Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 163 KM 4x4

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 163 KM 4x4 / Opel
Zwiększony o 2 cm prześwit i plastikowa obudowa błotników to znaki szczególne wersji Country Tourer. Sprawdziliśmy jak jeździ najnowsza, uterenowiona wersja Opla Insigni wyposażona w napęd na obie osie.

Plastikowe nakładki na nadkola, zwiększony do 13,7 cm prześwit (wzrost o 2 cm w stosunku do klasycznej wersji kombi z napędem na przednią oś) jasno sugerują, że Country Tourer to pojazd, którego kierowca nie musi obawiać się nierównych, gruntowych odcinków.

Ale w przeciwieństwie do wielu uterenowionych konstrukcji recenzowany Opel Insignia został wyposażony w napęd 4x4, co pozwala przypuszczać, że nie straszne mu nawet grząskie drogi spotykane w podmiejskich osadach.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?

Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 163 KM 4x4 – wnętrze

Wnętrze Opla sprawia dobre wrażenie. Po niedawnym liftingu uporządkowano środkową konsolę, z której zniknął nadmiar przycisków. Na górze wygospodarowano miejsce na duży kolorowy dotykowy wyświetlacz. Interfejs można obsługiwać również poprzez touch pad zlokalizowany pomiędzy fotelami. Niestety jego obsługa jest trudna i wymaga sporej wprawy.

W Insigni Country Tourer klasyczne „zegary” są standardowo zastąpione kolorowym wyświetlaczem. Rozwiązanie ładne, bez wpływu na czytelność.

Z przodu i z tyłu siedzi się wygodnie, a wnętrze jest wystarczająco przestronne do komfortowej jazdy. Bagażnik Insigni Country Tourer ma pojemność 540 l, co jest wartością dużą ale na tle konkurentów przeciętną.

Zobacz też: Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM

Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 163 KM 4x4 – napęd/układ jezdny

W gamie silnikowej Insigni Country Tourer znalazły się trzy jednostki napędowe. Dwie benzynowe i jedna wysokoprężna w dwóch wariantach mocy. Recenzowany egzemplarz został wyposażony w słabszą, 163 -konną odmianę silnika 2.0 CDTI oraz automatyczną, sześciobiegową przekładnię.

Dodatkowo testowany Opel został wyposażony w elektronicznie sterowany napęd na obie osie Haldex, który w zależności od warunków może przekazać 100 % momentu obrotowego na przednią lub tylną oś.

Według danych producenta 163 -konna Insignia Country Tourer przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,1 s, co jest wynikiem przeciętnym w tej klasie pojazdów.

Niemniej, o ile dynamice jednostki napędowej nie można nic zarzucić, bo co prawda nie osiąga prędkości 100 km/h w tempie godnym sprintera ale przyspieszanie od wyższych prędkości nie sprawia Insigni wysiłku, o tyle irytująca jest zwłoka z jaką automatyczna przekładnia reaguje na wymuszanie funkcji Kick down, czyli redukcji przełożeń. Samochód z umiarkowaną dynamiką nabiera prędkości pozwalając na sprawne wyprzedzanie na autostradzie nawet z kompletem pasażerów na pokładzie ale reakcja automatu na komendę redukcji trwa za długo. Sama przekładnia, jak już się „obudzi” zmienia biegi szybko i bez szarpnięć.

Zawieszenie miękko tłumi wszelkie nierówności, a podczas jazdy ze stałą prędkością (nawet wysoką) we wnętrzu Opla jest cicho. Głośniej robi się podczas przyspieszania, gdy kierowca wkręca silnik na wyższe obroty.

Spora masa (1610 kg), automatyczna skrzynia i napęd na obie osie skutkują zwiększonym zapotrzebowaniem na paliwo. W ruchu miejskim trudno uzyskać wynik „spalania” niższy niż 9,5 l na 100 km. Podczas jazdy w trasie można go zredukować o 2,5 l na 100 km.

Zobacz też: Pierwsza jazda Ford Focus 1.5 EcoBoost 182 KM

Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 163 KM 4x4 – podsumowanie  

Najtańsza odmiana Opla Insigni Country Tourer z napędem na jedną oś kosztuje 127 250 zł (w promocji 122 250 zł). Z kolei najtańszą wersją z napędem na obie osie jest opisywana odmiana ze 163- konnym silnikiem Diesla, która kosztuje 145 400 zł (w promocji 140 400 zł). To sporo, ale w skład wyposażenia standardowego wchodzą m.in. adaptacyjne zawieszenie FlexRide, układ multimedialny z nawigacją i kolorowym wyświetlaczem, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, czy tempomat i napęd na obie osie.

Wyposażenie standardowe jest bogate ale pod względem właściwości jezdnych na asfalcie opisywana Insignia plasuje się wśród przeciętniaków.

Z drugiej strony, choć wysokość prześwitu nie imponuje, Opel bez problemu pokona większość zasp, wysokich krawężników i wszelkiego rodzaju garbów występujących na polnych drogach. A w razie uślizgu kół do akcji wkroczy sprawny napęd 4x4, który umożliwi wyjazd z opresji.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB MultiAir Q2 170 KM

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 163 KM 4x4 – dane techniczne

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 163 KM 4x4 aut.
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1956 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 163 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1750-2500 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 540 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 492/185,6/152,6 cm
Rozstaw osi 273,7 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Zużycie paliwa* 8,1/4,6/5,9 l/100 km
Cena od 145 400 zł (140 400 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...