REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
CRX 1.6 VTEC 150Km przyspieszał 0-100km/h w 7,2 s a jego prędkość maksymalna wynosiła 222 km/h.
CRX 1.6 VTEC 150Km przyspieszał 0-100km/h w 7,2 s a jego prędkość maksymalna wynosiła 222 km/h.
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Honda CRX II generacji to auto, które w szybkim czasie zdobyło status kultowego. Mocne silniki i niska masa gwarantowały sportowe wrażenia z jazdy. Obecnie najstarsze egzemplarze mają ponad 25 lat, przez co można zarejestrować je jako pojazdy zabytkowe. Podpowiadamy, które jej wersje nadają się najlepiej do tej roli.

Japońskie coupe przekonało do siebie przede wszystkim sportowym nadwoziem, mocnymi silnikami, bardzo dobrym zachowaniem na drodze, rozsądną ceną i przede wszystkim niezawodnością. W znacznej mierze ostatnia cecha była konsekwencją rozsądnych, przemyślanych i nieskomplikowanych rozwiązań technicznych.

REKLAMA

CRX II i system VTEC

Tak naprawdę Honda CRX zawdzięcza swoją renomę dzięki zastosowaniu bardzo nowatorskich jak na lata 80-te silników benzynowych. Prawie wszystkie jej wersje wyposażone były w jednostki napędowe o pojemności 1,6 litra pracujące na dwóch wałkach rozrządu (prawdziwą rzadkością jest wersja 1.4 91KM SOHC). Na piedestale chwały stanął jednak najmocniejszy ich wariant, dostępny od 1990 roku – 1.6 VTEC o mocy 150KM (ozn. modelu EE8). Silnik tej odmiany oferował bardzo wysoką moc pomimo swej niedużej pojemności skokowej. Kluczem do jego sukcesu było zastosowanie w nim systemu zmiennych faz rozrządu VTEC. Układ hydrauliczny przy odpowiednich obrotach jednostki napędowej przestawiał oba wałki rozrządu tak, by dźwignie zaworowe były popychane przez większe krzywki. Czas otwarcia zaworów i ich wznios był więc regulowany. W rezultacie silnik miał dwoistą naturę. Do 5200 obr./min nie przejawiał on nadmiernej chęci do rozpędzania auta. Po przekroczeniu tej granicy obrotów, łapał potężnych oddech powietrza a jego zapał do pracy zaskakiwał nawet największych malkontentów. Ten niepowtarzalny charakter silnika stał się ikoną i znakiem rozpoznawalnym Hondy na kolejne dwadzieścia lat. Dziś VTEC w swojej elektronicznej odmianie został niebywale ugrzeczniony i na próżno szukać w nowych Hondach tego ekscytującego pierwiastka.

Zobacz też: Technologia VTEC w silnikach Hondy

CRX II jako pojazd zabytkowy

Aby poczuć prawdziwego sportowego ducha japońskiej Hondy warto posiadać takie auto. Co więcej, istnieje teraz świetna okazja, aby myśleć o CRX II jako aucie zabytkowym. Najstarsze egzemplarze mają obecnie 26 lat, a ich właściciele mogą śmiało ubiegać się o nadanie im statusu samochodu zabytkowego.

Części zamienne do CRX II są łatwo dostępne

Osoby starające się o wyposażenie swojego samochodu w żółte tablice, mają największy problem ze spełnieniem wymogu, aby 75% jego głównych części było oryginalnych. W przypadku Hondy CRX dostęp do tych podzespołów nie jest trudny, a wiele części nadal można dostać w oficjalnej sieci sprzedaży Hondy. Na rynku nie brakuje też używanych podzespołów, które poprzez internet możemy zamówić nawet z odleglejszych miejsc w Europie. Warto pamiętać, że CRX został zbudowany w oparciu o model Civic.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główne problemy z renowacją pojazdów zabytkowych dotyczą pozyskania oryginalnych elementów nadwozia. W przypadku Hondy CRX problem ten nie istnieje.

Zobacz też: Syrena Sport – piękny prototyp sprzed lat powraca

Aby jednak cieszyć się tym pojazdem warto pamiętać, że im szybciej zdecydujemy się na zakup i odrestaurowanie Hondy CRX, tym łatwiej uzyskamy niezbędne części.

Najmocniejsze wersje są najwięcej warte

REKLAMA

Osoby zainteresowane Hondą CRX 1.6 VTEC muszą poczekać jeszcze z rejestracją tego modelu jako pojazdu zabytkowego bowiem pojawił się on dopiero w 1990 roku. Jest to jednak świetny moment na zakup tego modelu i spokojne przywrócenie mu jego oryginalnego stanu. Ten topowy model cieszy się największym zainteresowaniem wśród kolekcjonerów, ze względu na niską podaż tych modeli na rynku wtórnym. Za dobrze utrzymany egzemplarz trzeba zapłacić ponad 25 tys. zł

.Gdy już odbudujemy pojazd, a pozytywna opinia rzeczoznawcy samochodowego pozwoli nam zarejestrować CRX’a, będziemy mieli tak naprawdę trzy samochody w jednym. Po pierwsze będzie to zabytek, po drugie auto mimo wszystko auto nowożytne czyli nadające się nawet do jady na co dzień, a po trzecie prawdziwe sportowe coupe, które przyniesie naprawdę wiele radości swojemu kierowcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA