Honda CRX II jako zabytek!
REKLAMA
REKLAMA
Japońskie coupe przekonało do siebie przede wszystkim sportowym nadwoziem, mocnymi silnikami, bardzo dobrym zachowaniem na drodze, rozsądną ceną i przede wszystkim niezawodnością. W znacznej mierze ostatnia cecha była konsekwencją rozsądnych, przemyślanych i nieskomplikowanych rozwiązań technicznych.
REKLAMA
CRX II i system VTEC
Tak naprawdę Honda CRX zawdzięcza swoją renomę dzięki zastosowaniu bardzo nowatorskich jak na lata 80-te silników benzynowych. Prawie wszystkie jej wersje wyposażone były w jednostki napędowe o pojemności 1,6 litra pracujące na dwóch wałkach rozrządu (prawdziwą rzadkością jest wersja 1.4 91KM SOHC). Na piedestale chwały stanął jednak najmocniejszy ich wariant, dostępny od 1990 roku – 1.6 VTEC o mocy 150KM (ozn. modelu EE8). Silnik tej odmiany oferował bardzo wysoką moc pomimo swej niedużej pojemności skokowej. Kluczem do jego sukcesu było zastosowanie w nim systemu zmiennych faz rozrządu VTEC. Układ hydrauliczny przy odpowiednich obrotach jednostki napędowej przestawiał oba wałki rozrządu tak, by dźwignie zaworowe były popychane przez większe krzywki. Czas otwarcia zaworów i ich wznios był więc regulowany. W rezultacie silnik miał dwoistą naturę. Do 5200 obr./min nie przejawiał on nadmiernej chęci do rozpędzania auta. Po przekroczeniu tej granicy obrotów, łapał potężnych oddech powietrza a jego zapał do pracy zaskakiwał nawet największych malkontentów. Ten niepowtarzalny charakter silnika stał się ikoną i znakiem rozpoznawalnym Hondy na kolejne dwadzieścia lat. Dziś VTEC w swojej elektronicznej odmianie został niebywale ugrzeczniony i na próżno szukać w nowych Hondach tego ekscytującego pierwiastka.
Zobacz też: Technologia VTEC w silnikach Hondy
CRX II jako pojazd zabytkowy
Aby poczuć prawdziwego sportowego ducha japońskiej Hondy warto posiadać takie auto. Co więcej, istnieje teraz świetna okazja, aby myśleć o CRX II jako aucie zabytkowym. Najstarsze egzemplarze mają obecnie 26 lat, a ich właściciele mogą śmiało ubiegać się o nadanie im statusu samochodu zabytkowego.
Części zamienne do CRX II są łatwo dostępne
Osoby starające się o wyposażenie swojego samochodu w żółte tablice, mają największy problem ze spełnieniem wymogu, aby 75% jego głównych części było oryginalnych. W przypadku Hondy CRX dostęp do tych podzespołów nie jest trudny, a wiele części nadal można dostać w oficjalnej sieci sprzedaży Hondy. Na rynku nie brakuje też używanych podzespołów, które poprzez internet możemy zamówić nawet z odleglejszych miejsc w Europie. Warto pamiętać, że CRX został zbudowany w oparciu o model Civic.
Główne problemy z renowacją pojazdów zabytkowych dotyczą pozyskania oryginalnych elementów nadwozia. W przypadku Hondy CRX problem ten nie istnieje.
Zobacz też: Syrena Sport – piękny prototyp sprzed lat powraca
Aby jednak cieszyć się tym pojazdem warto pamiętać, że im szybciej zdecydujemy się na zakup i odrestaurowanie Hondy CRX, tym łatwiej uzyskamy niezbędne części.
Najmocniejsze wersje są najwięcej warte
REKLAMA
Osoby zainteresowane Hondą CRX 1.6 VTEC muszą poczekać jeszcze z rejestracją tego modelu jako pojazdu zabytkowego bowiem pojawił się on dopiero w 1990 roku. Jest to jednak świetny moment na zakup tego modelu i spokojne przywrócenie mu jego oryginalnego stanu. Ten topowy model cieszy się największym zainteresowaniem wśród kolekcjonerów, ze względu na niską podaż tych modeli na rynku wtórnym. Za dobrze utrzymany egzemplarz trzeba zapłacić ponad 25 tys. zł
.Gdy już odbudujemy pojazd, a pozytywna opinia rzeczoznawcy samochodowego pozwoli nam zarejestrować CRX’a, będziemy mieli tak naprawdę trzy samochody w jednym. Po pierwsze będzie to zabytek, po drugie auto mimo wszystko auto nowożytne czyli nadające się nawet do jady na co dzień, a po trzecie prawdziwe sportowe coupe, które przyniesie naprawdę wiele radości swojemu kierowcy.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA