REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto omijać autostrady?

Jazda autostradą jest bezpieczniejsza i wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Jazda autostradą jest bezpieczniejsza i wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
korkowo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe koszty podróży związane z koniecznością opłacenia przejazdu autostradami powodują, że kierowcy często je omijają. Na przykładzie autostrady A4 spróbujemy ocenić czy warto to robić.

Autostrada A4 znajduje się w południowej części Polski i jak do tej pory jest najdłuższą autostradą w naszym kraju.

REKLAMA

Postanowiliśmy sprawdzić, na ile korzystanie z autostrady jest bardziej opłacalne niż podróż drogami krajowymi – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl – W tym celu przeanalizowaliśmy 2 trasy łączące Wrocław z Krakowem. Jedna z nich prowadzi przez autostradę druga zaś przez drogi krajowe – tłumaczy Florkowska. Jak się okazało wyniki badań nie są jednoznaczne.

Zobacz też: Autostrady w Polsce - statystyka wypadków samochodowych

Koszt przejechania autostradą

Jadąc autostradą A4 z Wrocławia do Krakowa kierowcy pokonują ok 271 kilometrów w ciągu niespełna 3 godzin. Trzeba jednak mieć na uwadze koszty takiej wycieczki. Odcinek położony między Wrocławiem
a Katowicami znajduje się pod zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad a przejechanie go kosztuje w obie strony ok. 39 złotych (0,10 groszy za kilometr). Drugi odcinek, czyli trasa na linii Katowice – Kraków zarządzana jest w systemie Partnerstwa Publiczno Prywatnego. Dla kierowców oznacza to tyle, że przejazd tę częścią autostrady kosztuje ich 36 zł w obie strony. Podsumowując: podróż z Wrocławia do Krakowa autostradą A4 kosztuje ok. w obie strony 75 złotych.

Podróż drogą krajową

Specjaliści z serwisu Korkowo.pl poprowadzili drugą, alternatywną dla A4 trasę, która biegnie drogami krajowymi łącząc ze sobą Wrocław i Kraków. Trasa ta „mija” A4 od strony północnej (przebieg trasy: Wrocław-Brzeg-Opole-Strzelce Opolskie-Pyskowice-Katowice-Mysłowice-Trzebina-Kraków). Ten wariant jest znacznie bardziej kosztowny, ale tylko pod względem czasowym – przejechanie takiej trasy zajmuje średnio 4 godziny 25 minut w trakcie których kierowcy pokonują 276 kilometrów. Z drugiej strony przejazd drogami krajowymi jest darmowy, choć trzeba brać pod uwagę koszt spalanego paliwa na dłuższej trasie. Który wybór jest lepszy? To zależy od potrzeb zmotoryzowanych. W podjęciu decyzji pomóc może tabela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jazda autostradą – główne zagrożenia

Podróż drogą krajową a autostradą: porównanie

kryteria

A4

Drogi krajowe

Odległość (Wrocław - Kraków)

271 km

276 km

Średnia prędkość

90 km/h

65 km/h

Czas przejazdu

2 h 52 min

4 h 25 min

Koszt podróży (obie strony)

75

0

Źródło: Korkowo.p

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane  GPS z urządzeń Yanosik umieszczonych w pojazdach poruszających się po wybranych trasach od 06:00 do 22:00 w kwietniu 2013.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA