Jeżeli są na świecie marki, które cieszą się szczególnym poważaniem wśród kierowców, ADAC z pewnością można wpisać na tą listę. Niemiecki automobilklub zawdzięcza swoją sławę m.in. corocznym testom ogumienia. W tym roku inżynierowie postanowili sprawdzić opony letnie występujące w dwóch rozmiarach - 185/65 R15 oraz 215/65 R16C. Podczas badania ADAC sprawdziło nie tylko trakcję na suchej i mokrej nawierzchni, ale również poziom hałasu, efektywność paliwową oraz poziom zużycia bieżnika.
Metodologia badań prowadzonych przez instytut ADAC zakłada jednak nie tylko sam sposób prowadzenia testów, ale również kryteria oceny. I tak wynik ogólny stanowi średnią ważoną wyliczoną na podstawie poszczególnych kategorii. Największy wpływ na notę końcową ma zachowanie się opony na mokrej nawierzchni. Wskaźnik ten aż w 40 proc. decyduje o werdykcie ADAC. 20-proc. wpływ ma trakcja na suchym asfalcie i poziom ścieralności, a 10-proc. hałas i efektywność paliwowa. Co ważne, w klasyfikacji ogólnej liczy się najniższy, a nie najwyższy wynik.
Test opon letnich ADAC - rozmiar 185/65 R15
W przypadku testu opon letnich ADAC 2019 w rozmiarze 185/65 R15 na notę dobry zasłużyły dwa modele. Pozostałe zostały ocenione jako zadowalające. Które opony wyróżniły się w badaniu? Na szczycie zestawienia wylądował Bridgestone z debiutującym w zeszłym roku modelem Turanza T005. Drugie miejsce na podium przypadło holenderskiemu produktowi - Vredestein Sportrac 5. Zaskoczenie w tym zestawieniu stanowią dwie przedostatnie pozycje. Zajmują je opony renomowanych marek takich jak Hankook czy Pirelli. Gorzej od modeli Kinergy Eco 2 i Cinturato P1 Verde poradził sobie wyłącznie niezwykle tani model opony letniej wyprodukowany przez chińską firmę Linglong.
Wyniki testu opon letnich w rozmiarze 185/65 R15 są interesujące z jeszcze jednego powodu. Warto bowiem zwrócić uwagę na ostatnie miejsce na podium. To przypadło modelowi Michelin CrossClimate+. Nota francuskiego produktu nie byłaby dziwna, gdyby nie fakt że opona ta reprezentuje nie rynek ogumienia letniego, a wielosezonowego. Opona uniwersalna wyśmienicie sprawdziła się na mokrej nawierzchni i w kwestii niskiego stopnia zużycia bieżnika. Sporo gorzej sprawdzała się na suchym asfalcie.
Test opon letnich ADAC - rozmiar 215/65 R16C
Wyniki osiągane przez opony w rozmiarze 185/65 R15 w teście ADAC są raczej słabe. Stanowią jednak dopiero wprowadzenie do zatrważającej klasyfikacji generalnej przygotowanej po badaniu dotyczącym rozmiaru 215/65 R16C (dedykowanego samochodom typu van). W przypadku większego ogumienia żadnemu z konkurentów nie udało się uzyskać noty dobrej. Pięć opon zostało ocenionych zadowalająco, dwie dostatecznie i dziewięć niedostatecznie. To jeden z najgorszych wyników w całej historii badań rynku oponiarskiego prowadzonych przez niemiecki automobilklub.
Na szczycie testu opon letnich ADAC z notą na poziomie 2,8 uplasowało się Apollo Altrust. Zwycięstwo produktu sygnowanego logo hinduskiej marki jest o tyle zaskakujące, że reprezentuje on segment budżetowy i charakteryzuje się mniejszym poziomem zaawansowania technologicznego od konkurentów chociażby z segmentu premium. Nieco gorzej od opony Apollo wypadły takie modele jak Goodyear EfficientGrip Cargo i Pirelli Carrier. Na ocenę zadowalającą zasłużył też Nokian cLine i Continental VanContact 200.