Nissan ProPILOT - coś między aktywnym tempomatem a autonomią jazdy

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Nissan ProPILOT - coś między aktywnym tempomatem a autonomią jazdy / Kuba Brzeziński
Nissan jest jedną z tych marek, które coraz mocniej stawiają na technologię wspomagającą kierowcę w czasie podróży. ProPILOT to coś więcej niż aktywny tempomat i mniej niż system autonomicznej jazdy.

Nissan ProPILOT to układ dedykowany jeździe autostradą. Czemu akurat tym warunkom przypisana jest funkcjonalność systemu? Bo jazda drogą szybkiego ruchu nie wymaga od kierowcy częstego manewrowania czy zmiany kierunku jazdy. Nie stawia też dużych wymogów przed samą elektroniką. Co to rozwiązanie daje kierowcy? Sprawia że bezpieczeństwo podróży np. z rodziną na pokładzie w mniejszym stopniu zależy od poziomu znużenia czy zmęczenia prowadzącego. Japoński system zapewnia bowiem stabilne zachowanie się pojazdu i jest w stanie wykonywać część manewrów samodzielnie - bez udziału prowadzącego.

Nissan ProPILOT - steruje napędem oraz korzysta z kamery i radaru

Nissan ProPILOT współpracuje z elektronicznie sterowanym układem wspomagania kierownicy, przepustnicą i hamulcami. Jako że do tego ma do dyspozycji np. czujnik radarowy czy kamerę, ocenia odległość od poprzedzającego pojazdu, kontroluje natężenie ruchu i na podstawie tych informacji podejmuje decyzję o utrzymaniu zadanej przez kierowcę prędkości. System jest w stanie samodzielnie hamować. Jeżeli chodzi o przyspieszanie, tu należy rozróżnić trzy przypadki. Nissan automatycznie powróci do zadanej prędkości, gdy poprzedzające auto nie zatrzymało się i zacznie dalej przyspieszać.

W przypadku zatrzymania, znaczenie dla sterownika ma czas postoju. W przypadku wstrzymania ruchu trwającego maksymalnie 3 sekundy, przyspieszenie będzie realizowane automatycznie. Układ zwolni hamulce i zacznie zwiększać prędkość samodzielnie. Gdy postój zajął więcej czasu, kierowca musi wzbudzić działanie systemu ProPILOT. Tego można dokonać np. naciskając delikatnie pedał gazu. Co więcej, ProPILOT pokonuje też delikatniejsze łuki - a konkretnie automatycznie utrzymuje pojazd na środku pasa ruchu, bo rozpoznaje linie wyznaczające pas.

Nissan ProPILOT - system działa tak, jak chce kierowca

Funkcjonalność rozwiązania zastosowanego przez Nissana sprawia, że samochód ma możliwość realizowania większej ilości zadań niż w przypadku aktywnego tempomatu. Z drugiej strony to dopiero pierwszy krok na drodze do automatyzacji jazdy - czyli scenariusza, w którym auto może się poruszać bez udziału kierowcy. Czemu pierwszy krok? Bo do pracy ProPILOTa nadal konieczne jest to, aby kierowca trzymał ręce na kole kierownicy i w miarę możliwości obserwował zachowanie innych użytkowników drogi oraz otoczenie. To kierowca też wskazuje podstawowe parametry pracy układu.

Nissan ProPILOT pozwala prowadzącemu na ustawienie przede wszystkim prędkości podróżowania. Po wciśnięciu przycisku SET na kierownicy system utrzyma aktualną szybkość. Tą można jednak zwiększyć lub zmniejszyć za pomocą guzików oznaczonych znakiem plusa lub minusa. Poza tym to on decyduje o dystansie utrzymywany od poprzedzającego samochodu. Odległość reguluje się za pomocą przycisków umieszczonych na kole kierownicy i wskazań wyświetlanych na ekranie komputera pokładowego. System komunikuje się z kierowcą również za pomocą ostrzeżeń, w tym dźwiękowych.

Nissan ProPILOT, czyli Qashqai i Juke

Uruchamianie systemu Nissan ProPILOT jest niezwykle proste. Odpowiada za to niebieski przycisk pojawiający się na kierownicy. W chwili obecnej w układ mogą być wyposażone dwa modele produkowane przez japońską markę. Pierwszym był popularny crossover segmentu C Qashqai. Układ został wprowadzony do konstrukcji pojazdu na mocy liftingu przeprowadzonego w roku 2017. Drugim jest najnowsza odsłona Nissana Juke. Co ważne, aby układ ProPILOT mógł działać prawidłowo, nie wystarczy kupić jednej z dwóch modeli. Dla pełnej funkcjonalności układu warto skonfigurować napęd z automatyczną skrzynią biegów.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...