REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe, zielone tablice. Ile kosztują? Jak je uzyskać?

Małe, zielone tablice. Ile kosztują? Jak je uzyskać?
Małe, zielone tablice. Ile kosztują? Jak je uzyskać?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Małe, zielone tablice. Tak, to jeden z wariantów dostępnych w polskich urzędach rejestrujących. Ile kosztują małe, zielone tablice? Jak je uzyskać?

Co oznaczają zielone tablice rejestracyjne?

Zielone tablice rejestracyjne są w polskim porządku prawnym zarezerwowane dla samochodów o napędzie zeroemiosyjnym. A to może oznaczać wyłącznie pojazdy elektryczne lub wodorowe. Zielone tablice rejestracyjne nie są dostępne do samochodów hybrydowych, w tym także plug-in.

REKLAMA

Zielone tablice rejestracyjne: przywileje i korzyści

Zielone tablice rejestracyjne zostały wprowadzone po to, aby służby porządkowe mogły rozpoznać pojazdy zeroemisyjne już na pierwszy rzut oka. Dzięki temu kierowca np. samochodu elektrycznego może łatwiej egzekwować swoje przywileje. A lista w tym przypadku choć nie jest długa, może się okazać znacząca. Samochody zeroemisyjne mogą bowiem jeździć buspasami, parkować w strefach płatnego parkowania za darmo i mają dostęp do stref niskoemisyjnych w miastach. Ich identyfikacja za sprawą zielonych tablic rejestracyjnych jest ułatwiona. Można ją dokonać na pierwszy rzut oka.

Zielone tablice rejestracyjne. Jak je wyrobić?

O zielone tablice rejestracyjne kierowca musi się starać podczas rejestracji pojazdu. Zarówno w przypadku zakupu auta nowego, jak i używanego. Po zaznaczeniu właściwego pola we wniosku, urząd wydaje tablice, w których numer rejestracyjny jest wytłoczony znakami barwy czarnej na zielonym tle. Pomijając kolorystykę, zielone tablice rejestracyjne mają dokładnie taki sam schemat jak standardowe. To oznacza, że numer składa się z wyróżnika województwa i wyróżnika pojazdu. Co ciekawe, do zielonej tablicy rejestracyjnej kierowca otrzymuje standardową naklejkę na szybę. Ta nie jest zielona.

Małe, zielone tablice. Jaki mają wymiar?

REKLAMA

Standardowe tablice rejestracyjne mają wymiary 520 na 114 mm. Zmniejszone tablice mają wymiary 305 na 115 mm. Skąd pomysł na zmniejszenie oznaczeń? To ukłon w stronę posiadaczy pojazdów importowanych ze Stanów Zjednoczonych i Japonii. Posiadają one miejsca montażowe przystosowane tylko do mniejszych tablic. Standardowe musiały być zatem zaginane, a więc w sensie prawnym uszkadzane. Kierowca starający się np. o małe, zielone tablice musi we wniosku podpisać oświadczenie o tym, że jego auto nie posiada miejsca na standardowe tablice.

Status małych, zielonych tablic rejestracyjnych – podobnie jak wszystkich pozostałych tablic rejestracyjnych obowiązujących w Polsce – jest usankcjonowany na mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych z późniejszymi zmianami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile kosztują małe, zielone tablice rejestracyjne?

Małe tablice rejestracyjne kosztują dokładnie tyle samo, co oznaczenia o rozmiarze klasycznym. Identyczna zasada dotyczy ceny tablic zwykłych i zielonych. Ile zatem zapłaci kierowca? Na początek dokładnie 80 zł. Do opłaty za małe, zielone tablice rejestracyjne musi jednak doliczyć jeszcze koszt nalepek legalizacyjnych (12,5 zł) czy nalepki kontrolnej na szybę (18,5 zł). Co więcej, obowiązuje też opłata ewidencyjna w wysokości 50 gr za wydanie zalegalizowanych tablic rejestracyjnych i 50 gr za wydanie nalepki kontrolnej. W sumie daje to kwotę wynoszącą 112 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA