Rewolucja Audi: cyfrowe lusterko wsteczne
REKLAMA
REKLAMA
Audi R8 e-tron – podobnie jak zwycięskie auta ostatnich wyścigów w Le Mans – nie ma tylnej szyby, dlatego nie ma on też tradycyjnego lusterka wstecznego. Jego wyrafinowanym, wysoce zaawansowanym technicznie następcą jest cyfrowe lusterko wewnętrzne czyli system kamery połączonej z wewnętrznym monitorem.
REKLAMA
Dzięki nowoczesnemu sterownikowi, obraz w lusterku zachowuje stały kontrast. W ciemności regulacja zapobiega oślepianiu przez inne samochody. Kierowca może w każdej chwili przyciemnić wyświetlacz lub go wyłączyć. Audi pracuje nad tym, by w przyszłości na monitorze wyświetlały się dodatkowe informacje.
Zobacz też: Ulepszony Volkswagen Amarok: większa moc, lepsze wyposażenie, wyższy komfort
REKLAMA
Mała i bardzo lekka kamera, umieszczona jest w aerodynamicznej obudowie, podgrzewanej przy niskiej temperaturze powietrza. Kamerę wyposażono w kilkumilimetrowej średnicy obiektyw i – w porównaniu do zwykłego lusterka wstecznego – obejmuje stosunkowo dużą przestrzeń. Cyfrowe dane o obrazie dostarczane są do kolorowego monitora o przekątnej 7,7 cala, który zamontowano w miejscu tradycyjnego lusterka wstecznego. Zastosowany po raz pierwszy w samochodzie osobowym wyświetlacz, wyprodukowany w technologii AMOLED (Active Matrix Organic Light Emitting Diode), stworzony został przez partnera Audi w zakresie badań rozwojowych – Samsung Display Co., LTD. Materiały organiczne, używane do jego produkcji, rozświetlają się przy niewielkim napięciu, co sprawia, że monitor nie wymaga już podświetlenia od tyłu. Technologia AMOLED sprawdziła się już wielokrotnie w telefonach komórkowych i innych podobnych urządzeniach funkcjonujących na rynku.
Nowe wyświetlacze są bardziej energooszczędne, cieńsze i lżejsze niż dotychczas stosowane monitory LCD. Niezależnie od temperatury otoczenia, włączają się zaledwie
w ciągu paru milisekund.
Zobacz też: Debiut nowego kompaktowego Suzuki
Cyfrowe lusterko wewnętrzne świętowało swoją premierę podczas dwudziestoczterogodzinnego wyścigu w Le Mans. Wyposażono w nie modele wyścigowe R18 e-tron quattro i R18 ultra, które podczas tego legendarnego wyścigu zdobyły dla Audi potrójne zwycięstwo. Nowy system okazał się być niezawodnym nawet w tak trudnych warunkach, z jakimi kierowcy musieli się zmierzyć podczas wyścigu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.