REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kontrolować bilans energetyczny w samochodzie?

Jakubowski Ryszard
fot. Mitsubishi
fot. Mitsubishi

REKLAMA

REKLAMA

Zimą najważniejszym parametrem naszych pojazdów jest ilość energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorze. Gdy będzie jej zbyt mało rozruch zimnego silnika nie będzie możliwy.

Nowoczesne samochody są wyposażone w wysoko wydajne alternatory, które są zdolne dostarczyć znacznie więcej energii, niż zużywane jest przez wszystkie urządzenia pojazdu podczas normalnej eksploatacji. Przekonanie to jest jednak złudne. W przypadku eksploatacji auta w ruchu miejskim, na krótkich odcinkach, z częstym uruchamianiem silnika i długimi postojami w korkach, może się zdarzyć, że po kilku dniach przy ujemnych temperaturach otoczenia może zabraknąć energii w akumulatorze w najmniej odpowiednim momencie. Aby temu zapobiec, warto zsumować moc wszystkich odbiorników prądu, jakie działają podczas jazdy. Poniżej jest przedstawione przykładowe zestawienie.

REKLAMA

Zobacz również: A Ty kiedy ostatnio sprawdzałeś akumulator?

reflektory 2 x 55 W = 110 W
światła pozycyjne 4 x 5 W = 20 W
układ zapłonowy 30 W
oświetlenie tablicy rejestracyjnej 5 W
oświetlenie wskaźników 7 x 0,6 W = 4,2 W.
dmuchawa 20W
cicho grający odtwarzacz CD lub MP3 20 W

REKLAMA

Jak widać, bardzo skromnie wyposażony samochód podczas normalnej eksploatacji zużywa około 200 W. Tyle bez problemu dostarczy alternator nawet podczas pracy silnika na wolnych obrotach. Gdy jednak jedna z jego sekcji ulegnie awarii, ilość dostarczanej przez niego energii spadnie aż o 1/3. Dla kierowcy taka awaria jest niezauważalna, nie zasygnalizuje jej także żadne ze standardowych urządzeń kontrolnych. Wykryje ją jedynie pokładowy komputer, choć nie w każdym typie samochodu, oraz – zwykły woltomierz, nawet bardzo prymitywny. Nie musi być podłączony na stałe do instalacji.

Wystarczy kilkanaście minut po skończonej wieczorem jeździe zmierzyć napięcie na biegunach akumulatora nieobciążonego, a następnie obciążonego wszystkimi normalnie używanymi odbiornikami. Gdy w stanie nieobciążonym napięcie będzie na akumulatorze wyższe o co najmniej 1 V, niż po obciążeniu go odbiornikami, istnieje prawdopodobieństwo, iż nie jest on dobrze ładowany. Warto w tej sytuacji zwrócić się do elektryka samochodowego o dokonanie dokładniejszych pomiarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Auto nie odpala. Jak usunąć usterkę?

Jeżeli nie wykażą one żadnej usterki alternatora, należy ograniczyć używanie odbiorników prądu w sytuacjach, gdy panują silne mrozy, samochód jest użytkowany na krótkich odcinkach, występują długie okresy pracy silnika na wolnych obrotach z włączonymi wszystkimi odbiornikami prądu itp. a na dodatek każdego dnia poranny rozruch wymaga co najmniej kilkakrotnego użycia rozrusznika, każdorazowo dłużej, niż przez kilkanaście sekund.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA