Test Nissana Micra 1.5 dCi 90 KM

Adam Kret
rozwiń więcej
Nissan Micra 1.5 dCi / fot. Adam Kret
W najnowszej odsłonie Nissan Micra przeszedł zaskakującą i przede wszystkim pozytywną metamorfozę. Z "dziadkowozu" z jajowatym nadwoziem japoński mieszczuch przeistoczył się w świetnie wyglądającego hatchbacka skierowanego do młodych klientów. W naszym teście sprawdziliśmy jakie są wady i zalety nowego Nissana Micry.

Adam Kret

Nissana Micra - wygląd

Patrząc na nową Micrę trudno uwierzyć, że mamy do czynienia z kontynuacją wcześniejszych modeli - skala zmian stylistycznych mogłaby skutecznie zainicjować zupełnie nowy model w gamie Nissana. W miejsce obłych kształtów i nijakiego wyglądu IV. generacji Nissana Micry (Zobacz: Test Micra IV) pojawiły się nowoczesne linie, zadziorny charakter i detale sugerujące, że pod maską mamy zdecydowanie więcej mocy niż 90 KM.

Testowana Micra w agresywnym, pomarańczowym kolorze wyposażona była w dodatkowy czarny pakiet wykończeniowy – to w połączeniu z wyrazistymi kształtami nadwozia, agresywną linią zderzaków i mocno zaakcentowanym grillem (zbieżnym z obecną linią Nissana) nastawia nas na jazdę samochodem, który w odróżnieniu od poprzednich wersji, nie będzie już tylko grzecznym mieszczuchem. W praktyce - nie jest najgorzej, ale mogłoby być trochę lepiej.

Micra III

Micra IV

Micra V

Długość

3719 mm

3780 mm

3999 mm

Szerokość

1660 mm

1665 mm

1743 mm

Wysokość

1540 mm

1515 mm

1455 mm

Rozstaw osi

2430 mm

2450 mm

2525 mm

Jak widać Micra sukcesywnie rośnie

Adam Kret

Nissana Micra - wyposażenie

Micra w wersji Tekna (najbogatszej) posiada wszystko czego można się spodziewać po samochodzie w tym segmencie i… kilka rzadko spotykanych rozwiązań. Testowany model oprócz kompletu poduszek, ABS, ESP, LED-owych reflektorów, asystenta pola martwego, automatycznych świateł, tempomatu i głośników BOSE (w tym w zagłówkach foteli) wyposażony był także w system kamer 360° znany z większych modeli Nissana – pozwalający na uzyskanie symulowanego „rzutu z góry” na samochód – z uwzględnieniem otoczenia pokazywanego w czasie rzeczywistym.

System ten jest zaskakująco sprawny – pokazując otoczenie w wystarczających detalach aby wykorzystać go praktycznie. Jedyny minus – to umiejscowienie kamer pod lusterkami, przez co w deszczową pogodę (widoczną na zdjęciach) szybko się brudziły, co mocno ingerowało w ostrość obrazu. Z pozostałych elementów niestandardowych należy wymienić m.in. – asystenta pasa ruchu (po przekroczeniu linii kierownica zaczyna wibrować) czy podgrzewane fotele (nadal dość rzadko spotykane w małych miejskich autach).

Dużym plusem, w dobie sterowania poprzez system multimedialny, jest całkowicie „manualne” podejście do automatycznej klimatyzacji – każda funkcja ma swój dedykowany przycisk – włącznie z (absolutnie zbyt rzadko dostępnym w innych pojazdach) guzikiem on/off.

Sam system multimedialny jest dość… przeciętny, obraz prezentowany jest dość niskiej rozdzielczości, oprócz systemu kamer (przód, tył i 360°) – w zasadzie nic interesującego nie można o nim powiedzieć. Posiada standardowe możliwości podłączenia telefonu komórkowego (bluetooth) i bardzo nieciekawą nawigację, której niektóre komunikaty, na domiar złego bywają dość kłopotliwe (do tej pory pamiętam przejazd przez rondo w Warszawie, którego nawigacja nie rozpoznała jako takiego i traktowała w powiadomieniach głosowych jak zwykłe skrzyżowanie).

Adam Kret

Nissana Micra - wnętrze

Nowa Micra w testowanej wersji (Tekna) wyposażona była w dodatkowy panel stylizacyjny, w postaci pomarańczowego (bardzo pasującego do lakieru) obszycia deski rozdzielczej i elementów kokpitu materiałem skóropodobnym. Poza tym, większość elementów z którymi mamy styczność jest miękka i przyjemna w dotyku (nie licząc fragmentu wykończenia drzwi). Wszystkie detale, wloty powietrza, wygląd kierownicy, manetka zmiany biegów wykończone są gustownie i wystarczająco odważnie, nie dając jednocześnie „odpustowego” odczucia. Czytelne zegary pozwalają na prezentację wszystkich istotnych parametrów samochodu i dość łatwe przełączanie się między nimi.  Fotele są wygodne i obszyte materiałem współgrającym kolorystycznie z obszyciem kokpitu.

