Egzamin na egzaminatora prawa jazdy. Wymagania, opłaty, przebieg egzaminu

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
egzamin na egzaminatora prawa jazdy, ile kosztuje egzamin na egzaminatora prawa jazdy, ile kosztuje egzamin na egzaminatora prawa jazdy w 2023 r. / Egzamin na egzaminatora prawa jazdy. Wymagania, opłaty, egzamin państwowy / Shutterstock

Egzamin na egzaminatora prawa jazdy w WORD zdrożał. To jednak jeden z wielu kroków, na drodze do uzyskania tych uprawnień zawodowych. Przy okazji przypomnijmy wszystkie wymogi, formalności i zasady szkolenia kandydatów.

Egzaminatorem WORD nie może zostać po prostu osoba, która posiada uprawnienia do kierowania pojazdami. Człowiek taki powinien świetnie znać przepisy, a do tego musi poznać też procedury egzaminacyjne. Dlatego zawód ma charakter reglamentowany. Do jego wykonywania konieczny jest kurs i egzamin. Dopiero w takim przypadku dana osoba uzyskuje uprawnienia do pracy w WORD-zie.

Ile kosztuje egzamin na egzaminatora prawa jazdy w 2023 r.?

Minister infrastruktury na mocy rozporządzenia z dnia 17 października 2023 r. postanowił zaktualizować opłaty za przeprowadzenie egzaminu przed komisją weryfikacyjną przez egzaminatorów. Ile od 10 listopada 2023 r. będzie kosztować egzamin na egzaminatora WORD? To zależy od konkretnej kategorii prawa jazdy:

  • egzaminator prawa jazdy kat. A – egzamin teoretyczny 100 zł, praktyczny 200 zł,
  • egzaminator prawa jazdy kat. B lub T – egzamin teoretyczny 100 zł, praktyczny 250 zł,
  • egzaminator prawa jazdy kat. C lub D – egzamin teoretyczny 100 zł, praktyczny 300 zł,
  • egzaminator decydujący o pozwoleniu na kierowanie tramwajem – egzamin teoretyczny 100 zł, praktyczny 150 zł.

Egzamin na egzaminatora WORD został opłacony. Egzaminujący zdał go bez problemu. Pozostaje mu zatem jeszcze jedna formalność. Aby móc pracować w zawodzie, musi uzyskać wpis do ewidencji egzaminatorów. Ten kosztuje 50 zł.

Ciekawostka? Rozporządzenie określa też stawki wynagrodzenia dla członków komisji egzaminującej egzaminatorów. Przewodniczący zarobi 700, a członek komisji i jej sekretarz 500 zł.

O ile wzrosły stawki za egzamin na egzaminatora WORD w 2023 r.?

Powyższe stawki oznaczają podwyżkę. Jak wysoką? To zależy. Egzamin teoretyczny w każdym przypadku od 10 listopada 2023 r. będzie kosztował 100 zł. Do tej pory kandydaci na egzaminatorów płacili 30 zł. Większe rozbieżności dotyczą części praktycznej. W przypadku kat. A było 180 zł, teraz jest 200 zł, kat. B było 140, a jest 250 zł, kat. T było 170, a jest 250 zł, kat. C i D było 200, a jest 300 zł, a pozwolenia na kierowanie tramwajem było 125, a jest 150 zł.

Na czym polega kurs na egzaminatora prawa jazdy?

Kurs składa się w sumie ze 154 godzin zajęć teoretycznych i 15 godzin zajęć praktycznych. Teoria odbywa się w formie weekendowych zjazdów realizowanych dwa razy w miesiącu. Praktyka jest realizowana w tygodniu w ramach prowadzonych przez WORD egzaminów. Liczba miejsc na kurs jest ograniczona. To raz. Dwa w przypadku dużego zainteresowania ośrodki wyłaniają kandydatów na mocy testu podstawowej wiedzy z prawa o ruchu drogowym. Trzy do zaliczenia kursu konieczny jest udział we wszystkich godzinach zajęć. Kandydat musi przejść pełen kurs.

A jeżeli o kandydacie już mowa, to musi on:

  • mieć co najmniej wykształcenie średnie,
  • ukończyć 23. rok życia,
  • mieć przez okres co najmniej 3 lat prawo jazdy kategorii B,
  • mieć orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania czynności egzaminatora,
  • mieć orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania czynności egzaminatora,
  • być niekarany za przestępstwa związane z bezpieczeństwem w komunikacji, osiąganiem korzyści majątkowej lub osobistej, wiarygodnością dokumentów, prowadzenie pojazdów w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie po użyciu innego podobnie działającego środka, umyślne przeciwko życiu i zdrowiu lub przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości (fakt ten potwierdza się zaświadczeniem o niekaralności wystawionym przez sąd).

Ile kosztuje kurs na egzaminatora WORD?

W przypadku kursów na egzaminatora prawa jazdy sam tryb ich prowadzenia jest jednolity. Nie ma jednak jednolitości w kwestii stawek. Dla przykładu w WORD Lublin kurs podstawowy kosztuje 4000 zł, WORD Warszawa 4500 zł, ale w WORD Poznań już 5000 zł, a WORD Katowice 5200 zł. Stawki są zróżnicowane, a ich wahania często spore. Poszukując tańszego kursu, kandydat na egzaminatora musi jednak pamiętać o szeregu zjazdów i zajęć praktycznych. Nie ma zatem sensu poszukiwania kursu na drugim końcu kraju. Bo to będzie oznaczać kosztowne dojazdy.

Sporo tańsze są kursy na każdą dodatkową kategorię prawa jazdy. W Lublinie zdobycie dodatkowych uprawnień na egzaminy kat. A kosztuje 1600 zł, w Poznaniu 2000 zł, a Katowicach 2500 zł.

Ile zarabia egzaminator prawa jazdy?

Wynagrodzenie egzaminatorów jest aktualnie ustalane przez sejmiki wojewódzkie. I w dużej mierze wysokość kwoty zasadniczej zależy od ilości kategorii, w ramach których egzaminator ma prawo prowadzić egzaminy.

  • jedna kategoria prawa jazdy – 4600 – 6000 zł,
  • dwie kategorie prawa jazdy – 5400 – 7200 zł,
  • trzy kategorie prawa jazdy – 6600 – 8400 zł,
  • cztery kategorie prawa jazdy – 7000 – 9600 zł.

Powyższe kwoty obejmują wynagrodzenie zasadnicze. Poza tym egzaminatorowi zatrudnionemu w WORD należy się dodatek za wieloletnią pracę, dodatek zadaniowy oraz dodatek specjalny, dodatek funkcyjny i dodatek za uprawnienia rozszerzające. Przewidziano także nagrody i premie. Realnie kwoty mogą być zatem wyższe.

Moto
Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
13 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...