Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie? / Kuba Brzeziński
Choć testowa Dacia Sandero była modelem prawie topowym, kosztuje nieco ponad 55 tysięcy złotych. A to w segmencie B prawdziwe grosze! Tylko czy tanio w tym przypadku nie oznacza trochę za drogo?

Jedno Daci Sandero w wersji Stepway trzeba przyznać. To auto wygląda naprawdę nieźle. Charakteru nadaje mu nadwozie stylizowane na crossovera, przydymione kołpaki i świetny, niebieski lakier. Metaliczna barwa ładnie połyskuje w słońcu. Sandero być może nie rzuca się w oczy. Nie takie było jednak jego zadanie. Z drugiej strony na pierwszy rzut oka nie wygląda tak tanio, jak wskazuje na to cennik. To bez dwóch zdań nie jest samochód w stylu Renault Thalii - auta, które już na deskach kreślarskich zostało pozbawione jakiejkolwiek finezji stylistycznej.

Dacia Sandero Stepway - plastiki, tapicerka i „skóra”

Dacia Sandero Stepway jest samochodem tanim. I to widać tak naprawdę dopiero po zajęciu miejsca w kabinie pasażerskiej. W tym aucie nie ma miękkich plastików. Wszystkie są twarde i nieprzyjemne w dotyku. Mocno syntetyczna jest też tapicerka czy np. „skóra” na kierownicy, a przez uszczelki drzwi podczas jazdy dostaje się powietrze. Kabina pasażerska Sandero TCe 100 ma jednak i kilka miłych akcentów. Na konsoli producent zastosował wstawki imitujące włókno węglowe - te są całkiem miłe dla oka. Dodatkowo fotele są naprawdę wygodne nawet podczas dalszych wyjazdów, a deska choć plastikowa, specjalnie nie trzeszczała w czasie jazd testowych.

Dacia Sandero Stepway TCe 100

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?

Kuba Brzeziński

W kabinie pasażerskiej Sandero kierowcę cieszą małe rzeczy. Kolejny przykład dotyczy radia. To działało nawet w garażu podziemnym mojego bloku. Dla porównania w tym samym miejscu odbiornik śnieżył nawet w testowym Volkswagenie Passacie. Poza tym bardzo spodobały mi się kratki nawiewów. Obracają się one wzdłuż własnej osi, przez co można ustawić je tak, że klimatyzacja nie uderza zimnym powietrzem wprost w twarz kierowcy. Podczas jazdy testowej Sandero miałem jednak pewne problemy z ergonomią. Gałka zmiany biegów była przesadnie długa i zaraz obok niej - a między fotelami - ukryty został przycisk wyłączający system Start-Stop.

Zobacz również: Test Dacia Sandero 0.9 TCe 2016

Dacia Sandero ma kilka dość specyficznych rozwiązań…

Zegary zastosowane przez Dacią okazują się czytelne, ale są też spartańsko ubogie! Tak, pojawia się na nich komputer pokładowy, ten pozwala jednak na wyświetlanie jednocześnie tylko jednej informacji. Pokazuje zatem np. spalanie lub zasięg lub temperaturę zewnętrzną. Co ciekawe, Dacia Sandero Stepway nie posiada wskaźnika temperatury silnika. Nie ma nawet kontrolki pokazującej, że jednostka jest zimna. Na tym specyficzne rozwiązania nie kończą się. W dolnej części deski rozdzielczej - w okolicy nóg kierowcy - pojawia się ogromne pokrętło. To służy do regulacji wysokości świateł. A do tego o ile elektryka przednich szyb jest sterowana z poziomu drzwi, o tyle przyciski tylnych pojawiają się już na konsoli. To mało funkcjonalne.

Oddzielnym tematem w przypadku Sandero jest technologia. Renault chciało żeby to auto było tanie, a to oznacza że nawet nowoczesne rozwiązania nie są tak nowoczesne. Przykład? Ekran dotykowy szybko reagował na muśnięcie palcem, ale oferuje obraz naprawdę słabej jakości - kamera cofania nocą przypomina raczej jasną plamę na czarnym tle. Automatyczna klimatyzacja znana m.in. z poprzedniej generacji Clio bez większej logiki zmieniała natężenie powietrza wtłaczanego do kabiny pasażerskiej. Przestrzeń? Sandero ma sporej wielkości bagażnik - oferuje 320 litrów i dość mało miejsca na tylnej kanapie - wsiądą tam głównie dzieci.

Dacia Sandero Stepway TCe 100

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?

