Silnik 1.4 8v TU3 Peugeot - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Silnik 1.4 8v TU3 Peugeot - awarie, problemy, opinie / Materiały prasowe Peugeot
Miliony wyprodukowanych sztuk i potężna popularność w gamie koncernu PSA. Być może silnik 1.4 8v TU3 nie jest nowoczesny, mimo wszystko kierowcy go pokochali. Czemu? Sprawdźmy.

Jednostka 1.4 8v TU3 Peugeota i Citroena nie jest mocno zaawansowana technologicznie. Dowód? Została opracowana przez inżynierów PSA jeszcze pod koniec lat osiemdziesiątych i początkowo korzystała z gaźnika. Wtrysk wielopunktowy typu MPI pojawił się w niej dopiero w roku 1990 i to początkowo też wyłącznie do zastosowań… w motosporcie! Małolitrażowy benzyniak zdobył potężną popularność. Był stosowany w segmentach A, B i C. Szczególnym hitem dla silnika 1.4 8v stał się Peugeot 206. Hatchback był sprzedany w około 6 milionach egzemplarzy - większość z nich była napędzana tym właśnie motorem.

Najczęściej spotykanie warianty silnika mają oznaczenia JP i M/Z. Pod tym oznaczeniem ukrywa się wersja MPI dysponująca stadem 75 koni mechanicznych. Co jeszcze można powiedzieć o benzyniaku? Silnik 1.4 8v TU3 ma cztery cylindry ustawione w rzędzie i dysponuje momentem obrotowym na poziomie 111 Nm. Benzyniak o pojemności 1360 cm3 ma jeszcze jedną zaletę. Być może nie jest mocno oszczędny. W zamian koszty eksploatacji można w nim obniżyć poprzez montaż instalacji gazowej. Francuska konstrukcja dobrze reaguje na LPG, a do tego montaż układu zasilającego powinien kosztować około 2 tysięcy złotych.

Zobacz również: Używany Peugeot 206: tani, ale mało solidny

Silnik 1.4 8v TU3 - modele:

  • Citroen: AX, ZX, Xsara, Berlingo, C3
  • Peugeot: 106, 205, 206, 207, 306, 307, 405, Partner

Silnik 1.4 8v TU3 - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
Peugeot 206 75 KM 111 Nm 13,2 s. 170 km/h 6,3
Citroen Berlingo 75 KM 111 Nm 17,5 s. 150 km/h 7,5

Podczas serwisowania silnika 1.4 8v TU3 kluczowe są tak naprawdę dwa interwały. Pierwszy mija co 15 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz w roku i dotyczy wymiany oleju oraz filtrów. Drugi jest nieco dłuższy i został wyznaczony przez Francuzów na 80 tysięcy kilometrów. Po takim przebiegu kierowca powinien wymienić pasek rozrządu. Co z wadami? Konstrukcja jest niezwykle prosta i trwała. To jednak nie oznacza, że puszcza płazem wszystkie zaniedbania serwisowe. O interwały podstawowych przeglądów warto szczególnie restrykcyjnie dbać podczas jazdy na LPG. W przeciwnym razie może dojść np. do wypalenia uszczelki pod głowicą.

Silnik 1.4 8v TU3 PSA - usterki dotyczą drobiazgów!

Choć wizja remontu silnika 1.4 8v TU3 nie jest optymistyczna, to tak naprawdę najczarniejszy z możliwych scenariuszy. Reszta uszkodzeń ma bowiem charakter drobiazgów. W zadbanych wersjach francuskiej jednostki lista problemów jest krótka. Z opinii użytkowników wynika, że psują sondy lambda, może się pojawić usterka cewek zapłonowych czy silniczka krokowego biegu jałowego, ewentualnie uszkadza się przepustnica lub dochodzi do drobnych wycieków oleju. Każdą z tych niesprawności można usunąć już za kilkadziesiąt złotych. Co więcej, prostą konstrukcję motoru powinien znać każdy mechanik.

Zobacz również: Używany Citroen C3: miejska awangarda

Eksploatacja francuskiego silnika 1.4 8v TU3 ma jeszcze jedną dobrą informację dla kierowcy. Są nią rozsądnie wyglądające - żeby nie powiedzieć śmieszne - ceny części zamiennych. Tak naprawdę podstawowe elementy można kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym już za kilkadziesiąt złotych. Przykład? Zestaw paska rozrządu może kosztować mniej niż 100 złotych, a komplet sprzęgła w niektórych wersjach zostanie wyceniony na zaledwie 167 złotych.

Silnik 1.4 8v TU3 - podsumowanie:

W latach dziewięćdziesiątych zasady panujące na rynku motoryzacyjnym były proste. Samochody miejskie były wyposażane w mało skomplikowaną technologię. Ta być może nie gwarantowała osiągów czy wybitnej oszczędności. W zamian nie psuła się latami i sprawiała, że koszty eksploatacji stawały się naprawdę niskie. Silnik 1.4 8v TU3 jest przykładem dokładnie takiego podejścia. Nie ma się zatem co dziwić, że przypadł do gustu kierowcom. Był chętnie wybieranych w salonach PSA, a teraz stanowi łakomy kąsek na rynku wtórnym.

Zobacz również: Używany Peugeot 207 (2006-2012) - niegroźny lew

Silnik 1.4 8v TU3 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 9 zł
  • filtr powietrza - od 15 zł
  • filtr paliwa - od 14 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 96 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 219 zł
  • sprzęgło komplet - od 167 zł
  • świeca zapłonowa - od 8 zł
  • cewka zapłonowa - od 95 zł
  • sonda lambda - od 117 zł

Moto
Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

pokaż więcej
Proszę czekać...