Bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty? Powinno być 1,5 metra!

oprac. Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty, 1,5 metra odstępu od wyprzedzanego rowerzysty / Bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty? Powinno być 1,5 metra!

Przepisy wymagają, aby bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty wynosił co najmniej 1 metr. To jednak dla niektórych za mało. Grupetto Warszawa wybiera się z rowerową sztafetą dookoła Polski. Ta ma pomóc zmienić przepisy.

Od 2 do 18 czerwca Grupetto Warszawa wybiera się z rowerową sztafetą dookoła Polski. Akcja jest organizowana po raz czwarty. Kolarze startują 2 czerwca z Dorohuska, skąd przez Czeremchę i Augustów kierują się do Gdańska. Następnie jadą wzdłuż wybrzeża i niemieckiej granicy, by po 10 dniach od startu zawitać do Kotliny Kłodzkiej. Kolejne przystanki to Wisła, Zakopane i Krynica-Zdrój. Objazd planowo zakończy się 18 czerwca w Dorohusku, po ponad 3500 kilometrach i ponad dwóch tygodniach w drodze.

Rajd dookoła Polski w celu... zwiększenia odstępu od wyprzedzanego rowerzysty

Opis imprezy brzmi mocno ciekawie. 3,5 tys. km na rowerze to prawdziwe wyzwanie! Uczestnicy mogą sprawdzić swoje pojazdy i... wytrzymałość. Ale akcja ma też dodatkowy cel. Kolarze będą się bowiem poruszać z pewnym hasłem na ustach. Będą apelować do władz o zmianę jednego przepisu. Ich celem jest zwiększenie wymaganego odstępu podczas manewru wyprzedzania rowerzysty przez kierującego samochodem z 1 metra do 1,5 metra. Chodzi konkretnie o nowelizację art. 24 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Czemu to takie ważne? Bo zwiększenie wymaganego minimalnego odstępu od wyprzedzanego rowerzysty pozwoliłoby uniknąć części zdarzeń z udziałem cyklistów, również tych śmiertelnych, a Polskę wprowadziło do europejskiego klubu państw o wysokim standardzie bezpieczeństwa.

odstęp od wyprzedzanego rowerzysty, bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty

Bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty? Powinno być 1,5 metra!

Materiały Grupetto Warszawa

Bezpieczny odstęp to 1,5 metra, a nie 1 metr. Co to jednak zmienia?

Co roku na polskich drogach dochodzi do kilku tysięcy zdarzeń z udziałem rowerzystów i kierujących samochodami. Ponieważ rowerzyści to niechronieni uczestnicy ruchu, zazwyczaj to oni wychodzą z takich spotkań bardziej poszkodowani. Rocznie kilka tysięcy z nich odnosi obrażenia, a około 200 traci życie. Istotna część zdarzeń drogowych, w których poszkodowanymi są rowerzyści i kolarze, wynika z niezachowania przez kierowcę bezpiecznej odległości podczas wyprzedzania. Polskie przepisy wymagają, by był to metr, niezależnie od prędkości poruszania się samochodu. Ten sam metr w strefie zamieszkania, przy prędkości 10 km/h, na drogach z ograniczeniem do 30 i 50 km/h i na drogach, na których można poruszać się 90 czy nawet 100 km/h.

Przy wysokich prędkościach kierowcy o wiele trudniej precyzyjnie wymierzyć ten metr, nie mówiąc o tym, że sam podmuch powietrza może zepchnąć rowerzystę do rowu. Drobny błąd kierowcy czy rowerzysty w takiej sytuacji często kończy się tragicznie.

Te dodatkowe kilkadziesiąt centymetrów może zdecydować o życiu lub śmierci kilkudziesięciu osób rocznie. Celem naszej akcji i motywacją do wielkiego fizycznego wysiłku, jakim jest wyprawa dookoła Polski, jest zmiana na lepsze, ochrona zdrowia i życia. Poruszając się po drodze bez osłony płatów blachy, czujemy się często zagrożeni. W mojej ocenie tylko obustronna edukacja kierowców i rowerzystów, nagłośnienie problemu i zmiana przepisów mają szanse zmienić archaiczne podejście do niechronionych uczestników ruchu na polskich drogach – mówi Michał Kasak z Grupetto Warszawa, organizator tegorocznego przejazdu.

Bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty a przepisy w Europie

Szczególną troską rowerzystów otacza ustawodawca hiszpański. Zgodnie z tamtejszymi przepisami kierowca musi zachować minimum 1,5 metra odstępu od wyprzedzanego rowerzysty, ale też zwolnić o 20 km/h poniżej ograniczenia obowiązującego na danej drodze. W Słowacji i Irlandii kierowcy muszą zachować półtora metra odstępu, jeśli poruszają się z prędkością ponad 50 km/h; przy niższej prędkości wystarczy metr. W Wielkiej Brytanii jest to odpowiednio 2 metry i 1,5 metra. W Niemczech i Austrii również 2 metry i 1,5 metra, choć uzależnione nie od prędkości, ale od tego, czy jest to teren zabudowany. Na wszystkich portugalskich drogach obowiązuje to samo 1,5 metra. W Czechach kryterium jest prędkość – jeżeli jest wyższa niż 30 km/h, należy zachować odstęp minimum 1,5 metra.

Większy odstęp od wyprzedzanego rowerzysty to nie koniec...

Czy uważam, że taka akcja to dobry pomysł? Nawet świetny! 3,5 tys. km na rowerze dookoła Polski to idealny sposób promocji tej kwestii i apelowania o zmianę przepisów. Obawiam się tylko jednego. Konkretnie tego, że zmiana prawa... zmieni niewiele. Bo choć dziś obowiązują mniej restrykcyjne zasady i tak wielu kierowców ich nie przestrzega. To raz. Dwa tak właściwie nikt nie kontroluje sytuacji. Nigdy nie słyszałem o tym, żeby policja wystawiła kierowcy mandat za zbyt bliskie wyprzedzenie rowerzysty. W skrócie, wydaje mi się, że bez realnej sankcji, nowe przepisy zdziałają niewiele.

Tak, sankcji. W Polsce rowerzysta jadący jezdnią jest traktowany jak intruz. Bliskie wyprzedzanie staje się zatem formą pressingu drogowego i wyrażenia niezadowolenia. W miejscach, w których nie ma ścieżek rowerowych, tak nie powinno być. W takiej sytuacji to właśnie jezdnia staje się bowiem środowiskiem naturalnym cyklisty. I kierowcy muszą to sobie zakodować lub trzeba im to zakodować.

Moto
100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
11 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte
07 maja 2024

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

pokaż więcej
Proszę czekać...