REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe, zielone tablice. Ile kosztują? Jak je uzyskać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małe, zielone tablice. Ile kosztują? Jak je uzyskać?
Małe, zielone tablice. Ile kosztują? Jak je uzyskać?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Małe, zielone tablice. Tak, to jeden z wariantów dostępnych w polskich urzędach rejestrujących. Ile kosztują małe, zielone tablice? Jak je uzyskać?

Co oznaczają zielone tablice rejestracyjne?

Zielone tablice rejestracyjne są w polskim porządku prawnym zarezerwowane dla samochodów o napędzie zeroemiosyjnym. A to może oznaczać wyłącznie pojazdy elektryczne lub wodorowe. Zielone tablice rejestracyjne nie są dostępne do samochodów hybrydowych, w tym także plug-in.

REKLAMA

Zielone tablice rejestracyjne: przywileje i korzyści

Zielone tablice rejestracyjne zostały wprowadzone po to, aby służby porządkowe mogły rozpoznać pojazdy zeroemisyjne już na pierwszy rzut oka. Dzięki temu kierowca np. samochodu elektrycznego może łatwiej egzekwować swoje przywileje. A lista w tym przypadku choć nie jest długa, może się okazać znacząca. Samochody zeroemisyjne mogą bowiem jeździć buspasami, parkować w strefach płatnego parkowania za darmo i mają dostęp do stref niskoemisyjnych w miastach. Ich identyfikacja za sprawą zielonych tablic rejestracyjnych jest ułatwiona. Można ją dokonać na pierwszy rzut oka.

Zielone tablice rejestracyjne. Jak je wyrobić?

O zielone tablice rejestracyjne kierowca musi się starać podczas rejestracji pojazdu. Zarówno w przypadku zakupu auta nowego, jak i używanego. Po zaznaczeniu właściwego pola we wniosku, urząd wydaje tablice, w których numer rejestracyjny jest wytłoczony znakami barwy czarnej na zielonym tle. Pomijając kolorystykę, zielone tablice rejestracyjne mają dokładnie taki sam schemat jak standardowe. To oznacza, że numer składa się z wyróżnika województwa i wyróżnika pojazdu. Co ciekawe, do zielonej tablicy rejestracyjnej kierowca otrzymuje standardową naklejkę na szybę. Ta nie jest zielona.

Małe, zielone tablice. Jaki mają wymiar?

REKLAMA

Standardowe tablice rejestracyjne mają wymiary 520 na 114 mm. Zmniejszone tablice mają wymiary 305 na 115 mm. Skąd pomysł na zmniejszenie oznaczeń? To ukłon w stronę posiadaczy pojazdów importowanych ze Stanów Zjednoczonych i Japonii. Posiadają one miejsca montażowe przystosowane tylko do mniejszych tablic. Standardowe musiały być zatem zaginane, a więc w sensie prawnym uszkadzane. Kierowca starający się np. o małe, zielone tablice musi we wniosku podpisać oświadczenie o tym, że jego auto nie posiada miejsca na standardowe tablice.

Status małych, zielonych tablic rejestracyjnych – podobnie jak wszystkich pozostałych tablic rejestracyjnych obowiązujących w Polsce – jest usankcjonowany na mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych z późniejszymi zmianami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile kosztują małe, zielone tablice rejestracyjne?

Małe tablice rejestracyjne kosztują dokładnie tyle samo, co oznaczenia o rozmiarze klasycznym. Identyczna zasada dotyczy ceny tablic zwykłych i zielonych. Ile zatem zapłaci kierowca? Na początek dokładnie 80 zł. Do opłaty za małe, zielone tablice rejestracyjne musi jednak doliczyć jeszcze koszt nalepek legalizacyjnych (12,5 zł) czy nalepki kontrolnej na szybę (18,5 zł). Co więcej, obowiązuje też opłata ewidencyjna w wysokości 50 gr za wydanie zalegalizowanych tablic rejestracyjnych i 50 gr za wydanie nalepki kontrolnej. W sumie daje to kwotę wynoszącą 112 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA