REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto omijać autostrady?

Jazda autostradą jest bezpieczniejsza i wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Jazda autostradą jest bezpieczniejsza i wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
korkowo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe koszty podróży związane z koniecznością opłacenia przejazdu autostradami powodują, że kierowcy często je omijają. Na przykładzie autostrady A4 spróbujemy ocenić czy warto to robić.

Autostrada A4 znajduje się w południowej części Polski i jak do tej pory jest najdłuższą autostradą w naszym kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Postanowiliśmy sprawdzić, na ile korzystanie z autostrady jest bardziej opłacalne niż podróż drogami krajowymi – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl – W tym celu przeanalizowaliśmy 2 trasy łączące Wrocław z Krakowem. Jedna z nich prowadzi przez autostradę druga zaś przez drogi krajowe – tłumaczy Florkowska. Jak się okazało wyniki badań nie są jednoznaczne.

Zobacz też: Autostrady w Polsce - statystyka wypadków samochodowych

Koszt przejechania autostradą

Jadąc autostradą A4 z Wrocławia do Krakowa kierowcy pokonują ok 271 kilometrów w ciągu niespełna 3 godzin. Trzeba jednak mieć na uwadze koszty takiej wycieczki. Odcinek położony między Wrocławiem
a Katowicami znajduje się pod zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad a przejechanie go kosztuje w obie strony ok. 39 złotych (0,10 groszy za kilometr). Drugi odcinek, czyli trasa na linii Katowice – Kraków zarządzana jest w systemie Partnerstwa Publiczno Prywatnego. Dla kierowców oznacza to tyle, że przejazd tę częścią autostrady kosztuje ich 36 zł w obie strony. Podsumowując: podróż z Wrocławia do Krakowa autostradą A4 kosztuje ok. w obie strony 75 złotych.

REKLAMA

Podróż drogą krajową

Specjaliści z serwisu Korkowo.pl poprowadzili drugą, alternatywną dla A4 trasę, która biegnie drogami krajowymi łącząc ze sobą Wrocław i Kraków. Trasa ta „mija” A4 od strony północnej (przebieg trasy: Wrocław-Brzeg-Opole-Strzelce Opolskie-Pyskowice-Katowice-Mysłowice-Trzebina-Kraków). Ten wariant jest znacznie bardziej kosztowny, ale tylko pod względem czasowym – przejechanie takiej trasy zajmuje średnio 4 godziny 25 minut w trakcie których kierowcy pokonują 276 kilometrów. Z drugiej strony przejazd drogami krajowymi jest darmowy, choć trzeba brać pod uwagę koszt spalanego paliwa na dłuższej trasie. Który wybór jest lepszy? To zależy od potrzeb zmotoryzowanych. W podjęciu decyzji pomóc może tabela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jazda autostradą – główne zagrożenia

Podróż drogą krajową a autostradą: porównanie

kryteria

A4

Drogi krajowe

Odległość (Wrocław - Kraków)

271 km

276 km

Średnia prędkość

90 km/h

65 km/h

Czas przejazdu

2 h 52 min

4 h 25 min

Koszt podróży (obie strony)

75

0

Źródło: Korkowo.p

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane  GPS z urządzeń Yanosik umieszczonych w pojazdach poruszających się po wybranych trasach od 06:00 do 22:00 w kwietniu 2013.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA