Dlaczego drzwi w samochodzie opadają? Gdzie szukać problemu?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Drzwi samochodu są połączone ze słupkiem A zawiasami i ogranicznikiem otwarcia. Po wielu latach eksploatacji w naszym aucie może pojawić się problem z zamykaniem drzwi. W granicznych przypadkach okazuje się, że elementy karoserii ocierały wzajemnie o siebie, a w uszkodzonych miejscach pojawiła się korozja.
REKLAMA
Przyczyną takiego zachowania się drzwi może być ich opadnięcie lub nieprawidłowa regulacja, na przykład po mało profesjonalnej naprawie blacharskiej. Jeżeli możemy przyjąć, że słupki naszego samochodu nie są uszkodzone i nie posiadają żadnych zwichrowań, szukanie problemu powinniśmy rozpocząć od zawiasów. Sprawdźmy, czy śruby mocujące zawiasy są należycie dokręcone. Następnie próbując poruszyć drzwiami w górę i w dół, sprawdzimy czy na zawiasach nie powstały luzy. Zawiasy w swojej konstrukcji posiadają różnego rodzaju sworznie. Te po latach mogą się po prostu wytrzeć w miejscu współpracy z zawiasem. Wytarte sworznie powodują luz na zawiasie.
Kiedy wymienić zawias
Jeżeli wyczujemy luz na zawiasach, wtedy – nie licząc chałupniczych metod z podkładkami – musimy wymienić sworzeń zawiasu na nowy. Zakup samego sworznia nie jest dużym wydatkiem, gorzej jednak, jeżeli konstrukcja zawiasu sprawia, że ten element jest niewymienialny i dostępny jest tylko wraz z całym zawiasem. Musimy także zwrócić uwagę na konstrukcję sworznia. Nawet w tych samych modelach samochodu mogą różnić się sposobem wykonania, a czasem sposobem montażu. Jeżeli zdecydujemy się na samodzielną naprawę i będziemy zmuszeni zdjąć drzwi z nadwozia, musimy nastawić się na późniejszą żmudną regulację zawiasów na śrubach. W tym przypadku konieczne będą dwie osoby.
Zobacz też: Jak pielęgnować składane dachy?
Czasem okaże się, że opadnięcie drzwi nie jest spowodowane luzem, a drzwi opadły na skutek wcześniej przyłożonego nacisku z góry. Wtedy wykonajmy jedynie regulację zawiasu na śrubach. Można spróbować również ustawić drzwi „siłowo”, unosząc je z drugą osobą do góry i sprawdzając etapowo, czy zamykają się dobrze. Jednak mimo siły, którą musimy włożyć do tak przeprowadzonej operacji, powinniśmy zachować pewne wyczucie. Nieumiejętne nastawianie drzwi w taki sposób w skrajnych przypadkach może spowodować uszkodzenie zawiasów.
Nie tylko zawiasy
Jeżeli szpary między elementami są równe, powinniśmy przypatrzeć się ryglowi. Możliwe jest zużycie ruchomego elementu umieszczonego w drzwiach, ale także błahe pęknięcie elementu stałego umieszczonego na słupku B. Jeżeli wymienimy uszkodzony rygiel, spróbujmy najpierw lekko zamknąć drzwi, by sprawdzić poprawność montażu.
Zobacz też: Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?
REKLAMA
W samochodach bez ramki okiennej powód może być ukryty gdzie indziej. A mianowicie w elementach prowadzących drzwi. Zużycie prowadnic lub ich rozregulowanie. Kiedy drzwi nie posiadają ramki wokół szyby, to właśnie prowadnice są odpowiedzialne za jej docisk do uszczelki w karoserii samochodu. Rozregulowane prowadnice mogą powodować większy opór podczas zamykania drzwi, a także zniszczenie uszczelki.
Gdy drzwi ciężko się otwierają, zawiasy są w dobrym stanie, a odległości pomiędzy elementami są poprawne – o powód problemów możemy podejrzewać ogranicznik. Może okazać się, że w tym przypadku pomoże samo jego przesmarowanie.
REKLAMA
REKLAMA