Jak na segment B przystało, kierowca i pasażer z przodu dysponują przestronnym wnętrzem, podczas gdy z tyłu przewidziano raczej miejsce dla dzieci. Za kierowcą powyżej 180 cm wzrostu dorosły nie usiądzie na pewno. Bagażnik – solidne w tej klasie 300 l z możliwością złożenia foteli (choć nie da się osiągnąć płaskiej powierzchni).

Wnętrze jest bardzo dobrze wyciszone, jazda powyżej 100 km/h nie przeszkadza w rozmowie, silnik jest w zasadzie niesłyszalny. Zaskakująco ciche jest jednak także sygnalizowanie włączonych kierunkowskazów – niejednokrotnie musiałem zerkać na wskaźniki, czy na pewno włączyłem „migacz”.

Adam Kret

Nissana Micra - układ napędowy i prowadzenie

Testowany model wyposażony był w turbodoładowaną, wysokoprężną jednostkę 1.5 dCi, generującą 90 KM i 220 Nm. Francuski silnik (Micra jest efektem współpracy Nissana z Renault – co przejawia się także w tym, że nowa Micra jest bliźniakiem technologicznym Clio) ma wysoką kulturę pracy, jest cichy i stosunkowo wydajny. Niewielkie (i lekkie) auto rozpędza się chętnie, nie ma oporów z osiąganiem prędkości autostradowych – spalanie w trasie potrafi zejść średnio poniżej 5 litrów. Przy lżejszej stopie – osiągnięcie wyniku na poziomie 4 l/100 km wydaje się jak najbardziej możliwe. Turbodiesel jest łączony z 5-biegową, manualną skrzynię biegów. Brak szóstego biegu dawał się trochę we znaki przy wyższych prędkościach, ale sam układ działa precyzyjnie i nie sprawia większych problemów.

Silnik dawał się jednak we znaki przy niskich obrotach – jazda poniżej 2000 obr./min jest w zasadzie niemożliwa, próba przyspieszenia np. na 5 biegu, przy prędkości 80 km/h kończyła się wchodzeniem auta w nieprzyjemne wibracje i koniecznością zredukowania biegu (co kłóciło się choćby ze wskazaniami samego komputera pokładowego). Diesel Micry potrafi się też bardzo długo rozgrzewać - co oznacza, że w zimowych warunkach, można przejechać kilkanaście kilometrów zanim układ osiągnie optymalna temperaturę. Powoduje to, że spalanie w mieście w warunkach zimowych (zakładając, że samochód nie jest garażowany) potrafi wynieść nawet 8 l/100km.

Mimo zastosowania 17-calowych felg, zawieszenie Micry bardzo dobrze radziło sobie z nierównościami – zestrojono je stosunkowo miękko, ale nie przeszkadza to w trakcie szybszej jazdy. Nissan Micra to mieszczuch, którego co jakiś czas można jednak bez większych oporów wypuścić w trasę. Jak na mieszczucha przystało, auto ma bardzo dobry promień skrętu, który pozwala na upolowanie trudno dostępnych miejsc parkingowych. Na minus z kolei trzeba zaliczyć duży nawis przed przednią osią i stosunkowo niewielki prześwit pod zderzakiem – przy wysokim krawężniku można „przytrzeć”.

Nissana Micra 1.5 dCi - dane techniczne

Silnik  1461 cm3, turbodiesel R4
Moc maksymalna 90 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 220 Nm przy 2000 obr./min
Prędkość maksymalna 179 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s
Skrzynia biegów Manualna 5-biegowa
Napęd Na przednią oś
Zbiornik paliwa 41 l
Długość 3999 mm
Szerokość 1743 mm (bez lusterek)
Wysokość 1455 mm
Rozstaw osi 2525 mm
Masa własna 1082-1146 kg
Pojemność bagażnika 300 l

Adam Kret

Nissana Micra - podsumowanie

Nowa Micra, zostawiając za sobą okres kontrowersyjnego (model III) lub po prostu nudnego (model IV) wzornictwa – wkracza do pierwszej ligi segmentu B. Jest to samochód o bardzo ładnej prezencji, zadziornym charakterze i przyzwoitych parametrach jezdnych (przynajmniej w testowanej wersji silnikowej – test słabszej, 71-konnej wersji przeczytacie: tutaj). Mankamentem może okazać się cena – testowany model to koszt rzędu 75 000 zł – na który składają się m.in. dodatki stylizacyjne i „fajerwerki”. Dobrze wyposażoną Micrę można już upolować za ok. 60 000 zł – może jednak już nie okazać się tak interesująca, pakiety stylizacyjne dość mocno ożywiają małego Nissana.

Nissana Micra - cennik

Silnik/Wersja Visia Visia+ Acenta N-Connecta Tekna
1.0 l (71 KM) 5M 45 990 zł 50 990 zł 52 990 zł - -
0.9 l IG-T (95 KM) 5M - 52 990 zł 54 990 zł 58 490 zł 63 790 zł
1.5 l dCi (90 KM) 5M 54 990 zł 59 990 zł 61 990 zł 65 490 zł 70 790 zł
Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...