Test Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi/128 KM
REKLAMA
REKLAMA
Polscy konsumenci jeszcze nie osiągnęli poziomu zamożności mieszkańców Europy Zachodniej, dlatego wciąż znikomym zainteresowaniem cieszą się u nas wszelkiego rodzaju hot hatch’e. Jednak co jakiś czas producenci samochodów rozszerzają swoją ofertę rynkową o modele, które jednoznacznie kojarzą się z usportowionymi hatchbackami klasy kompaktowej choć faktycznie nimi nie są. Sztandarowymi przykładami takich pojazdów są trzydrzwiowa odmiana napędzana przez słabsze wersje silnikowe Renault Megane, czy całkiem jeszcze świeży Opel Astra GTC. Jakiś czas temu do wspomnianego segmentu dołączyła KIA z najnowszą generacją modelu Pro_cee’d.
REKLAMA
REKLAMA
Trzydrzwiowy kompakt koreańskiego producenta został zaprojektowany w sportowym stylu. Wznoszącą się ku tyłowi linię okien zamyka wysoko umiejscowiony słupek C. W tylnej części nadwozia uroku nadwoziu dodają ciekawie zaprojektowane lampy oraz mała szyba tylna z umieszczonym nad nią spojlerem.
Wyrazistości dodają sylwetce boczne przetłoczenia ciągnące się od drzwi po tylne błotniki. Bezsprzecznie trzydrzwiowa Kia prezentuje się dziarsko i zachęca do zajęcia miejsca za kierownicą.
Zobacz też: Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium
Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi – wnętrze
Pro_ceed ma podobne wymiary nadwozia do pięciodrzwiowej odmiany modelu. Jednak trzydrzwiowa wersja jest o 4 cm niższa i ma zdecydowanie dłuższe drzwi. Dlatego wsiadanie i wysiadanie z Pro_cee’d wymaga odrobinę więcej sprawności niż w przypadku cee’d. Duże drzwi i duży otwór drzwiowy co prawda ułatwiają zajęcie miejsca z tyłu, ale znacznie komplikują wejście lub wyjście z samochodu na parkingu w sytuacji, gdy obok zaparkuje inny samochód.
Wnętrze trzydrzwiowej Kii pomieści w komfortowych warunkach cztery dorosłe osoby. W piątkę może być zbyt ciasno. Ale dwie osoby podróżujące na tylnej kanapie nie będą miały powodów do narzekań nawet podczas bardzo długiej trasy.
W przedniej części kabiny miejsca jest pod dostatkiem, a zajęcie optymalnej pozycji ułatwia szeroki zakres regulacji fotela. Szkoda, że tablica przyrządów jest kopią tej z odmiany pięciodrzwiowej. W Pro_ceed przydałoby się choć odrobinę sportowych smaczków.
Bagażnik ma objętość 380 l i regularny kształt. Niestety w pakowaniu przeszkadza wysoki próg załadunku.
Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 KM kombi
Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi – napęd/układ jezdny
Czterocylindrowy silnik wysokoprężny to udana konstrukcja. Jednostka charakteryzuje się cichą i kulturalną pracą, niezłą elastycznością oraz niskim zapotrzebowaniem na paliwo.
Mimo że silnik tradycyjnie dla tego typu konstrukcji jest ospały przez krótki moment przy ruszaniu – do około 1500 obr./min. - po wkręceniu na wyższe obroty z werwą i w miarę jednostajnie rozpędza ważącego 1300 kg Pro_cee’d’a.
REKLAMA
Konstruktorzy zdecydowali się na utwardzenie zawieszenia trzydrzwiowej odmiany modelu i w rezultacie Pro_cee’dem można z większą śmiałością pokonywać ciasne zakręty. Z drugiej strony zawieszenie z zaskakującą miękkością tłumi wszelkiego rodzaju niedoskonałości nawierzchni.
Poczucie niedosytu pozostawia jednak układ kierowniczy. Mimo że można ustawić tryb pracy Sport, który zwiększa opór na kierownicy, jego charakterystyka jest zbyt pośrednia, co na dłuższą metę zniechęca do dynamicznej jazdy.
Pro_cee’d z silnikiem wysokoprężnym jest samochodem oszczędnym. W ruchu miejskim zużycie paliwa nie przekracza 6,5 l na 100 km. Podczas jazdy w trasie „spalanie” spadało do około 4 l/100 km.
Zobacz też: Test Mercedes-Benz A200 CDI
Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi – podsumowanie
Atrakcyjna linia nadwozia Pro_ceed przyciąga wzrok większości kierowców bez względu na wiek. Ale biorąc pod uwagę ograniczenia w wygodzie wsiadania i wysiadania z samochodu na ciasnych parkingach, auto przypadnie do gustu raczej osobom młodszym duchem.
Kia radzi sobie z nierównościami polskich dróg, jest oszczędna i „cieszy oczy” właściciela za każdym razem, gdy ten na nią spojrzy. Mimo stonowanego układu jezdnego młodzi ludzie w Pro_cee’d czują się dobrze. Podstawowa odmiana Pro_cee’d kosztuje 57 tys. zł. Koszt najtańszej odmiany z opisywanym silnikiem wysokoprężnym to 68 tys. zł (bez uwzględnienia promocji).
Zobacz też: Test Citroen DS3 Cabrio 1.6 THP
Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi - dane techniczne
Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi/128 KM | |
Typ silnika | turbodiesel |
Pojemność | 1582 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 128 KM/4000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 260 Nm/1900-2750 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 6-bieg. |
Pojemność bagażnika | 380 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 431/178/143 cm |
Rozstaw osi | 265 cm |
V-max | 197 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Zużycie paliwa* | 5,2/3,8/4,3 l/100 km |
Cena od | 64 990 zł (promocja) |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.