Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa / Kuba Brzeziński
Mieliśmy w zeszłym roku okazję jeździć nową Toyotą RAV4. Czemu zatem auto powróciło na plac przed naszą reakcją? Bo ta wersja jest mocniejsza i… czteropędowa. Czy to oznacza, że stała się lepsza? To właśnie sprawdzaliśmy.

Przez rok jedno się nie zmieniło. Toyota RAV4 nadal stylistycznie robi na nasz świetne wrażenie. Jest potężna, muskularna i nieco amerykańska. A dodatkowo Japończycy wreszcie zadbali o… kolorystykę. Pierwsza RAV-ka, którą testowaliśmy miała lakier bordowy. Tak, chromowane felgi wyglądały dobrze. Jednak barwa nadwozia była już nieco „dziadkowa”. W tym przypadku dalekowschodni producent postawił na modniejsze połączenie barw. Bo o ile nadwozie było białe, o tyle dach oraz np. felgi polakierowano już połyskującą czernią. A to tworzy efektowne i rzucające się w oczy zestawienie.

Zobacz również: Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid Executive - po prostu rodzinna!

Toyota RAV4 2.5 Hybrid - z turbinami, ale we… wnętrzu!

Nadwozie nowej Toyoty RAV4 AWD-i jest mocno geometryczne. Geometria rządzi jednak również designem kabiny pasażerskiej. Czy to źle? Nie, w żadnym razie. Za sprawą połączenia prostych linii konsola japońskiego SUV-a robi wrażenie ułożonej i ergonomicznej. A to jeszcze nie koniec zalet tego wnętrza. Świetnie prezentuje się duża gałka zmiany biegów zapożyczona ze starych Lexusów. I bardziej od niej podobają mi się wyłącznie pokrętła nawiewów w kształcie turbin - wyglądają jak milion dolarów, a do tego są duże i funkcjonalne - można je obsługiwać nawet w dwupalczastych rękawiczkach.

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Kuba Brzeziński

W testowym egzemplarzu podobały mi się też wstawki na fotelach - nadawały kolorystyce charakteru oraz standardowy, niebieski przycisk odpalania układu napędowego. Niewątpliwym plusem Toyoty RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force jest też przestronność. I w pierwszym, i drugim rzędzie foteli zasiądą wysokie osoby. To oznacza, że tym autem nie trzeba podróżować wyłącznie z dziećmi, ale też można zabrać na dłuższy wyjazd np. znajomych. A to jeszcze nie koniec, bo elektrycznie unoszona klapa ukrywa przepastny bagażnik. Do linii okien kufer mieści 580 litrów. Spokojnie zmieści zatem więcej niż dwie duże walizki.

Toyota RAV4 - nowoczesny SUV z odrobiną japońskiego oldskulu

Wady? Toyota RAV4 mogłaby postawić na nieco wyższą jakość materiałów. Tak, Japończycy wykonali obicia ze skóry, jednak… syntetycznej. Materiał okaże się z pewnością trwały. Niestety jest nieco mało estetyczny i odstaje od tego co proponuje europejska konkurencja. Po drugie fajnym pomysłem jest połączenie ekranu z analogowymi wskaźnikami na tablicy zegarów. Za pomocą wskaźników można np. precyzyjnie obserwować sposób pracy układu hybrydowego. Fajnie by jednak było, gdyby ekran okazał się nieco bardziej zaawansowany i atrakcyjniejszy graficznie.

Zobacz również: Samochód hybrydowy: ładowanie z gniazdka jest konieczne?

Podstawą do stworzenia układu napędowego Toyoty RAV4 Hybrid Dynamic Force AWD-i stał się 2.5-litrowy motor benzynowy. Motor ma 4 cylindry, wolnossącą konstrukcję i oczywiście wtrysk typu MPI. Za pomocą przekładni planetarnej nazywanej przez Japończyków e-CVT łączy się on z silnikiem elektrycznym. Łącza moc? 222 konie mechaniczne. I tak, choć przyspieszenie podczas jazdy nie wydaje się spektakularne, SUV osiąga pierwszą setkę w 8,1 sekundy. A to wynik więcej niż zadowalający. Prędkość maksymalna? Ta wynosi tylko 180 km/h. Tylko jest rozczarowujące, ale nie ma się co oszukiwać - głównie na papierze. Na drogach cywilnych niewiele osób będzie w stanie pojechać szybciej.

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Kuba Brzeziński

Toyota 2.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i: terenowy pożeracz?

Czy czteronapęd sprawia, że RAV4 staje się terenowym pożeraczem? Niestety nie. Przynajmniej nie w tej wersji. W hybrydowej Toyocie nie ma bowiem wału napędowego, a jest… kabel. Za jego pomocą sterownik układu napędowego łączy się z dodatkowym silnikiem elektrycznym zamontowanym przy tylnej osi. Czy to źle? Nie do końca. Ilu bowiem kierowców na świecie postanowiłoby wykorzystać terenowy potencjał hybrydowej RAV-ki? Pewnie niewielu! A tak kupujący otrzymuje układ napędowy, który jest w stanie reagować w czasie startu czy np. poślizgu, a jednocześnie nie musi liczyć się np. z wyższym spalaniem.

Jak zachowuje się układ napędowy hybrydowej RAV-ki na drodze? Jest wystarczająco dynamiczny, a do tego podczas jazdy w mieście przez większą część czasu napęd pochodzi z silnika elektrycznego. W takim przypadku nawet jeżeli jednostka Hybrid Dynamic Force odpali benzyniaka, to głównie po to żeby ładował baterie. Taka sytuacja jest korzystna i to z dwóch powodów. Po pierwsze motor oszczędza paliwo! W ten sposób w cyklu miejskim potrafi spalać mniej niż 5 litrów benzyny. Po drugie w kabinie panuje cisza - benzyniak w czasie przyspieszania dość mocno hałasuje za sprawą przekładni e-CVT utrzymującej go na obrotach.

Zobacz również: Nowa Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - Japończycy szykują nowy model!

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - stabilna na drodze

Dane techniczne wyraźnie wskazują na to, że Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i nie jest typem sportowca. Z drugiej strony auto zostało dość dobrze trakcyjnie dopracowane przez Japończyków. Zawieszenie jest dość sztywne i sprężyste, a układ kierowniczy pracuje z dość dużą precyzją. Responsywność maleje oczywiście wraz ze wzrostem prędkości, mimo wszystko podczas zjazdu z estakady w mieście prowadzący będzie miał pełną kontrolę nad pojazdem. Wady? Inżynierowie powinni popracować nad promieniem skrętu. W ciasnej uliczce w mieście RAV-ką może być ciężko zawrócić.

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Kuba Brzeziński

Toyota RAV4 wygląda muskularnie i terenowo. To jednak w dużej mierze gra pozorów. Czy to źle? Fajnie byłoby wiedzieć, że RAV-ka jest hybrydowym odpowiednikiem Land Crusiera. Z drugiej strony dla 99 proc. nabywców możliwości terenowe byłyby jedynie pozorne. W końcu żaden z nich nie zapuszcza się poza utarte szlaki dalej, niż na parking w lesie. Czy mi to auto się podoba? Ponownie tak. Szczególnie że Toyota stanowi dziś wstrząśniętą, a nie mieszaną kompozycję nowoczesności z oldskulem. Bo choć wygląda dobrze i ma nowoczesny napęd, podstawy dla tej nowoczesności są sprawdzone i będą trwałe. A to ważne w aucie rodzinnym - jakim bez wątpienia jest RAV-ka.

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - dane techniczne:

  • Silnik: R4, wolnossący, benzyna + 2 elektryki
  • Pojemność silnika: 2494 cm3
  • Maksymalna moc - silnik benzynowy: 176 KM (przy 5700 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy - silnik benzynowy: 221 Nm (przy 3600 - 5200 obr./min.)
  • Maksymalna moc układu hybrydowego: 222 KM
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 8,1 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna e-CVT
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 5,9 litra
  • Długość: 4600 mm
  • Szerokość: 1855 mm
  • Wysokość: 1685 mm
  • Rozstaw osi: 2690 mm
  • Pojemność bagażnika: 580/1690 litrów
  • Cena: od 115 900 złotych

Test: Toyota RAV4 Selection 2.5 Hybrid AWD-i - cena i wyposażenie:

  • Cena: 192 995 zł
  • Światła główne w technologii LED
  • System bezkluczykowego dostępu do samochodu
  • 18-calowe felgi aluminiowe w kolorze fortepianowej czerni
  • Tapicerka skórzana
  • Dach w kolorze fortepianowej czerni
  • Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów
  • Automatyczne światła drogowe
  • Kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników
  • Układ rozpoznawania znaków drogowych
  • Inteligentny tempomat adaptacyjny
  • System Premium Audio JBL z 9 głośnikami
  • Nawigacja satelitarna Toyota Touch 2 with GO w języku polskim
  • Kamera cofania
  • Inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...