Jak znaleźć i naprawić usterkę kierunkowskazów?
REKLAMA
REKLAMA
Jak znaleźć i naprawić usterkę kierunkowskazów?
Zdarza się, że kierunkowskazy nie działają prawidłowo lub przestają działać w ogóle. Przyczyn takiego stanu może być kilka. Jedną z nich - a za razem najłatwiejszą do usunięcia - jest przepalenie się bezpiecznika, który współpracuje z kierunkowskazami. Bezpiecznik może się przepalić z kilku powodów, przy czym najbardziej prawdopodobnym jest zwarcie wewnętrzne w jednej z żarówek kierunkowskazów. Innym powodem jest często przetarcie izolacji przewodów albo zwarcie w oprawce kierunkowskazu lub w wyłączniku pod kierownicą - to ostatnie zdarza się niezwykle rzadko.
REKLAMA
Zobacz również: Jak usunąć zamek z klamki?
Objawem przepalenia się jednej z żarówek kierunkowskazów jest albo niezaświecenie się ich kontrolki, albo zapalanie się jej i gaśnięcie z dużo większą częstotliwością, niż zwykle. Jeżeli kontrolka nie zaświeci się zarówno po włączeniu lewego, jak i prawego kierunkowskazu, prawdopodobnie spalił się bezpiecznik kierunkowskazów lub przepaliła się żarówka. Po wyjściu z samochodu można ocenić czy kierunkowskazy pracują. Jeżeli tak, to należy wymienić żarówkę kontrolki. Jeżeli nie - sprawdzić bezpieczniki i wymienić przepalony.
Uszkodzenie przerywacza kierunkowskazów
Może się zdarzyć także uszkodzenie automatu (przerywacza) kierunkowskazów. Aby to sprawdzić, należy wyjąć go z gniazda lub zdjąć z niego dochodzące do niego przewody i zabezpieczyć je przed przypadkowym zetknięciem się z metalowymi elementami karoserii oraz zapamiętać, do których końcówek były podłączone, jeżeli nie są one podłączane przy pomocy kostki. Następnie, po włączeniu kierunkowskazów odszukać wśród nich przewód lub styk w gniazdku, na którym pojawi się napięcie. Służy do tego zwykły próbnik napięcia. Kolejną czynnością jest zastąpienie na chwilę automatu kierunkowskazów kawałkiem przewodu z odizolowanymi końcówkami. Jeden z jego końców należy połączyć ze znalezionym przed chwilą stykiem w gnieździe przerywacza lub przewodem zasilającym.
Zobacz również: Wymiana szczęk hamulcowych
Drugim końcem ostrożnie dotknąć jeden z dwóch pozostałych przewodów. W przypadku dotknięcia przewodu masowego wystąpi silne iskrzenie lub nawet przepalenie się bezpiecznika. Jeżeli zewrze się przewód zasilający z przewodem, który łączy przerywacz z kierunkowskazami, wówczas powinny się one zapalić po jednej stronie pojazdu. Będzie to oznaczało awarię przerywacza. Ten element nie podlega naprawie. Należy wymienić go na nowy, dbając o to, aby podłączyć prawidłowo dochodzące do niego przewody lub włożyć go poprawnie w jego gniazdo. Można wcześniej spryskać jego końcówki odrobiną „Elektrosolu” dla poprawienia kontaktu elektrycznego.
REKLAMA
REKLAMA