W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund i kończy właśnie 50 lat. Co to za auto?

oprac. Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat / W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto? / Volkswagen

Przez długie lata ten model rozpalał motoryzacyjną wyobraźnię Polaków. Był szczytem marzeń. O jakim aucie mowa? Oczywiście o Volkswagenie Golfie. Niemiecki kompakt kończy właśnie 50 lat. Z tej okazji wróćmy na chwilę do roku 1974 i początków auta dla ludu nowej ery.

Produkcja Golfa rozpoczęła się w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu 29 marca 1974 roku. Tak narodził się następca legendarnego Garbusa, który został sprzedany ponad 37 milionów razy. Od rozpoczęcia produkcji Golf jest zamawiany co 41 sekund. A to dopiero początek informacji.

Golfa I zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro

Volkswagen Golf zapoczątkował nową erę wśród samochodów popularnych. Zamienił silnik zamontowany z tyłu na silnik zamontowany poprzecznie z przodu. Napęd na tył z kolei zmienił na napęd na przednie koła. Volkswagen wiązał z nowym modelem ogromne nadzieje. Mimo wszystko Golf, nazywany wewnętrznie Typ 17, łatwego zadania nie miał. Musiał zmierzyć się z legendą Garbusa, który przez 30 lat produkcji znalazł ponad 14 milionów nabywców.

Pomijając nowoczesną konstrukcję, Golf dostał jednak od Volkswagena także inne narzędzia do sukcesu. Napęd umieszczony z przodu stworzył miejsce dla przestronnej kabiny pasażerskiej i sporego bagażnika (pojemność 300 litrów). Tak narodziła się praktyczność w segmencie C. A za koncepcją tą stało studio Ital Desing i sam Giorgetto Giugiaro (główny stylista modelu).

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

W 2 lata Golf I sprzedał się w ilości miliona sztuk

W salonach Volkswagena pierwszy Golf pojawił się w maju 1974 roku. Sukces rynkowy bardzo szybko stał się faktem. W niewiele ponad 2 lata od uruchomienia produkcji w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu z taśmy zjechał milionowy egzemplarz Golfa I. Niemcy postanowili zatem kuć żelazo, póki gorące. Szybko stworzyli wersję z kierownicą po prawej stronie. Dzięki temu Volkswagen trafił do Japonii i Wielkiej Brytanii.

Dalsze podsumowania wypadają jeszcze lepiej. Przez 10 lat produkcji w Europie Zachodniej powstało niemal 7 mln egzemplarzy Golfa pierwszej generacji (wliczając spokrewnione z nim modele, takie jak Caddy i Jetta).

Pierwszy Golf jest o 60 cm krótszy od obecnego modelu

Podstawowa paleta silnikowa Golfa składała się z dwóch motorów do wyboru. Model był sprzedawany z jednostką 1,1 i 1,5 litra o mocy odpowiednio 50 i 70 KM. Później gama silników była systematycznie poszerzana i modernizowana. Pojawiły się jednostki 1.3 o mocy 60 KM, a także 1.5 i 1.6 o mocy 75 i 85 KM. W 1976 roku w ofercie znalazł się Golf z silnikiem wysokoprężnym – 1.5 50 KM. Cztery lata później zastąpiono go odmianą 1.6 54 KM. W 1982 roku zadebiutował Golf GTD, z turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 70 KM.

Golf I był dostępny jako hatchback trzy- i pięciodrzwiowy. Ciekawie wyglądają rozmiary nadwozia auta. Volkswagen miał 3705 mm długości. To o blisko 34 cm mniej o aktualnej generacji... Polo! Od obecnego Golfa pierwszy model jest o blisko 60 cm krótszy. Symboliczne rozmiary pojazdu przekładają się na symboliczną wagę. Masa własna auta wynosiła bazowo 750 kg. Dziś nawet Toyota Aygo X z segmentu A jest cięższa od pierwszego Golfa.

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Golf I GTI: miało być 5000 sztuk, powstało prawie 500 tys. sztuk

Kluczowy w historii Golfa był rok 1976. W marcu z taśmy zjechał 500-tysięczny egzemplarz, a w październiku – milionowy. To w tym roku pojawił się także diesel i premierę miała odmiana GTI. Odmiana o naprawdę dobrych osiągach. Auto miało pod maską 1,6-litrowy silnik o mocy 110 KM, który zapewniał lekkiemu Golfowi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s. Prędkość maksymalna wynosiła 182 km/h.

Golf GTI był produkowany wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem. Przez siedem lat, do 1982 roku, wyprodukowano niemal 462 tys. egzemplarzy, choć początkowe plany mówiło o zaledwie 5000 sztukach. Auto wyróżniało się nie tylko mocą. Właśnie w pierwszym Golfie GTI zastosowano gałkę zmiany biegów w kształcie piłki golfowej i tapicerkę w kratkę. To dziś legendarne elementy. Do wyposażenia należały także sportowa, trójramienna kierownica i obrotomierz.

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Moto
Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
13 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...