Kuba Brzeziński

Dacia Sandero Stepway TCe 100 - nowy silnik, ale czy dobry?

Pod maską testowej Dacii Sandero Stepway TCe 100 pracuje nowy silnik Renault. Litrowa konstrukcja ma 3 cylindry i 12 zaworów, a do tego oferuje 100 koni mocy i 160 Nm momentu obrotowego. Zalety? Motor okazuje się wystarczająco dynamiczny i w mieście, i trasie. Dobrze radzi sobie z masą miejskiego niby-crossovera i ma dość przyzwoite spalanie. W cyklu mieszanym to wynosiło 7,1 litra paliwa. Kolejna zaleta dotyczy technologii. Francuzi podczas konstruowania silnika wykorzystali wtrysk wielopunktowy. A to oznacza mniej więcej tyle, że Sandero świetnie nadaje się np. do przerobienia na zasilanie tanim gazem.

Zobacz również: Test: Renault Clio Intens TCe 100 - i to się nazywa rozsądne auto!

Jak wspominałem już wcześniej, gałka zmiany biegów jest nienaturalnie długa. Z drugiej strony sama skrzynia pracuje w miarę precyzyjnie. Jakie wady ma Sandero TCe 100? Przy rozruchu motor pracuje niezwykle kulturalnie. Brzmi prawie jak 4-cylindrowiec. Te wrażenia utrzymują się jednak wyłącznie na wolnych obrotach, bo później zaczyna się gang charakterystyczny dla konstrukcji posiadających o jeden cylinder mniej. Poza tym francuski benzyniak po rozgrzaniu potrafi nieco poszarpać podczas postoju na światłach, a do tego w czasie testu miał np. tendencję do falowania obrotami.

Dacia Sandero Stepway - zawieszenie jest miękkie i cicho pracuje

Prowadzenie testowej Dacii Sandero Stepway przypomina nieco jazdę starymi samochodami Renault. To oznacza mniej więcej tyle, że zawieszenie jest miękkie, ale sprężyste, a układ kierowniczy choć wspomagany, pracuje z wyraźnym oporem. Czy Dacia prowadzi się precyzyjnie? Raczej nie. Samochód ma np. tendencję do odbijania kołem kierownicy po najechaniu na przeszkodę. Jeżeli chodzi o resorowanie, to ma dwie spore zalety. Po pierwsze naprawdę dobrze tłumi nierówności na drogach niskiej jakości. Po drugie pracuje ciszej niż np. w Volkswagenie Polo czy Seacie Ibiza. A to już dobre osiągnięcie.

Dacia Sandero Stepway TCe 100

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?

Kuba Brzeziński

O tym, że prawie topowe Sandero nie jest najlepiej wyposażone, można przekonać się patrząc na pierwszy punkt specyfikacji. W tym Dacia podaje... wycieraczkę tylnej szyby. Auto posiada również pakiet elektryczny czy klimatyzację. Lista opcji? Syntetyczna skóra okalająca bardzo dużą kierownicę czy elektrycznie sterowane szyby z tyłu kosztują 310 złotych, prowizoryczny podłokietnik przyczepiony do fotela kierowcy został wyceniony na 400 złotych, podczas gdy ogranicznik prędkości oznacza dopłatę oszacowaną na 650 złotych. A na tym nie koniec, bo 1500 złotych trzeba dopłacić do kamery cofania, 950 złotych do pakietu nawigacyjnego, 1000 złotych automatycznej klimatyzacji i 750 złotych do czujników parkowania z tyłu.

Zobacz również: Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - podsumowanie:

Kiedy Dacia Sandero ma sens? Niestety nie w wersji Stepway. Tak, to nadal auto tanie. Ale czy jest warte ponad 55 tysięcy złotych? Chyba bym z tym polemizował… Sandero warto kupić tylko wtedy, gdy jest naprawdę niedrogie. A to oznacza wybór standardowej wersji z 75-konnym, wolnossącym silnikiem. Gdy kierowca wyposaży ten model w manualną klimatyzację, zrobi prawdziwy interes! W końcu zapłaci za niego niespełna 40 tysięcy złotych. To o 5 tysięcy złotych mniej np. od bazowej Skody Fabii. I w tej cenie otrzyma fabrycznie nowego hatchbacka segmentu B z producencką gwarancją.

