Wymiana opon na zimowe 2023. To prawie obowiązek i... kwestia technologii

oprac. Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
wymiana opon na zimowe 2023, technologia wymiany opon, o czym pamiętać podczas wymiany opon / Wymiana opon na zimowe 2023. To prawie obowiązek i... kwestia technologii / Materiały prasowe Würth Polska

Wymiana opon z letnich na zimowe to nie tylko poprawa komfortu jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Warto zatem zadbać o jakość narzędzi używanych w warsztacie, aby wielokrotnie powtarzaną czynność wykonywać dokładnie i sprawnie.

Sezon na wymianę opon zbliża się wielkimi krokami, jednak kierowcy bardzo często odkładają tę czynność na ostatnią chwilę, a to oznacza wielu klientów w tym samym czasie. Łatwo wtedy o pośpiech i nieuwagę. Aby liczbie klientów towarzyszyła wysoka jakość obsługi, należy odpowiednio przygotować warsztat i wulkanizację na wzmożony ruch oraz pamiętać o nowościach sprzętowych, które ułatwią sprawny montaż. Wysoki standard usługi i doświadczeni pracownicy zrekompensują nawet długi czas oczekiwania.

Wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkiem

Przyjmuje się, że najlepszy moment na zmianę ogumienia następuje, gdy średnia temperatura powietrza w ciągu dnia spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Należy pamiętać, że przy takiej temperaturze, nawet jeśli nawierzchnia jezdni jest sucha, skuteczność opon letnich drastycznie spada.

Podstawowa różnica między ogumieniem letnim a zimowym tkwi w składzie opon. Większa zawartość kauczuku naturalnego, sprawia, że te zimowe są bardziej elastyczne, dzięki czemu nawet pod wpływem kontaktu z zimną jezdnią zachowują dobrą przyczepność, co poprawia bezpieczeństwo jazdy – wyjaśnia Jacek Wójcik, Product Manager Würth Polska.

Nie ma co czekać z wymianą, aż ulice pokryją się lodem lub śniegiem i z wyprzedzeniem udać się do zakładu wulkanizacyjnego. Specjalista nie tylko doradzi, kiedy najlepiej dokonać zmiany, ale i pomoże dobrać rodzaj opon dedykowany do potrzeb i stylu jazdy klienta. Wybór ogumienia potrafi być nie lada problemem nawet dla wprawionych kierowców, poczynając od marki, kończąc na bieżniku i wielkości.

Podczas wymiany opon na zimowe liczy się sprzęt i doświadczenie

Sezonowa wymiana opon to dobry moment na sprawdzenie ich stanu, w szczególności stopnia zużycia bieżnika. Wymiana w sprawdzonym warsztacie to nie tylko gwarancja sprawnej usługi, ale również możliwość zweryfikowania czy ogumienie nadaje się do dalszej eksploatacji. Fachowiec zwróci uwagę na prawidłowy dobór, w razie potrzeby dokona rotacji na osiach, dzięki której wydłużymy ich żywotność oraz udzieli niezbędnych rad w kwestii felg i ich prostowania.

Podstawowym narzędziem w pracy wulkanizatora jest skalibrowany klucz dynamometryczny i łyżka, dobrze jest mieć ich na stanie nawet kilka, aby zapewnić ciągłość pracy w razie nawału klientów. Kolejnymi produktami umożliwiającymi bezproblemową pracę jest pasta do montażu opon oraz odpowiedni pędzel do niej. Właściwa pasta do opon nie może wchodzić w reakcję z gumą i obręczą koła. Powinna też zachowywać miękkość gumy oraz zapewniać szczelność połączenia – tłumaczy Jacek Wójcik, Product Manager Würth Polska.

Jak przechowywać opony między sezonami?

Po demontażu opon i ocenie głębokości bieżnika specjalista opisuje każdą z nich odpowiednią kredą, odporną na działanie wody. Pozwala to w następnym sezonie na prawidłowy montaż opon z felgami dokładnie tam, gdzie znajdowały się przed wymianą. Tak oznaczone ogumienie, warto jeszcze poddać konserwacji, co uchroni je przed działaniem szkodliwych czynników zewnętrznych.

Polecana jest pianka do konserwacji opon, która chroni tworzywo przed promieniami UV, ozonem lub spękaniem spowodowanym upływem czasu. Taki preparat wypiera kurz i zanieczyszczenia oraz pozwala zachować właściwy wygląd. Piankę rozpyla się równomiernie na oczyszczonej powierzchni opony, a potem wystarczy poczekać, aż wyschnie – mówi Jacek Wójcik z Würth Polska.

Miejsce, w którym zdecydujemy się składować opony, powinno być pozbawione dostępu do słońca, o stałej, najlepiej niskiej temperaturze, dlatego przechowywanie w piwnicy, w której panuje wilgoć nie jest najlepszym pomysłem. Nie wskazane jest by opony leżały na betonie, którego temperatura różni się od temperatury powietrza. W tym przypadku może pomóc wyłożenie podłoża drewnianymi deskami. Opony pozbawione felg nie powinny spoczywać na sobie, bo układanie stosu grozi odkształceniami, szczególnie tych opon, które leżą na samym dole. Znacznie lepiej jest je stawiać pionowo obok siebie.

Moto
Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
13 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

pokaż więcej
Proszę czekać...