Filtr pojawiający się w instalacji gazowej otrzymał proste zadanie. Ma oczyszczać LPG z brudów i opiłków zanim paliwo trafi do delikatnych wtryskiwaczy i komory spalania. W układach zasilania gazem stosuje się dwa rodzaje filtrów. Filtr fazy ciekłej pojawia się między zbiornikiem gazu a parownikiem. Filtr fazy lotnej stosowany jest między reduktorem a wtryskami LPG.
Osadniki - identycznie jak te stosowane w układzie olejowym czy dolotowym - mają określoną trwałość. W opinii większości gazowników przypadku obydwu typów filtrów wymianę należy przeprowadzić nie rzadziej niż raz na 15 tysięcy kilometrów lub raz w roku. Koszty? Ceny osadników dedykowanych układom LPG zaczynają się od kilku złotych. Wymianę kierowca może wykonać we własnym zakresie.
Objawy zapchanego filtra gazu:
- falowanie obrotów na biegu jałowym,
- duży spadek mocy po przejściu na zasilanie LPG,
- wyraźnie wyższe spalanie LPG,
- błąd w komputerze sterowania instalacją - komunikat: zbyt niskie ciśnienie gazu,
- problemy z reduktorem lub wtryskiwaczami - są wrażliwe na zabrudzenia.