Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji

Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji. / ShutterStock
Nowa regulacja w zakresie kabotażu i transportu międzynarodowego do Francji weszła w życie 1 lipca 2016 r. Jakie są nowe obowiązki przewoźników i operatorów logistycznych?

Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji

Nowe rozporządzenie władz francuskich, ustawa Macrona, ma na celu określenie formalności koniecznych w przypadku delegowania pracowników w sektorze transportu. Nie zmienia zasad określonych w dyrektywie nr 96/71/WE.

Regulacja weszła w życie w dniu 1 lipca 2016 r.

  • Regulację stosuje się do kabotażu i transportu międzynarodowego do Francji i z Francji, ale nie do tranzytu.
  • Według regulacji obowiązuje francuska płaca minimalna (SMIC), w wysokości 9,67 EUR/h w 2016 r., ale tylko wtedy, gdy jest wyższa od wynagrodzenia kierowcy.

Celem nowej regulacji jest doprecyzowanie, w ramach dyrektywy 2014/67/WE, formalności w przypadku delegowania pracowników, z uwzględnieniem specyfiki transportu lądowego.

Zgodnie z dyrektywami nr 96/71/WE i 2014/67/WE, Kodeks pracy:

  • ustanawia następujące formalności: zaświadczenia o delegowaniu, wyznaczenie przedstawiciela we Francji,
  • zawiera przepisy dotyczące obowiązków i zakresu odpowiedzialności operatora.

Obowiązki kierowcy/przewoźnika: Przechowywanie deklaracji w kabinie pojazdu.

Dotyczy: przedsiębiorstw transportowych (lub agencji pracy tymczasowej zatrudniającej pracowników mobilnych) z siedzibą poza terytorium Francji.

Zakres stosowania w transporcie:

W momencie delegowania jednego lub więcej pracowników przez firmę, zgodnie z kodeksem pracy (dyrektywa nr 96/71/WE, artykuł 1):

  • na podstawie umowy zawartej między przedsiębiorstwem delegującym pracownika i stroną-odbiorcą usług, mającą siedzibę lub działającą we Francji,
  • w przypadku transportu w ramach jednego przedsiębiorstwa do Francji,
  • w przypadku zatrudnienia przez agencję pracy tymczasowej w firmie transportowej działającej we Francji,
  • stosowanie zasad delegowania do innego rodzaju działalności transportowej ustalane jest wyłącznie na podstawie kryteriów określonych w dyrektywie nr 96/71/WE,
  • typ pojazdu (ciężki lub lekki) nie ma znaczenia,
  • rodzaj transportu (przewóz towarów lub pasażerów) nie ma znaczenia
  • regulacja nie dotyczy pracowników pracujących na własny rachunek.

Zaświadczenie o delegowaniu:

  • zaświadczenie o delegowaniu zastępuje deklarację wymaganą w przypadku innych działów gospodarki.
  • zaświadczenie wypełnia pracodawca lub jeśli nie jest to możliwe, firma przyjmująca.
  • ważność zaświadczenia wynosi do 6 miesięcy, co umożliwia wykonanie kilku operacji oddelegowania. Nie ma potrzeby szczegółowego określania operacji.
  • formularz w formacie PDF będzie dostępny na stronie francuskiego Ministerstwa Pracy: www.travail-emploi.gouv.fr.

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Informacje odnoszące się do pracodawcy (lub agencji pracy tymczasowej):

  • informacje dotyczące pracownika i jego umowy,
  • informacja dotycząca przedstawiciela pracodawcy,
  • informacje dotyczące wynagrodzenia i pokrycia innych kosztów,
  • numer w krajowym rejestrze przedsiębiorstw transportu lądowego (jeśli dotyczy).

Wyznaczenie przedstawiciela pracodawcy we Francji, którego zadaniem jest współpraca z francuskimi służbami kontrolnymi:

  • przedstawiciel może być dowolnie wyznaczony, nie ma żadnych konkretnych wymagań prawnych w stosunku do przedstawiciela.

Prawa pracowników delegowanych w transporcie lądowym:

  • nowe rozporządzenie nie przyznaje nowych praw pracownikom delegowanym,
  • prawa te są już przyznane w dyrektywie nr 96/71/WE oraz w kodeksie pracy w zakresie pracowników delegowanych w każdej branży gospodarki (art. 3 dyrektywy nr 96/71/WE),
  • obowiązuje zasada stosowania prawa najbardziej korzystnego dla pracownika,
  • prawo do płacy minimalnej: prawnie ustanowiona lub zwyczajowa płaca minimalna, dodatkowe wynagrodzenie za pracę w nadgodzinach, obowiązkowe dodatki do płac,
  • czas pracy wyliczany  jest zgodnie z prawem UE i regulacjami francuskimi.

Obowiązkiem operatora jest weryfikacja zaświadczenia oraz wyznaczenie przedstawiciela pracodawcy. Przy braku zaświadczenia, zaświadczenie wypełnia firma przyjmującej, w przypadku przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa lub zatrudnienia tymczasowego.

Obowiązki odbiorcy usług:

Jeśli ani operator ani pracodawca nie jest umiejscowiony we Francji, odbiorca usług może być wezwany przez służby kontrolne, by wezwał pracodawcę do skorygowania nielegalnej sytuacji (np. nie została wypłacona płaca minimalna, kierowca miał nieodpowiednie zakwaterowanie, zostało stwierdzone naruszenie podstawowych zasad kodeksu pracy). Następnie odbiorca usługi musi poinformować odpowiednie służby kontrolne o podejmowanych przez siebie krokach. W przeciwnym wypadku może być solidarnie pociągnięty do odpowiedzialności za skutki naruszenia przepisów.

Kary:

  • naruszenia 4-tej klasy karane są grzywną w wysokości maks. do 750 €, jeżeli zaświadczenie nie znajduje się w kabinie pojazdu lub jest niezgodne z wytycznymi,
  • naruszenia 3-ciej klasy są karane grzywną w wysokości maks. do 450 €, jeżeli umowa o pracę nie znajduje się w kabinie pojazdu,
  •  grzywny administracyjne (w wysokości maks. 2000 € na pracownika), jeżeli pracodawca nie wypełnił zaświadczenia lub nie wyznaczył przedstawiciela,
  • najpoważniejsze naruszenia będą podlegały karom w pierwszej kolejności,
  • zostanie przeprowadzona ocena w celu dostosowania pracy służb kontrolnych.

Wykaz niezbędnych dokumentów:

  • Zaświadczenie o delegowaniu,
  • Umowa o pracę,
  • W przypadku przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa: przetłumaczona kopia zmienionej umowy o pracę i porozumienia w zakresie rekrutacji i zatrudnienia pracowników,
  • W przypadku delegowania przez agencję pracy tymczasowej: przetłumaczona kopia umowy o pracę czasową i porozumienia w zakresie rekrutacji i zatrudnienia pracowników.

Zadania przedstawiciela firmy we Francji:

W czasie delegowania pracownika oraz przez okres 18 miesięcy po zakończeniu delegowania przedstawiciel przechowuje:

  • zaświadczenie o delegowaniu,
  • odcinek płac (łącznie z wyszczególnieniem składników płacy),
  • każdy dowód wypłaty wynagrodzenia,
  • kopię dokumentu wyznaczającego przedstawiciela,
  • dokument dotyczący układu zbiorowego pracy (jeśli dotyczy pracownika).

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...