Port morski w Gdańsku - wyniki za 2014 r.
REKLAMA
REKLAMA
Według wstępnych danych, w morskim porcie w Gdańsku w 2014 roku przeładowano ok. 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Po raz pierwszy w historii portu przeładowano taką rekordową ilość ładunków.
REKLAMA
Jak poinformował port w komunikacie w środę, w ubiegłym roku zanotowano prawie 40 procentowy wzrost przeładunku towarów z grupy „inne masowe”, ponad 13 procentowy wzrost przeładunku paliw, prawie 10 procentowy wzrost w zakresie przeładunku zbóż i prawie 7 procentowy wzrost przeładunków drobnicy. Firma podała, że ostateczne dane zostaną zebrane i opublikowane w drugiej połowie stycznia 2015.
Jak podano, „2014 rok przejdzie do historii także w zakresie rekordowego przeładunku kontenerów”. W ubiegłym roku po raz pierwszy przeładowano 1,2 mln TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP), co oznacza wzrost przeładunków kontenerów o 3 procent w porównaniu z 2013 rokiem.
Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.
„Jeśli jednak zestawimy dane z ostatnich 5-6 lat w zakresie przeładunku kontenerów w Gdańsku, mówić już można o ponad dwukrotnym wzroście w przeładunkach i awansie Gdańska w rankingu największych portów kontenerowych Bałtyku z pozycji 8. w roku 2009 na pozycję 2. W 2012 i 2013 roku” – wskazuje port w komunikacie. Firma liczy, że 2014 będzie trzecim rokiem z rzędu, w którym uda się portowi nie tylko utrzymać, lecz nawet wzmocnić tę pozycję poprzez zmniejszenie dystansu względem bezkonkurencyjnego od wielu lat St. Petersburga.
Port podaje, że wielkość statków obsługiwanych w porcie w Gdańsku w minionych ośmiu latach wzrosła prawie o 70 procent.
Firma zwróciła uwagę, że port w Gdańsku może obsługiwać coraz więcej towarów i coraz większe statki dzięki: doskonałej koniunkturze polskiej gospodarki morskiej, coraz wyższej jakości obsługi ładunków, poprawiającej się z roku na rok infrastrukturze portowej i dostępowej, zarówno od strony morza jak i lądu, oraz świetnym warunkom hydrograficznym portu.
Zobacz też: Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.
W porcie morskim w Gdańsku trwa budowa Terminalu Naftowego PERN i rozbudowa głębokowodnego terminalu kontenerowego DCT. Rozbudowywany i modernizowany jest też intermodalny Gdański Terminal Kontenerowy oraz Terminal Paliw Płynnych w Naftoporcie. Planowana jest też modernizacja portowej infrastruktury, m.in. pogłębienie kanału portowego oraz remonty wszystkich nabrzeży w porcie wewnętrznym.
Na terenie portu działają m.in. Terminal Kontenerowy DCT, Baza Paliw Płynnych, Terminal Węglowy i Terminal Przeładunku Gazu Płynnego (LPG). (PAP)
bls/ drag/
REKLAMA
REKLAMA