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 100 KM (przy 5000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 160 Nm (przy 2000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 231 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 11,2 s.
  • Skrzynia biegów: manualna, 5 biegów
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,1 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,1 litrów
  • Długość: 4089 mm
  • Szerokość: 1761 mm
  • Wysokość: 1555 mm
  • Rozstaw osi: 2589 mm
  • Pojemność bagażnika: 320/1200 litrów
  • Cena: od 31 900 złotych

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - cena i wyposażenie:

  • Cena: 55 260 zł
  • pakiet Media Nav Evolution
  • klimatyzacja automatyczna
  • system wspomagania parkowania tyłem
  • system wspomagania parkowania tyłem z kamerąą
  • mapa Europy
  • podłokietnik przedni
  • szyby tylne regulowane elektrycznie
  • pakiet elektryczny
  • poduszki powietrzne

Moto
Nowa funkcja dla kierowców. Google Maps wprowadza aktualizację
03 wrz 2024

Mapy Google są na bieżąco udoskonalane. Google często wprowadza nowe, przydatne funkcje, w tym wiele udogodnień dla kierowców. Tym razem na użytkowników czekają aż dwie nowości. Na czym polegają te nowe funkcje Google Maps? Dowiesz się z tego artykułu.

Ten dokument będzie mógł mieć już 17-latek. Zaskakująca propozycja ministerstwa
03 wrz 2024

Posiadanie prawa jazdy to dla wielu bardzo ważna kwestia. Możliwość prowadzenia samochodu przynosi wiele korzyści, zarówno w życiu codziennym i zawodowym. Coraz częściej z wybranych kategorii prawa jazdy (takich jak AM czy B1) korzystają już 14- czy 16-latkowie. Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało zmiany w dostępie do prawa jazdy kat. B. Czego one dotyczą? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

KGP: 103 519 interwencji, 401 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
02 wrz 2024

Komenda Główna Policji opublikowała dane z ostatniego tygodnia dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci od poniedziałku do niedzieli przeprowadzili 103 519 interwencji. Od początku tegorocznych wakacji policjanci odnotowali 375 wypadków na drogach ze skutkiem śmiertelnym.

Kierowco, uważaj na to! Nowe przepisy przewidują konfiskatę pojazdu
01 wrz 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało zaostrzenie kar za wjazd do lasu w miejscach niedozwolonych. Nowe przepisy znacząco zwiększyłyby kary za tego typu wykroczenia. Na co warto uważać, by uniknąć kłopotów i wysokiego mandatu? Kiedy kierowca mógłby stracić pojazd?

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy?
30 sie 2024

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy? Wszystko na to wskazuje, bo ministerstwo infrastruktury poinformowało, że jest już gotowy projekt zmian pozwalający uzyskać prawo jazdy siedemnastolatkom.

Pierwszy przepadek pojazdu. Zapadł prawomocny wyrok
29 sie 2024

W Skierniewicach zapadł pierwszy w kraju prawomocny wyrok orzekający przepadek pojazdu, którego kierowca miał ponad 1,5 promila alkoholu w organizmie. Chodzi o przepisy, które weszły w życie 14 marca 2024 r. Kierująca miała ponad 2 promile.

Rozszerzenie strefy płatnego parkowania w Warszawie 3 lutego 2025 r.? Radni zadecydują już w najbliższy czwartek
28 sie 2024

W czwartek, 29 sierpnia warszawscy radni mają zadecydować, czy strefa płatnego parkowania niestrzeżonego w Warszawie zostanie rozszerzona. Zgodnie z projektem ustawy, rozszerzenie granic strefy płatnego parkowania niestrzeżonego ma nastąpić 3 lutego 2025 r. 

QUIZ Dopasuj model do marki samochodu. 12/12 tylko dla fanów motoryzacji
28 sie 2024
Dopasujesz poprawnie model do marki? Pytania dotyczą także modeli i marek, które już nie są produkowane.
10 września 2024 r. wielkie zmiany dla kierowców. Chodzi o prawo jazdy
28 sie 2024

10 września 2024 r. wejdą w życie wielkie zmiany dla kierowców. Chodzi o zatrzymanie prawa jazdy. Czego konkretnie będą dotyczyły zmiany? Jakie rozwiązania wejdą w życie w pierwszej połowie września? Sprawdź szczegóły.

Konfiskata samochodu i mandat za brak OC. Na to muszą uważać kierowcy
29 sie 2024

Kierowcy muszą uważać na szereg przepisów drogowych. Wysokość mandatów znacząco wzrosła już od 2022 roku. Jednak to nie wszystko. Bowiem w 2024 roku zostały wprowadzone kolejne ważne zmiany. W niektórych sytuacjach sąd może podjąć decyzję o przepadku auta. Na co należy uważać, by nie dopuścić do takiej sytuacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...