Co to jest tryb Eco w samochodzie?
REKLAMA
REKLAMA
Co to jest tryb Eco w samochodzie?
Coraz częściej samochody są wyposażane w tzw. tryby jazdy. To ogólne ustawienia pracy silnika, skrzyni biegów, ale też np. zawieszenia, które optymalizują się pod kątem danego sposobu jazdy. Poza trybem Eco spotykany jest też Sport, Off-road czy Normal. Ilość i rodzaj trybów w dużej mierze zależy od rodzaju pojazdu i jego przeznaczenia.
REKLAMA
Jak działa tryb Eco w samochodzie? Po pierwsze silnik
No dobrze, ale do sedna. Co to jest tryb Eco w samochodzie? W jego przypadku komputer sterujący stara się tak zoptymalizować pracę pojazdu, aby spalał on jak najmniejszą ilość paliwa. Tym samym oczywiście redukowane jest obciążenie dla środowiska. Tryb Eco powoduje uruchomienie systemu start-stop (gdy kierowca wcześniej go wyłączył), może ograniczyć moc silnika i zdecydowanie osłabi dynamikę wchodzenia na wysokie obroty.
Jak działa tryb Eco w samochodzie? Po drugie rekuperacja
Tryb Eco może też zwiększyć lub zmniejszyć zakres pracy układu rekuperacyjnego – w zależności od potrzeb. Zmniejszy, gdy włączona zostanie tzw. funkcja żeglowania, czyli toczenia się np. do świateł. Zwiększy, gdy auto uzna, że potrzebuje silniejszego doładowania baterii i przygotowania jej do pracy układu start-stop.
Jak działa tryb Eco w samochodzie? Po trzecie skrzynia i zawieszenie
Tryb Eco w samochodzie ma też wpływ na sposób pracy skrzyni biegów, ale tylko automatycznej. Sprawia, że dużo leniwiej zmienia ona poszczególne przełożenia i dłużej należy poczekać na redukcję biegów po głębszym wciśnięciu pedału gazu. W ten sposób komputer chce zniechęcić kierowcę do dynamicznego przyspieszania. Tryb Eco sprawia również, że komputer ograniczy intensywność pracy np. pokładowej klimatyzacji, a do tego może obniżyć elektronicznie sterowane zawieszenie – tym samym poprawiając współczynnik oporu powietrza.
Co to jest tryb Eco w samochodzie? To zależy od modelu auta!
Oczywiście w tym materiale opisaliśmy możliwie największy zakres pracy trybu Eco w samochodzie. W przypadku aut segmentu B, C czy czasami D, tryb ekonomiczny ogranicza się głównie do sposobu pracy silnika. Auta tego typu nie mają bowiem elektronicznie sterowanego zawieszenia czy automatycznych przekładni. Wraz z rosnącym segmentem i ceną pojazdu, zakres trybu Eco jest coraz większy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.