REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uczyć dzieci prawidłowego zachowania na drodze?

Przejście dla pieszych./ Fot. Fotolia
Przejście dla pieszych./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo dzieci w największej mierze uzależnione jest od wiedzy jaką przekażą im dorośli. Prawidłowe nawyki wyniesione z domu czy ze szkoły mogą uratować im życie bądź zdrowie.

Aby skutecznie uczyć dzieci w wieku od 4 do 12 lat odpowiedniego zachowania w zakresie bezpieczeństwa ruchu, trzeba wiedzieć o ograniczeniach związanych z wiekiem oraz o tym, że nikt nie zrobi tego tak skutecznie jak rodzice i inne bliskie lub ważne dla dziecka osoby (SWOV, Institute for Road Safety Research, Traffic education for children 4-12 years old)

REKLAMA

Pokazywanie dzieciom prawidłowych zachowań należy rozpocząć jak najszybciej. Pierwsze ważne lekcje to zwyczaje samych rodziców. Trudno oczekiwać od dziecka, że będzie chętnie zapinało pasy, jeżeli rodzice tego nie robią. To wysyłanie sprzecznych sygnałów. W takiej sytuacji dziecko zrozumie tylko, że widocznie zapinanie pasów nie jest jednak tak bardzo ważne, skoro mama i tata tego nie robią - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Zobacz też: Wypadki z udziałem młodych ludzi - co robić aby je ograniczyć?

REKLAMA

Badania pokazują, że przez ograniczenia związane z wiekiem i brakiem pewnych umiejętności, które rozwijają się znacznie później, dzieci nie mogą przyswoić pewnych informacji. Na przykład określono, że dzieci do 9 roku życia nie posiadają pewnych umiejętności niezbędnych do rozpoznania niebezpiecznej sytuacji na drodze, np. oceny, czy dane przejście dla pieszych jest bezpieczne, czy można je bezpiecznie pokonać. Charakterystyczne jest także to, że zwykle dziecko jest w stanie powtórzyć pewne nauczone zachowania tylko w miejscu, w którym nauka miała miejsce. To oznacza, że nawet, gdy rodzic skutecznie nauczył dziecko bezpiecznie pokonywać przejścia dla pieszych, np. w drodze do szkoły nie oznacza, że będzie ono w stanie w ten sam prawidłowy sposób zachować się, gdy znajdzie się w nowym miejscu. To niezwykle ważna informacja dla rodziców i opiekunów – podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Badania wykazały także, że najskuteczniejszym sposobem nauki są własne doświadczenia, czyli doskonalenie umiejętności praktycznych w realnych sytuacjach. Taka praktyczna edukacja pod okiem najbliższych może przyspieszyć proces uczenia. Naukę przechodzenia przez jezdnię można rozpocząć już od 5 roku życia, ale większość dzieci do 10 roku życia będzie nadal popełniała wiele błędów w wyborze bezpiecznego miejsca. Przy odpowiedniej edukacji 12-letnie dziecko jest w stanie wykonywać zadania pieszego prawie tak samo jak dorosły.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zachować się na drodze w stosunku do pojazdu uprzywilejowanego?

Renault prowadzi jedną z najstarszych, największych i najpoważniejszych inicjatyw dla dzieci na świecie, która porusza problematykę bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz ekologicznego poruszania. Program „Bezpieczeństwo i mobilność dla wszystkich” jest skierowany do szkół podstawowych, a jego celem jest edukowanie dzieci na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym i przyjaznej dla środowiska motoryzacji. Pakiety edukacyjne są do pobrania na stronie bezpieczeństwo.renault.pl

Źródło: materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA