REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego drzwi w samochodzie opadają? Gdzie szukać problemu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Dlaczego drzwi w samochodzie opadają? Gdzie szukać problemu? Fot. Fotolia
Dlaczego drzwi w samochodzie opadają? Gdzie szukać problemu? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Drzwi w naszym samochodzie nie zamykają się już tak dobrze, jak kiedyś? Zauważyliśmy, że opadły? A może wewnątrz samochodu słychać podczas jazdy szum opływającego powietrza wyraźniej niż dotychczas? To częsty problem w przypadku starszych aut, ale co można z tym zrobić?

REKLAMA

Drzwi samochodu są połączone ze słupkiem A zawiasami i ogranicznikiem otwarcia. Po wielu latach eksploatacji w naszym aucie może pojawić się problem z zamykaniem drzwi. W granicznych przypadkach okazuje się, że elementy karoserii ocierały wzajemnie o siebie, a w uszkodzonych miejscach pojawiła się korozja.

REKLAMA

Przyczyną takiego zachowania się drzwi może być ich opadnięcie lub nieprawidłowa regulacja, na przykład po mało profesjonalnej naprawie blacharskiej. Jeżeli możemy przyjąć, że słupki naszego samochodu nie są uszkodzone i nie posiadają żadnych zwichrowań, szukanie problemu powinniśmy rozpocząć od zawiasów. Sprawdźmy, czy śruby mocujące zawiasy są należycie dokręcone. Następnie próbując poruszyć drzwiami w górę i w dół, sprawdzimy czy na zawiasach nie powstały luzy. Zawiasy w swojej konstrukcji posiadają różnego rodzaju sworznie. Te po latach mogą się po prostu wytrzeć w miejscu współpracy z zawiasem. Wytarte sworznie powodują luz na zawiasie.

Kiedy wymienić zawias

Jeżeli wyczujemy luz na zawiasach, wtedy – nie licząc chałupniczych metod z podkładkami – musimy wymienić sworzeń zawiasu na nowy. Zakup samego sworznia nie jest dużym wydatkiem, gorzej jednak, jeżeli konstrukcja zawiasu sprawia, że ten element jest niewymienialny i dostępny jest tylko wraz z całym zawiasem. Musimy także zwrócić uwagę na konstrukcję sworznia. Nawet w tych samych modelach samochodu mogą różnić się sposobem wykonania, a czasem sposobem montażu. Jeżeli zdecydujemy się na samodzielną naprawę i będziemy zmuszeni zdjąć drzwi z nadwozia, musimy nastawić się na późniejszą żmudną regulację zawiasów na śrubach. W tym przypadku konieczne będą dwie osoby.

Zobacz też: Jak pielęgnować składane dachy?

Czasem okaże się, że opadnięcie drzwi nie jest spowodowane luzem, a drzwi opadły na skutek wcześniej przyłożonego nacisku z góry. Wtedy wykonajmy jedynie regulację zawiasu na śrubach. Można spróbować również ustawić drzwi „siłowo”, unosząc je z drugą osobą do góry i sprawdzając etapowo, czy zamykają się dobrze. Jednak mimo siły, którą musimy włożyć do tak przeprowadzonej operacji, powinniśmy zachować pewne wyczucie. Nieumiejętne nastawianie drzwi w taki sposób w skrajnych przypadkach może spowodować uszkodzenie zawiasów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie tylko zawiasy

Jeżeli szpary między elementami są równe, powinniśmy przypatrzeć się ryglowi. Możliwe jest zużycie ruchomego elementu umieszczonego w drzwiach, ale także błahe pęknięcie elementu stałego umieszczonego na słupku B. Jeżeli wymienimy uszkodzony rygiel, spróbujmy najpierw lekko zamknąć drzwi, by sprawdzić poprawność montażu.

Zobacz też: Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?

REKLAMA

W samochodach bez ramki okiennej powód może być ukryty gdzie indziej. A mianowicie w elementach prowadzących drzwi. Zużycie prowadnic lub ich rozregulowanie. Kiedy drzwi nie posiadają ramki wokół szyby, to właśnie prowadnice są odpowiedzialne za jej docisk do uszczelki w karoserii samochodu. Rozregulowane prowadnice mogą powodować większy opór podczas zamykania drzwi, a także zniszczenie uszczelki.

Gdy drzwi ciężko się otwierają, zawiasy są w dobrym stanie, a odległości pomiędzy elementami są poprawne – o powód problemów możemy podejrzewać ogranicznik. Może okazać się, że w tym przypadku pomoże samo jego przesmarowanie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA