REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uczyć dzieci prawidłowego zachowania na drodze?

Przejście dla pieszych./ Fot. Fotolia
Przejście dla pieszych./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo dzieci w największej mierze uzależnione jest od wiedzy jaką przekażą im dorośli. Prawidłowe nawyki wyniesione z domu czy ze szkoły mogą uratować im życie bądź zdrowie.

Aby skutecznie uczyć dzieci w wieku od 4 do 12 lat odpowiedniego zachowania w zakresie bezpieczeństwa ruchu, trzeba wiedzieć o ograniczeniach związanych z wiekiem oraz o tym, że nikt nie zrobi tego tak skutecznie jak rodzice i inne bliskie lub ważne dla dziecka osoby (SWOV, Institute for Road Safety Research, Traffic education for children 4-12 years old)

REKLAMA

Pokazywanie dzieciom prawidłowych zachowań należy rozpocząć jak najszybciej. Pierwsze ważne lekcje to zwyczaje samych rodziców. Trudno oczekiwać od dziecka, że będzie chętnie zapinało pasy, jeżeli rodzice tego nie robią. To wysyłanie sprzecznych sygnałów. W takiej sytuacji dziecko zrozumie tylko, że widocznie zapinanie pasów nie jest jednak tak bardzo ważne, skoro mama i tata tego nie robią - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Zobacz też: Wypadki z udziałem młodych ludzi - co robić aby je ograniczyć?

REKLAMA

Badania pokazują, że przez ograniczenia związane z wiekiem i brakiem pewnych umiejętności, które rozwijają się znacznie później, dzieci nie mogą przyswoić pewnych informacji. Na przykład określono, że dzieci do 9 roku życia nie posiadają pewnych umiejętności niezbędnych do rozpoznania niebezpiecznej sytuacji na drodze, np. oceny, czy dane przejście dla pieszych jest bezpieczne, czy można je bezpiecznie pokonać. Charakterystyczne jest także to, że zwykle dziecko jest w stanie powtórzyć pewne nauczone zachowania tylko w miejscu, w którym nauka miała miejsce. To oznacza, że nawet, gdy rodzic skutecznie nauczył dziecko bezpiecznie pokonywać przejścia dla pieszych, np. w drodze do szkoły nie oznacza, że będzie ono w stanie w ten sam prawidłowy sposób zachować się, gdy znajdzie się w nowym miejscu. To niezwykle ważna informacja dla rodziców i opiekunów – podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Badania wykazały także, że najskuteczniejszym sposobem nauki są własne doświadczenia, czyli doskonalenie umiejętności praktycznych w realnych sytuacjach. Taka praktyczna edukacja pod okiem najbliższych może przyspieszyć proces uczenia. Naukę przechodzenia przez jezdnię można rozpocząć już od 5 roku życia, ale większość dzieci do 10 roku życia będzie nadal popełniała wiele błędów w wyborze bezpiecznego miejsca. Przy odpowiedniej edukacji 12-letnie dziecko jest w stanie wykonywać zadania pieszego prawie tak samo jak dorosły.

Zobacz też: Jak zachować się na drodze w stosunku do pojazdu uprzywilejowanego?

Renault prowadzi jedną z najstarszych, największych i najpoważniejszych inicjatyw dla dzieci na świecie, która porusza problematykę bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz ekologicznego poruszania. Program „Bezpieczeństwo i mobilność dla wszystkich” jest skierowany do szkół podstawowych, a jego celem jest edukowanie dzieci na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym i przyjaznej dla środowiska motoryzacji. Pakiety edukacyjne są do pobrania na stronie bezpieczeństwo.renault.pl

Źródło: materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA