REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak STOP - jak się zachować?

Okazuje się, że połowa kierowców nie zatrzymuje się przed znakiem STOP. Tymczasem, w ten sposób są oznaczane skrzyżowania lub przejazdy kolejowe szczególnie niebezpieczne.  Fot. Fotolia
Okazuje się, że połowa kierowców nie zatrzymuje się przed znakiem STOP. Tymczasem, w ten sposób są oznaczane skrzyżowania lub przejazdy kolejowe szczególnie niebezpieczne. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że połowa kierowców nie zatrzymuje się przed znakiem STOP. Tymczasem, w ten sposób są oznaczane skrzyżowania lub przejazdy kolejowe szczególnie niebezpieczne.

Znak STOP to dobra rada, a nie działanie na złość kierowcom

Jako kierowcy nie zawsze mamy pełną ocenę sytuacji. Pewnych rzeczy nie wiemy, nie widzimy i musimy zaufać ludziom, którzy próbują nas przed nimi ostrzec. Takim ostrzeżeniem jest niewątpliwie znak STOP, do którego bezwzględnie powinniśmy się stosować – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

REKLAMA

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z niebezpieczeństw i ignoruje znaki STOP. Niektórzy z nich błędnie utożsamiają je ze znakami ustąp pierwszeństwa i nie zatrzymują się zgodnie ze wskazaniami. Są też tacy, którzy znając trasę bardzo dobrze, lekceważą zasady ruchu drogowego, ponieważ rutynowo zakładają, że nic złego nie może im się przydarzyć.

Zobacz galerię: dziewczyny z targów moto

Gdzie są ustawiane znaki STOP?

Zwykle znaki STOP umieszczane są tam, gdzie włączenie się do ruchu bądź wyjazd z danej drogi jest szczególnie niebezpieczny, a nie stosując się do pewnych zasad stwarzamy niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu.

STOP jest potrzebny wszędzie tam, gdzie nie ma zachowanego tzw. trójkąta widoczności. Dojeżdżając do skrzyżowania, kierowca musi widzieć drogę krzyżującą się na odległość od 70 do 100 m w lewo i w prawo. Jeżeli na drodze nie panują takie warunki, należy w inny sposób zabezpieczyć skrzyżowanie, np. stawiając znak STOP. Miejscem, w którym na pewno spotkamy takie oznaczenie, będą przejazdy kolejowe –  przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Zobacz też: Trójkąt ostrzegawczy - jak go prawidłowo ustawić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak postępować, gdy widzimy znak STOP?

Wszyscy, bez względu na to, jakim pojazdem się poruszamy, widząc znak STOP powinniśmy całkowicie się zatrzymać, upewnić się czy nic nie jedzie i dopiero wtedy bezpiecznie ruszyć. Przyczyną 98% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce jest nieostrożność kierowców, m.in. lekceważenie znaku STOP i wjeżdżanie na przejazd mimo, że znak i sygnalizator tego zabraniają**. Niekiedy przejazd przez tory jest usytuowany na zakręcie. Kierowcy za szybko oceniają, czy przejazd będzie bezpieczny i to właśnie w takich przypadkach dochodzi do tragicznych wypadków.

Zobacz też: Przewożenie bagażu autem bez zabiezpieczenia

Inne badania pokazują, że więcej kierowców zatrzymuje się na znaku STOP, jeśli w ich otoczeniu znajdują się inni uczestnicy ruchu drogowego – kierowcy, motocykliści, rowerzyści. Ponadto do znaku częściej stosują się kobiety i starsi kierowcy, niż mężczyźni i młodzi adepci sztuki prowadzenia samochodu. Zachowanie w reakcji na znak STOP w większym stopniu odzwierciedla skłonność do podejmowania ryzykownych decyzji niż podporządkowanie się prawu ruchu drogowego, które – jak wskazują badania – nie jest aż tak istotne dla naszych decyzji*.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

* Canadian Journal of Behavioural Science
** policja.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA