Silnik 1.3 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Silnik 1.3 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie / Materiały prasowe Toyota
Małolitrażowy benzyniak, legendarne oznaczenie VVT-i i Yaris pierwszej generacji. Takie połączenie elementów sprawia, że silnik 1.3 VVT-i Toyoty już na starcie robi dobre wrażenie.

W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych Toyota zintensyfikowała prace nad nowych hatchbackiem segmentu B. I choć jasne było to, że hitem sprzedaży pod maską auta stanie się litrowy benzyniak, Japończycy chcieli zaproponować kierowcom również mocniejszą wersję. I tak do palety Toyoty Yaris I trafił motor 1.3 VVT-i o oznaczeniu 2NZ-FE. Opis? Pojemność to dokładnie 1299 cm3. Na tą składają się 4 cylindry i 16 zaworów. Poza tym standardem jest bardzo charakterystyczny dla japońskich benzyniaków w latach 90. układ zmiennych faz rozrządu, a sam rozrząd został oparty o bezobsługowy łańcuch.

Warto w tym punkcie odróżnić motor 1.3 VVT-i od 1.33 dual VVT-i. To dwie różne konstrukcje. Auto z drugą jednostką było oferowane dopiero od roku 2008.

Silnik 1.3 VVT-i Toyota - czy nadaje się do LPG?

Motor 2NZ-FE był w swoim czasie dość mocno zaawansowany technologicznie. A jako że wyważał to wszystko z dobrymi osiągami i rozsądnie wykalkulowanym spalaniem, w roku 2000 otrzymał tytuł Międzynarodowego Silnika Roku w kategorii o pojemności od 1.0 do 1.4 litra. Procedury serwisowe? Silnik 1.33 VVT-i Toyoty nie jest mocno wymagający. I tak naprawdę poza wymianą oleju i filtrów raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów kierowca powinien pamiętać też o regularnej kontroli luzu zaworowego. Jej interwał najlepiej ustawić na 100 tysięcy kilometrów. Luz jest regulowany mechanicznie, co oznacza że w razie wykrycia odchyleń, mechanik powinien wymienić sztywne, stalowe szklanki.

Zobacz również: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Kierowcy dysponujący lekką nogą mogli liczyć na wybitną wręcz oszczędność silnika 1.3 VVT-i Toyoty. Ci, którzy stawiali na bardziej dynamiczny styl, powinni spodziewać się spalania w mieście oscylującego w granicy 8,5 litra. Oszczędności? Montaż LPG to w przypadku jednostki 2NZ-FE szerszy temat. Bo choć Japończycy zastosowali w motorze wtrysk wielopunktowy pozwalający na tanie założenie instalacji gazowej, znane są przypadki szybkiego wypalenia gniazd zaworowych podczas jazdy na LPG. Jak ochronić silnik 1.3 VVT-i? Należy przede wszystkim skrócić interwał kontroli luzu zaworowego nawet o połowę.

Warto powiedzieć to głośno. Toyota Yaris 1.3 benzyna może pracować na gazie. Mimo wszystko wymaga wzmożonej uwagi. A samochody eksploatowane w Polsce często nie są zadbane w takim stopniu jak powinny. Skutek? Gdy gaz już był przed zakupem zamontowany np. w Yarisie II, to może zwiastować kosztowne usterki. Co ważne, Yaris oferowany z fabrycznym gazem nigdy nie był.

Silnik 1.3 VVT-i Toyota - modele samochodów:

  • Toyota Yaris I
  • Toyota Yaris II
  • Toyota Yaris Verso

Silnik 1.3 VVT-i Toyota - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Yaris I 86 KM 124 Nm 10,7 s. 175 km/h 6,0
Yaris Verso 86 KM 124 Nm 11,9 s. 165 km/h 6,5

Zobacz również: Używane: Toyota Yaris II (2005 - 2011) - opinie i typowe usterki

Silnik 2NZ-FE jest chwalony za naprawdę dobre osiągi, a do tego wyjątkową trwałość. Mimo wszystko jednostka ma dwie wady. Pierwsza? Ta dotyczy kultury pracy. O ile na wolnych obrotach kierowca może odnieść wrażenie, że silnik nie pracuje w ogóle, o tyle na wysokich hałas bywa nieznośny! Najgłośniej benzyniak zachowuje się np. podczas jazdy po trasach szybkiego ruchu. Po drugie mimo iż silnik 1.3 VVT-i ma japoński rodowód, trapi go pewna powtarzalna usterka. Dotyczy ona wycieków oleju spod dekla pod zaworami, czyli jest drobiazgiem. Naprawa? Nowa uszczelka kosztuje jakieś 40 złotych, robocizna maksymalnie 100 złotych. I to chyba najsłabszy punkt, jaki ma Toyota Yaris 1 3 benzyna.

Silnik 1.3 VVT-i Toyota - podsumowanie:

Małolitrażowy benzyniak to przykład japońskiego silnika w starym stylu. Oferuje dość dobre osiągi, a do tego jest w stanie pokonać setki tysięcy kilometrów bez zasadniczych usterek. A to najlepsza laurka, na jaką mógł liczyć silnik Toyota Yaris 1.3 VVT-i. Opinie nie są bezpodstawne, choć motor ma też pewne wady. Okazuje się hałaśliwy na wysokich obrotach i wymaga mechanicznej regulacji luzu zaworowego. To jednak nie zmienia faktu, że zadbany egzemplarz Toyoty Yaris napędzany silnikiem 1.3 VVT-i 2NZ-FE nie będzie długo czekał na nowego właściciela! A żeby się przekonać ile prawdy jest w naszym podsumowaniu, wystarczy zrobić prostą rzecz. Należy wpisać w wyszukiwarkę hasło: Toyota Yaris 1.3 opinie forum. Wyniki będą zaskakująco pozytywne.

Zobacz również: Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.3 VVT-i Toyota - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 8 zł
  • filtr paliwa - od 24 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 246 zł
  • pasek wielorowkowy - od 12 zł
  • sprzęgło komplet - od 210 zł
  • świeca zapłonowa - od 7 zł
  • cewka zapłonowa - od 85 zł
  • sonda lambda - od 129 zł

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...