REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego drzwi w samochodzie opadają? Gdzie szukać problemu?

Krzysztof Bednarz
Dlaczego drzwi w samochodzie opadają? Gdzie szukać problemu? Fot. Fotolia
Dlaczego drzwi w samochodzie opadają? Gdzie szukać problemu? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Drzwi w naszym samochodzie nie zamykają się już tak dobrze, jak kiedyś? Zauważyliśmy, że opadły? A może wewnątrz samochodu słychać podczas jazdy szum opływającego powietrza wyraźniej niż dotychczas? To częsty problem w przypadku starszych aut, ale co można z tym zrobić?

Drzwi samochodu są połączone ze słupkiem A zawiasami i ogranicznikiem otwarcia. Po wielu latach eksploatacji w naszym aucie może pojawić się problem z zamykaniem drzwi. W granicznych przypadkach okazuje się, że elementy karoserii ocierały wzajemnie o siebie, a w uszkodzonych miejscach pojawiła się korozja.

REKLAMA

REKLAMA

Przyczyną takiego zachowania się drzwi może być ich opadnięcie lub nieprawidłowa regulacja, na przykład po mało profesjonalnej naprawie blacharskiej. Jeżeli możemy przyjąć, że słupki naszego samochodu nie są uszkodzone i nie posiadają żadnych zwichrowań, szukanie problemu powinniśmy rozpocząć od zawiasów. Sprawdźmy, czy śruby mocujące zawiasy są należycie dokręcone. Następnie próbując poruszyć drzwiami w górę i w dół, sprawdzimy czy na zawiasach nie powstały luzy. Zawiasy w swojej konstrukcji posiadają różnego rodzaju sworznie. Te po latach mogą się po prostu wytrzeć w miejscu współpracy z zawiasem. Wytarte sworznie powodują luz na zawiasie.

Kiedy wymienić zawias

Jeżeli wyczujemy luz na zawiasach, wtedy – nie licząc chałupniczych metod z podkładkami – musimy wymienić sworzeń zawiasu na nowy. Zakup samego sworznia nie jest dużym wydatkiem, gorzej jednak, jeżeli konstrukcja zawiasu sprawia, że ten element jest niewymienialny i dostępny jest tylko wraz z całym zawiasem. Musimy także zwrócić uwagę na konstrukcję sworznia. Nawet w tych samych modelach samochodu mogą różnić się sposobem wykonania, a czasem sposobem montażu. Jeżeli zdecydujemy się na samodzielną naprawę i będziemy zmuszeni zdjąć drzwi z nadwozia, musimy nastawić się na późniejszą żmudną regulację zawiasów na śrubach. W tym przypadku konieczne będą dwie osoby.

Zobacz też: Jak pielęgnować składane dachy?

REKLAMA

Czasem okaże się, że opadnięcie drzwi nie jest spowodowane luzem, a drzwi opadły na skutek wcześniej przyłożonego nacisku z góry. Wtedy wykonajmy jedynie regulację zawiasu na śrubach. Można spróbować również ustawić drzwi „siłowo”, unosząc je z drugą osobą do góry i sprawdzając etapowo, czy zamykają się dobrze. Jednak mimo siły, którą musimy włożyć do tak przeprowadzonej operacji, powinniśmy zachować pewne wyczucie. Nieumiejętne nastawianie drzwi w taki sposób w skrajnych przypadkach może spowodować uszkodzenie zawiasów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie tylko zawiasy

Jeżeli szpary między elementami są równe, powinniśmy przypatrzeć się ryglowi. Możliwe jest zużycie ruchomego elementu umieszczonego w drzwiach, ale także błahe pęknięcie elementu stałego umieszczonego na słupku B. Jeżeli wymienimy uszkodzony rygiel, spróbujmy najpierw lekko zamknąć drzwi, by sprawdzić poprawność montażu.

Zobacz też: Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?

W samochodach bez ramki okiennej powód może być ukryty gdzie indziej. A mianowicie w elementach prowadzących drzwi. Zużycie prowadnic lub ich rozregulowanie. Kiedy drzwi nie posiadają ramki wokół szyby, to właśnie prowadnice są odpowiedzialne za jej docisk do uszczelki w karoserii samochodu. Rozregulowane prowadnice mogą powodować większy opór podczas zamykania drzwi, a także zniszczenie uszczelki.

Gdy drzwi ciężko się otwierają, zawiasy są w dobrym stanie, a odległości pomiędzy elementami są poprawne – o powód problemów możemy podejrzewać ogranicznik. Może okazać się, że w tym przypadku pomoże samo jego przesmarowanie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA