Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
manetka światła, światła w samochodzie, mandat za światła, automatycznie włączane światła w samochodzie / Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat / Kuba Brzeziński / Infor

Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

System automatycznego uruchamiania świateł mocno ułatwia życie kierowców. Nie muszą oni pamiętać o tym, aby włączyć reflektory po rozruchu. Układ przełącza też samodzielnie światła z dziennych na mijania, a czasami także z mijania na drogowe.

Jak działają automatyczne światła w samochodzie?

Automatyczne światła działają w oparciu o prosty mechanizm. Zaraz po rozruchu w samochodzie włączają się światła do jazdy dziennej. Tak muszą być zaprogramowane w każdym pojeździe. Te po zmroku przełączają się w światła mijania, a czasami także drogowe. Skąd auto wie, kiedy należy zmienić rodzaj świateł? Czerpie informacje z prostych czujników. Na podszybiu producent umieszcza bowiem tzw. czujnik natężenia światła. On monitoruje jasność na zewnątrz. System często pobiera też dane z czujnika deszczu.

Automatyczne uruchamianie świateł w pojeździe jeszcze dekadę temu było opcją luksusową. Dziś stanowi praktycznie standard na rynku motoryzacyjnym. To funkcja standardowa nie tylko w modelach segmentu B, ale często nawet już w segmencie A. Jej obecność można rozpoznać w prosty sposób. Wystarczy znaleźć pokrętło regulujące pracą świateł. Tam powinna znaleźć się pozycja z literką A.

Automatyczne światła reagują na zmrok. Z mżawką mają już problem

Automat regulujący pracą świateł naprawdę dobrze radzi sobie ze zmianą natężenia światła. "Odpala" krótkie w sytuacji, w której dopiero zapada zmrok i świetnie radzi sobie z dostrzeganiem np. tuneli, wiaduktów czy po wjechaniu do podziemnego garażu. Niestety są też sytuacje, w których okazuje się "ślepy jak pień". Bo w 80 proc. przypadków nie jest w stanie zareagować np. na mżawkę, okresowe opady, mgłę czy zadymienie.

Każda z powyższych sytuacji oznacza warunki ograniczonej widoczności powietrza. To z kolei w głos art. 51 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierowcę do używania świateł mijania. Te świecą mocniej od świateł do jazdy dziennej. W efekcie pojazd staje się bardziej widoczny dla innych użytkowników drogi.

Automat nie włączył świateł mijania. Winny będzie kierowca

Automaty stosowane w samochodach nie radzą sobie najlepiej z mżawkami i mgłami. A jeżeli one nie zareagują na zmieniające się warunki, musi to zatem zrobić sam kierowca. Powinien przejść na manualne sterowanie światłami i włączyć lampy mijania. W przeciwnym razie popełnia wykroczenie. Powoływanie się na wadliwe działanie elektroniki w czasie kontroli drogowej nie będzie żadną wymówką. A kontrola drogowa jest mocno realna. Samochód jadący na nie tych światłach w deszczu mocno rzuca się bowiem w oczy.

Ile wyniesie mandat za złą pracę automatycznych świateł w aucie?

Nie ma jednego mandatu za jazdę na złych światłach. Ustawodawca postanowił bowiem miarkować karę w zależności od warunków drogowych, w których kierowca popełni to wykroczenie. W czasie kontroli drogowej można dostać:

  • 100 zł mandatu i 2 punkty karne za światła do jazdy dziennej uruchomione w czasie deszczu, mżawki, mgły czy zadymienia,
  • 200 zł mandatu i 6 punktów karnych za światła do jazdy dziennej uruchomione w czasie pokonywania tunelu,
  • 300 zł mandatu i 6 punktów karnych za światła do jazdy dziennej uruchomione w czasie od zmierzchu do świtu.
Moto
Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

pokaż więcej
Proszę czekać...