REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe, zielone tablice. Ile kosztują? Jak je uzyskać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małe, zielone tablice. Ile kosztują? Jak je uzyskać?
Małe, zielone tablice. Ile kosztują? Jak je uzyskać?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Małe, zielone tablice. Tak, to jeden z wariantów dostępnych w polskich urzędach rejestrujących. Ile kosztują małe, zielone tablice? Jak je uzyskać?

Co oznaczają zielone tablice rejestracyjne?

Zielone tablice rejestracyjne są w polskim porządku prawnym zarezerwowane dla samochodów o napędzie zeroemiosyjnym. A to może oznaczać wyłącznie pojazdy elektryczne lub wodorowe. Zielone tablice rejestracyjne nie są dostępne do samochodów hybrydowych, w tym także plug-in.

REKLAMA

Zielone tablice rejestracyjne: przywileje i korzyści

Zielone tablice rejestracyjne zostały wprowadzone po to, aby służby porządkowe mogły rozpoznać pojazdy zeroemisyjne już na pierwszy rzut oka. Dzięki temu kierowca np. samochodu elektrycznego może łatwiej egzekwować swoje przywileje. A lista w tym przypadku choć nie jest długa, może się okazać znacząca. Samochody zeroemisyjne mogą bowiem jeździć buspasami, parkować w strefach płatnego parkowania za darmo i mają dostęp do stref niskoemisyjnych w miastach. Ich identyfikacja za sprawą zielonych tablic rejestracyjnych jest ułatwiona. Można ją dokonać na pierwszy rzut oka.

Zielone tablice rejestracyjne. Jak je wyrobić?

O zielone tablice rejestracyjne kierowca musi się starać podczas rejestracji pojazdu. Zarówno w przypadku zakupu auta nowego, jak i używanego. Po zaznaczeniu właściwego pola we wniosku, urząd wydaje tablice, w których numer rejestracyjny jest wytłoczony znakami barwy czarnej na zielonym tle. Pomijając kolorystykę, zielone tablice rejestracyjne mają dokładnie taki sam schemat jak standardowe. To oznacza, że numer składa się z wyróżnika województwa i wyróżnika pojazdu. Co ciekawe, do zielonej tablicy rejestracyjnej kierowca otrzymuje standardową naklejkę na szybę. Ta nie jest zielona.

Małe, zielone tablice. Jaki mają wymiar?

REKLAMA

Standardowe tablice rejestracyjne mają wymiary 520 na 114 mm. Zmniejszone tablice mają wymiary 305 na 115 mm. Skąd pomysł na zmniejszenie oznaczeń? To ukłon w stronę posiadaczy pojazdów importowanych ze Stanów Zjednoczonych i Japonii. Posiadają one miejsca montażowe przystosowane tylko do mniejszych tablic. Standardowe musiały być zatem zaginane, a więc w sensie prawnym uszkadzane. Kierowca starający się np. o małe, zielone tablice musi we wniosku podpisać oświadczenie o tym, że jego auto nie posiada miejsca na standardowe tablice.

Status małych, zielonych tablic rejestracyjnych – podobnie jak wszystkich pozostałych tablic rejestracyjnych obowiązujących w Polsce – jest usankcjonowany na mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych z późniejszymi zmianami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile kosztują małe, zielone tablice rejestracyjne?

Małe tablice rejestracyjne kosztują dokładnie tyle samo, co oznaczenia o rozmiarze klasycznym. Identyczna zasada dotyczy ceny tablic zwykłych i zielonych. Ile zatem zapłaci kierowca? Na początek dokładnie 80 zł. Do opłaty za małe, zielone tablice rejestracyjne musi jednak doliczyć jeszcze koszt nalepek legalizacyjnych (12,5 zł) czy nalepki kontrolnej na szybę (18,5 zł). Co więcej, obowiązuje też opłata ewidencyjna w wysokości 50 gr za wydanie zalegalizowanych tablic rejestracyjnych i 50 gr za wydanie nalepki kontrolnej. W sumie daje to kwotę wynoszącą 112 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA