UOKiK sprawdzi czy ZMPD nie zawyża opłat za karnety TIR
REKLAMA
REKLAMA
ZMPD jest jedynym w Polsce dystrybutorem karnetów TIR.
REKLAMA
"Dzięki karnetowi przewoźnik może np. przejechać przez kilka państw bez kontroli celnej. Zrzeszenie wydaje te zaświadczenia na mocy porozumienia z Ministerstwem Finansów wszystkim podmiotom, którym władze celne nie odmówiły korzystania z procedury TIR" - mówi rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch.
UOKiK ma zastrzeżenia do wysokości pobieranej przez Zrzeszenie opłaty manipulacyjnej za wydanie karnetu.
REKLAMA
"Przewoźnicy zagraniczni oraz polscy, którzy nie należą do ZMPD, muszą płacić ponad dwukrotnie więcej niż jego członkowie. Taka praktyka ma miejsce od 2001 roku. W trakcie postępowania UOKiK sprawdzi, czy ZMPD, wykorzystując fakt, że jest jedynym dystrybutorem karnetów TIR, ogranicza konkurencję pomiędzy przewoźnikami, dyskryminując podmioty będące poza jego strukturami" - poinformowała Cieloch.
Postępowanie antymonopolowe w sprawach praktyk ograniczających konkurencję powinno być zakończone nie później niż pięć miesięcy od jego wszczęcia. Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
(PAP)
REKLAMA
REKLAMA