Boczny podmuch wiatru. Zaskakujący i... groźny!

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Boczny podmuch wiatru. Zaskakujący i... groźny! / Ministerstwo Infrastruktury
Jesień i zima to moment, w którym pogoda lubi obfitować w wiatr. A jego silne podmuchy pojawiają się nagle i mogą być naprawdę niebezpieczne dla kierowców. Jak radzić sobie z bocznymi podmuchami wiatru?

Karoseria samochodu to nie tylko oryginalna stylizacja. Bardzo ważnym aspektem designu jest bowiem aerodynamika. To za jej sprawą samochód może jeździć szybciej, ale też i oszczędniej. I choć prace nad opływowym kształtem nadwozia kosztują producentów setki milionów euro, w szczególny sposób skupiają się na przodzie i tyle sylwetki. Co zatem z linią boczną? Tutaj zaczynają się pewne problemy dla kierowców. Szczególnie w sytuacji, w której pogoda na zewnątrz staje się wietrzna, a bok pojazdu zaczyna pełnić rolę czegoś na kształt żagla wyłapującego podmuchy.

Otwarta przestrzeń to raz. Dwa uważaj na ekrany!

Na początek warto powiedzieć o tym, kiedy boczne podmuchy wiatru są najgroźniejsze. Przypadków takich jest kilka i zależną one od dwóch czynników. Pierwszym jest typ terenu. Boczny wiatr najmocniej odczuwają pojazdy poruszające się poza miastem - głównie w otwartej przestrzeni, czyli drogach otoczonych pustymi polami, ewentualnie na mostach. Poza tym boczne podmuchy wiatru mogą się okazać groźne wtedy, gdy auto wyjeżdża np. z lasu lub zza ekranu dźwiękowego. Po wyjechaniu na otwartą przestrzeń pojawia się bardzo silne uderzenie wiatru.

Drugim czynnikiem mającym wpływ na sposób działania podmuchów jest typ samochodu. Auta o niskim i opływowym nadwoziu oraz dużym rozstawie osi i kół - np. luksusowe limuzyny i coupe - zachowują się bardziej stabilnie nie tylko w dobrych warunkach drogowych, ale też w obliczu bocznego wiatru. Powiewy najmocniej oddziałują na samochody małe - segmentu A i B oraz minivany, vany oraz SUV-y. Czemu? Pojazdy tego typu zazwyczaj mają mocno ściętą linię boczną o dużej powierzchni oraz stosunkowo wysoko ustawiony środek ciężkości.

Boczny podmuch może zepchnąć auto na inny pas

Boczne podmuchy wiatru występują nieoczekiwanie, a skutki ich działania mogą być niezwykle groźne. W najlepszym wypadku silny i nagły podmuch sprawi, że kierunek jazdy samochodu zmieni się. Auto zostanie zepchnięte w okolice osi jezdni, ewentualnie na przeciwległy pas czy do rowu. W skrajnie niekorzystnym scenariuszu auto może zostać nawet „podcięte” i w efekcie przewróci się na jeden z boków. Poważne skutki działania podmuchów sprawiają, że kluczowa staje się reakcja kierowcy.

W jaki sposób reagować w czasie wystąpienia bocznego podmuchu wiatru? Podstawą jest oczywiście zachowanie spokoju przez kierującego. Im bardziej nerwową reakcję podejmie, tym większa jest szansa na to, że pęd powietrza doprowadzi do sytuacji niebezpiecznej. Gdy wiatr zaczyna spychać pojazd a pasa ruchu, kierowca trzymając kierownicę obydwiema rękami powinien założyć tzw. kontrę - tj. skręcić koło w przeciwnym kierunku do tego, w którym spycha go wiatr. W ten sposób będzie mógł korygować tor jazdy i przeciwdziałać sile powiewów powietrza.

Boczny podmuch wiatru - kontra nie zawsze jest dobra!

Może się jednak okazać, że podmuch poderwie koła po jednej ze stron pojazdu. W tym przypadku zasada działania jest odwrotna. Kierownicę trzeba skręcić w tą stronę, która utraciła kontakt z nawierzchnią. Dzięki temu obniży się środek ciężkości, a samochód będzie w stanie odzyskać pełną trakcję. Czemu nie kontra? Bo ta może jedynie zwiększyć przechył boczny i doprowadzić do sytuacji, w której pojazd wyląduje na jednym z boków w rowie lub na środku drogi. Co ważne, po postawieniu pojazdu na kołach kierowca nadal powinien kontrolować tor jazdy. Może się bowiem okazać, że auto wpadnie np. w poślizg.

Warto pamiętać o tym, że wietrzna pogoda może przygotować dla kierowcy więcej zagrożeń, niż tylko te związane z oddziaływaniem na samochód. Silne podmuchy mogą zwalić na drogę gałęzie drzew lub przenieść na powierzchnię jezdni przedmioty, które są w stanie uszkodzić zderzak lub jedno z kół. Co musi zatem należy zrobić? Przede wszystkim wzmóc uwagę - szczególnie wtedy, gdy samochód porusza się w nocy, a kierowca ma słabą widoczność. Poza tym prowadzący powinien zredukować prędkość i w każdej chwili być gotowy do rozpoczęcia hamowania, ewentualnie wykonania manewru omijania przeszkody.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...