Toyota Prius. Nowy model stanie się wyłącznie hybrydą plug-in
REKLAMA
REKLAMA
- Toyota Prius to rewolucjonista. Taki prawdziwy!
- Nowa Toyota Prius i napęd hybrydowy
- Nowy Prius 2023 i nowa jednostka plug-in hybrid. Dane techniczne
- Bateria nowej Toyoty Prius z większym zasięgiem
- Jak wygląda nowy Prius 2023?
- Wnętrze nowej Toyoty Prius 2023. Co o nim wiadomo?
Toyota Prius to rewolucjonista. Taki prawdziwy!
Toyota Prius to niezaprzeczalna legenda. Gdy w roku 1995 Japończycy zaprezentowali koncept auta spalinowo-elektrycznego, wszyscy przecierali oczy ze zdziwienia. Nikt nie wierzył w tą technologię. Mimo wszystko już w roku 1997 zaczęła się historia sukcesu tego auta. Początkowo kwitła nieśmiało, z czasem jednak wybuchła. Hybryda przekonała do siebie Europejczyków. Zaraz później koncepcja zdobyła szereg nagród, a nawet uznanie na rynku amerykańskim. I dość szybko zaczęła się... rozsiewać najpierw po reszcie gamy Toyoty, a później także innych producentów. Blisko 3 dekady historii sprawiają, że marka modelu uśmiercić nie może. Stąd prezentacja kolejnej generacji.
REKLAMA
Nowa Toyota Prius i napęd hybrydowy
REKLAMA
Toyota Prius spopularyzowała napęd hybrydowy. I pod koniec lat 90. XX wieku było to mocno nieoczekiwane. Powód? Japończycy dość nietypowo wybrali model auta do prezentacji innowacji. Zazwyczaj nowe rozwiązania pojawiały się w pojazdach drogich i topowo wyposażonych. A Toyota Prius należy to przecież segment C. Czyli segment małych samochodów rodzinnych. Czemu twórcy pomyśleli o napędzie hybrydowym w kontekście takiego właśnie auta? Chodziło o zaproponowanie realnej alternatywy i pokazanie, że nowoczesne technologie sprawdzają się w każdym aucie.
Toyota Prius początkowo wykorzystywała standardowy napęd hybrydowy. W nim to silni benzynowy pełnił rolę dominującej siły napędowej. W roku 2011 koncepcja jednak uległa zmianie. To wtedy właśnie zaprezentowana została pierwsza wersja o napędzie hybrydowym typu plug-in. W tym przypadku silnik benzynowy mógł nie pracować wcale. Przynajmniej przez pierwsze 25 kilometrów do momentu, w którym starczyło prądu w baterii na jazdę w trybie elektrycznym. Dziś nowa Toyota Prius w Europie będzie oferowana wyłącznie z napędem hybrydowym oferującym możliwość ładowania baterii z gniazdka.
Nowy Prius 2023 i nowa jednostka plug-in hybrid. Dane techniczne
W przypadku nowego Priusa 2023 kluczowy jest napęd. Na rynku europejskim auto będzie dostępne wyłącznie jako hybryda plug-in. Japończycy postawili jednak na kolejną generację tej jednostki. Jej serce stanowi 2-litrowy motor benzynowy TNGA o mocy 148 koni mechanicznych, który wraz z silnikiem elektrycznym (o mocy 160 koni mechanicznych) dostarcza na drogę w sumie 223 konie mechaniczne. Dane techniczne już w tym momencie brzmią dobrze? A to nie koniec. Spora moc gwarantuje naprawdę dobre osiągi. Nowy Prius osiąga pierwszą setkę w zaledwie 6,7 sekundy. To niewiele wolniej np. od obecnego Golfa GTI! A to bez wątpienia świetny wynik jak na segment C.
Bateria nowej Toyoty Prius z większym zasięgiem
Układ współpracuje z baterią litowo-jonową o pojemności 13,6 kWh. Ta otrzymała ogniwa o wyższej gęstości, co pozwoliło na zachowanie jej kompaktowych rozmiarów. Co więcej, ulokowanie baterii pod tylną kanapą, obniżyło środek ciężkości. Zasięg? Producent deklaruje, że ten jest większy o ponad 50 proc. niż u poprzednika. A to może oznaczać zasięg w trybie elektrycznym wynoszący nawet 75 km. Poza tym można go zwiększyć. A wszystko za sprawą faktu, że w Toyota Prius nowej generacji otrzymuje do współpracy z napędem hybrydowym zestaw paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu.
Panele fotowoltaiczne brzmią śmiesznie w takim aucie? Toyota zapewnia, że rocznie są w stanie wydłużyć zasięg auta nawet o 1250 km! A taka liczba bez wątpienia jest już poważna.
Jak wygląda nowy Prius 2023?
Nowy Prius plug-in 2023 jest mocniejszy, szybszy i zdecydowanie bardziej ekologiczny. A na tym japońska rewolucja nie miała zamiaru zatrzymywać się. Bo Toyota postawiła też na całkowicie nową stylizację. Sylwetka auta odrzuciła delikatnie mówiąc "oryginalność" poprzednich wersji. W jej miejsce styliści zarysowali muskularnie i dynamicznie wyglądającą bryłę liftbacka. Forma nadwozia jest czysta (wręcz szwedzka chciałoby się powiedzieć) i została uzupełniona:
- efektownymi lampami z przodu ze światłami do jazdy dziennej zarysowanymi w kształcie litery C.
- głęboko wchodzącą w obrys nadwozia szybą tylnej klapy.
- nowoczesnym pasem tylnym ze światłem przechodzącym przez całą szerokość klapy oraz kończącym się i zaczynającym prawie na nadkolu.
- 19-calowymi felgami ze stopów lekkich.
Nowa Toyota Prius 2023 jest o 4,6 cm krótsza i o 2,2 cm szersza od swojego poprzednika. Na tym jednak nie koniec, bo jednocześnie rozstaw osi pojazdu wzrósł o 5 cm i o 5 cm obniżone zostało nadwozie. Toyota Prius V powstał w architekturze TNGA na bazie platformy GA-C drugiej generacji.
Wnętrze nowej Toyoty Prius 2023. Co o nim wiadomo?
Wnętrze? Wyraźnie czuć tu klimat współczesnych Toyot. Chociażby za sprawą charakterystycznej, srebrnej listwy ułożonej w kształt fali i idącej przez całą szerokość konsoli. Ta jest znana chociażby z Corolli, RAV4, jak i Highlandera. Poza tym w oczy rzuca się 7-calowy ekran TFT LCD pełniący rolę zegarów. Ten powędrował na szczyt deski rozdzielczej, prawie pod samą szybę. To ma poprawić jego widzialność. Reszta konsoli jest zdominowana przez naprawdę duży ekran systemu multimedialnego.
Ciekawostka? Podświetlenie deski rozdzielczej jest powiązane z powiadomieniami systemu Toyota Safety Sense, sygnalizując ostrzeżenia poprzez zmianę kolorów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.