REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapewnić bezpieczeństwo dziecku na drodze i w aucie?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zapewnić bezpieczeństwo dziecku na drodze i w aucie? Fot. Fotolia
Jak zapewnić bezpieczeństwo dziecku na drodze i w aucie? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo dzieci jest dla rodziców najważniejsze. Poniżej prezentujemy serię praktycznych porad, które przygotowali organizatorzy akcji „Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą, czyli dziecko bezpieczne na drodze”. Zastosowanie ich w życiu pomoże podnieść poziom bezpieczeństwa dzieci na drodze i w aucie.

Według danych statystycznych policji w minionym roku ponad 4 tys. dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (do lat 14) było uczestnikami wypadków drogowych. Najwięcej ofiar to piesi. Mimo iż na przestrzeni ostatnich 10 lat regularnie spada liczba wypadków z udziałem dzieci, na drogach wciąż jest niebezpiecznie, szczególnie teraz jesienią, gdy dni stają się coraz krótsze.

REKLAMA

Pieszo tylko w odblaskach

Jeśli nasze dziecko chodzi do szkoły pieszo, powinniśmy poprawić jego bezpieczeństwo na drodze, wyposażając je w elementy odblaskowe. Do dyspozycji mamy tornistry z odblaskowymi elementami, a także czapki, kurtki i buty. – Dobrym rozwiązaniem jest również kupienie odblaskowej kamizelki, którą można założyć na wierzch każdego ubrania. Koszt zakupu takiej kamizelki nie jest duży – wynosi ok. kilkunastu złotych – a widoczność naszego dziecka na drodze wzrasta znacząco – wyjaśnia Ksenia Ratajczak z Bridgestone Poznań, firmy organizującej coroczną akcję „Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą, czyli dziecko bezpieczne na drodze”.

Zobacz też: Jak jeździć bezpiecznie z dzieckiem?

Do plecaka można przyczepić również odblaskowe breloczki, a na prawą rękę lub nogę nałożyć opaskę. W sklepach internetowych znajdziemy także odblaskowe woreczki, naklejki, szelki i chusty. Pamiętajmy, że zakładanie elementów odblaskowych to obowiązek prawny. Dziecko, które nie ukończyło 15 lat, a porusza się po zmierzchu poza terenem zabudowanym, musi nosić elementy odblaskowe. Z kolei maluchy do 7 roku życia mogą poruszać się tylko pod opieką dorosłych, choć i wtedy warto skorzystać z elementów odblaskowych zwiększających widoczność naszą i dziecka na drodze. Gdy nie mamy odblasków, światła mijania pozwalają kierowcy zauważyć pieszego z maksimum 50-60 m. W gorszych warunkach - we mgle czy deszczu - ta odległość znacząco się skraca. Zastosowanie elementów odblaskowych pozwoli zwiększyć naszą widoczność na drodze nawet do kilkuset metrów.

Zobacz też: Twój telefon podpowie Ci jak właściwie zamontować fotelik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wygodnie i pewnie w aucie

REKLAMA

Warto także przypomnieć sobie zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas przewożenia najmłodszych autem. Pamiętajmy, że w czasie jazdy nie wolno trzymać dziecka na kolanach. – W takich sytuacjach, jak również, gdy nie przypniemy dziecka do fotelika, zderzenie nawet przy prędkości 8 km/h może spowodować zagrożenie życia – wyjaśnia koordynatorka akcji „Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą, czyli dziecko bezpieczne na drodze”. – W przypadku zderzenia waga dziecka wzrasta bowiem aż dwudziestokrotnie i nie jesteśmy w stanie go utrzymać.

Dziecko, które nie ma 12 lat albo jest niższe niż 150 cm wzrostu, powinno być posadzone w odpowiednim foteliku, gondoli wyposażonej w pasy czy na podkładce, dopasowanej do wagi i wzrostu dziecka. Bezwzględnie należy pamiętać, że fotelika nie należy umieszczać tyłem do kierunku jazdy, jeśli dziecko ma być przewożone na przednim siedzeniu, a pojazd wyposażony jest w poduszki powietrzne. Co ciekawe, na przednim siedzeniu można przewozić dziecko tylko w foteliku, a nie na podkładce.

Zobacz też: Czy foteliki dziecięce są bezpieczne?

Pasy bezpieczeństwa w foteliku muszą być zapięte, a zagłówek wyregulowany. Prawidłowo ustawiony zagłówek zapobiega urazom kręgosłupa w przypadku kolizji pojazdu, dlatego należy zwrócić uwagę, aby był jak najbliżej tylnej części głowy. Górna krawędź zagłówka powinna znaleźć się na poziomie czubka głowy lub nie niżej niż na poziomie oczu. Jeśli główka dziecka zaczyna wystawać poza krawędź zagłówka, to znak, że musimy wymienić fotelik na większy.

– Szacuje się, że 90% obrażeń podczas wypadku można uniknąć, jeśli zastosujemy się do zaleceń z instrukcji przewożenia dziecka w foteliku. Zapięcie pasów bezpieczeństwa zwiększa szansę na przeżycie nawet do 60%, dlatego nie bagatelizujmy tego – mówi Ksenia Ratajczak z Bridgestone Poznań.

Nauka przez zabawę

Zasady bezpiecznego poruszania się na drodze i w aucie nie są trudne, dlatego poświęćmy czas na zaznajomienie dziecka z podstawowymi kwestiami. Taka lekcja może mieć formę zabawy, która ułatwi małym odbiorcom zapamiętanie kluczowych kwestii. Możemy ćwiczyć zapinanie misia czy lalki w foteliku, wspólnie narysować sytuację na drodze i omówić, jak się w takim przypadku zachować. Dobrym pomysłem jest także zabranie dziecka do sklepu, gdzie można kupić odblaski (dostępne są w sklepach z rowerami, z zabawkami i większych marketach), aby samo wybrało te, które mu się spodobają. Wtedy na pewno chętniej będzie je nosić.

Zobacz też: Bezpieczeństwo kobiet ciężarnych w aucie

Możemy także zaproponować przedszkolance czy nauczycielce zaproszenie na lekcję policjanta, który porozmawia z dziećmi na temat bezpieczeństwa. Podczas akcji „Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą” policjant i manekin Jan uczą najmłodszych uczestników ruchu drogowego jak bezpiecznie poruszać się po drodze.

O kampanii

REKLAMA

„Pomyśl zanim usiądziesz za kierownica, czyli dziecko bezpieczne na drodze” to kampania edukacyjna organizowana w Polsce przez firmę Bridgestone Poznań, czołowego, światowego producenta opon samochodowych. Jej celem jest promowanie bezpiecznych zachowań oraz identyfikacja zagrożeń, jakie mogą czekać na drodze na dzieci. W czterech poprzednich edycjach akcji wzięło udział ponad 11 000 przedszkolaków i uczniów z 110 wielkopolskich placówek oświatowych. W sumie organizatorzy pokonali prawie 4200 km. Ze swoim przesłaniem trafili także do rodziców i kilkuset pedagogów. W tym roku pomiędzy 15 a 31 października odwiedzają kolejne placówki w Poznaniu i mniejszych miejscowościach regionu.

Kampania jest częścią globalnej akcji „Think before you drive” organizowanej przez fundację Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), korporację Bridgestone oraz związki motoryzacyjne na całym świecie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA