Kiedy można korzystać z telefonu na przejściu dla pieszych bez mandatu?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
kiedy można korzystać z telefonu na przejściu dla pieszych bez mandatu, używanie telefonu na przejściu dla pieszych, mandat za używanie telefonu na przejściu dla pieszych / Kiedy można korzystać z telefonu na przejściu dla pieszych bez mandatu? / shutterstock

Pieszy, idąc przez pasy, trzymał telefon w dłoni i nagrywał pojazd łamiący przepisy. Policjanci, zamiast zająć się autem, zajęli się pieszym. I teraz przegrali w sądzie. Kiedy zatem można korzystać z telefonu na przejściu dla pieszych bez mandatu?

Zakaz używania telefonu na przejściu dla pieszych?

W czerwcu 2021 r. pojawiła się dość ważna nowelizacja przepisów prawa o ruchu drogowym. Sprawiła ona, że pieszy otrzymuje pierwszeństwo na przejściu dla pieszych jeszcze zanim postawi na nim stopę. Nie otrzymuje go jednak bezwarunkowo. Nowelizacja przyjęła stare obowiązki pieszych i dołożyła do nich kilka nowych. Osoba taka musi pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności, o tym, że nie może wejść na przejście bezpośrednio przed jadący pojazd, nie może przebiegać czy zwalniać kroku lub zatrzymywać się na pasach. To jednak nie koniec. Jest jeszcze sporny art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

"Zabrania się korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Ile wynosi mandat za używanie telefonu na pasach?

Początkowo piesi byli mocno zdezorientowani. Wchodząc na pasy, odejmowali telefon od ucha w czasie jazdy i opuszczali go. Potrafili też nerwowo chować smartfona do kieszeni. Powód? Tym była oczywiście czekająca na nich kara. Taryfikator mandatów przewiduje bowiem za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych aż 300 zł mandatu. Podstawą do wystawienia grzywny jest art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Zabrakło jasno ustalonych zasad. Zarówno dla samych pieszych, jak i policjantów egzekwujących stosowanie się do prawa.

Powiem więcej, policjanci chętnie korzystali ze sposobności wlepienia tej kary. Czy zawsze podejmowali próby słusznie? No właśnie nie. Udowodnił to wyrok Sądu Rejonowego Poznań-Grunwald i Jeżyce w Poznaniu przytoczony przez serwis Prawodrogowe.pl.

Policjanci dostrzegli wykroczenie pieszego. Sąd go nie widział

Sprawa zaczęła się od pieszego, który przechodząc przez pasy, wyciągnął telefon, odpalił w nim kamerę i zaczął nagrywać kierującego, który jego zdaniem popełnia wykroczenie. Nie patrzył jednocześnie na ekran urządzenia, a na drogę. Policjanci, widząc sytuację, zatrzymali pieszego do kontroli i postanowili ukarać go mandatem. Pieszy nie czuł się jednak winny wykroczenia. Tym samym kary nie przyjął i sprawa trafiła do sądu.

Policjanci twierdzili, że "obwiniony świadomie włączył nagrywanie w telefonie. To realnie ograniczało mu możliwości obserwacji sytuacji na drodze". Pieszy z kolei uznał, że miał pełną świadomość tego, co się dzieje wokół, stuprocentową uważność na to, co się dzieje też. Tylko przeszedł przez przejście dla pieszych, trzymając telefon, ale nie patrząc w niego.

Sąd przeanalizował sprawę i orzekł, że "prawo o ruchu drogowym nie zabrania w sposób bezwzględny korzystania z telefonu na przejściu dla pieszych. Nie znaleziono podstaw ku temu, by stwierdzić, że korzystając z telefonu, w tym przypadku utrudniał sobie obserwację jezdni. Wręcz przeciwnie – chaotyczność nagrania uznano za potwierdzenie, że nie patrzył na ekran." Pieszy został uniewinniony.

Korzystanie z telefonu na pasach. Konkretne zasady

Powyższy przypadek jasno wskazuje, że ustawa Prawo o ruchu drogowym wbrew obiegowej opinii nie zabrania w sposób bezwzględny korzystania z telefonu na przejściu dla pieszych. Wszystko zależy od sytuacji i okoliczności danej sprawy. Bo aby przesłanki mówiące o wykroczeniu zostały wypełnione, konkretna sytuacja drogowa musi oznaczać, że pieszy korzystał z telefonu w sposób, który ogranicza mu możliwość obserwacji jezdni. W efekcie nie będzie w stanie ocenić sytuacji drogowej i nie będzie w stanie upewnić się, że np. nie wchodzi bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd.

  • Kiedy pieszy nie może korzystać z telefonu podczas wchodzenia lub przechodzenia przez pasy? Przede wszystkim w takim przypadku, gdy jego wzrok jest skupiony na ekranie telefonu. Gdy pisze sms-a, czyta wiadomość w sieci, przegląda media społecznościowe czy nawet wybiera numer z książki telefonicznej.
  • Kiedy pieszy może korzystać z telefonu podczas wchodzenia lub przechodzenia przez pasy? Wtedy, gdy to używanie telefonu nie ogranicza mu pola widzenia, a więc po prostu trzyma urządzenie w dłoni lub np. trzyma je przy uchu i właśnie przez nie rozmawia. Tu żadne przesłanki mówiące o ograniczaniu pola widzenia nie występują.

Przepis jest. Teraz pozostaje kwestia jego interpretacji

Zapis art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym nie jest przesadnie precyzyjny. I być może warto byłoby dokładnie wskazać, co ma na myśli. Tylko że zadanie takie byłoby niezwykle karkołomne. Przepisy są ogólne – od zawsze i co do zasady. Przeniesienie ich na konkretną sytuację drogową to już pole do działania dla interpretacji. Swojej w tym konkretnym przypadku dokonali policjanci, pieszy i sąd. Te dwie ostatnie były zbieżne? Nie zawsze takie muszą być. Powyższy przykład jasno pokazuje jednak, że funkcjonariusze nie zawsze są nieomylni i czasami rzeczywiście dobrze zawalczyć o swoje prawa w sądzie. Tu pieszy wygrał. Czy w innych przypadkach też tak będzie? Nie musi.

Moto
Polacy wciąż kupują więcej nowych aut niż przed rokiem. Jaki napęd silników góruje w transakcjach
17 paź 2024

Dane rejestracji nowych samochodów we wrześniu potwierdzają, że rynek ewidentnie przyspieszył. To już kolejny miesiąc ze wzrostem rejestracji rok do roku. Najpopularniejsza niezmiennie jest Toyota, której sprzedaż względem zeszłego roku jednak nieco spadła.

Nowy fotoradar w województwie śląskim już działa! Ograniczenie do 50 km/h
17 paź 2024

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru w województwie śląskim. Dozwolona prędkość wynosi 50 km/h. Dokładną lokalizację urządzeń rejestrujących działających w systemie CANARD można znaleźć na stronie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Rower elektryczny: ledwie zadebiutował już jest przestarzały, a jego miejsce zajmie rower wodorowy - dlaczego
17 paź 2024

Rower elektryczny nie jest aż tak ekologicznym rozwiązaniem, jak mogłoby się wydawać. Produkcja i utylizacja baterii litowych generuje kolejne wyzwania środowiskowe, które wciąż czekają na rozwiązanie.

Nowy odcinkowy pomiar prędkości już działa! Ograniczenie do 50 km/h. Długość odcinka to prawie 1,4 km
17 paź 2024

Nowy odcinkowy pomiar prędkości już działa! Ograniczenie do 50 km/h. Długość odcinka to prawie 1,4 km. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości w województwie pomorskim.

Opłaty za badania z psychologii transportu zostaną podwyższone? RPO interweniuje u MI
17 paź 2024

Opłaty za badania z psychologii transportu zostaną podwyższone? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje u Ministra Infrastruktury. Opłata za badanie psychologiczne w zakresie psychologii transportu wynosi 150 zł.

Akademia Puchatka – pierwszoklasista bezpieczny na drodze, ale i w Internecie
17 paź 2024

Nowy rok szkolny to początek nauki o bezpieczeństwie najmłodszych. Ruszyły zapisy do XVI edycji programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”, którego Patronem jest policja. W tym roku dzieci poznają zasady bezpieczeństwa aż w sześciu obszarach.

Ci kierowcy przesiadają się z elektryków z powrotem do aut spalinowych. Zakup elektryka? Tylko pod przymusem
16 paź 2024

Niemieccy kierowcy samochodów elektrycznych przy zakupie kolejnego pojazdu coraz częściej decydują się na auta z silnikiem spalinowym. Co więcej, wielu mówi, że zdecydowałoby się na samochód elektryczny tylko pod przymusem. 

System CANARD: 53 systemy odcinkowego pomiaru prędkości, 450 fotoradarów, 44 systemy RedLight działające na skrzyżowaniach i 4 na przejazdach kolejowo-drogowych
16 paź 2024

System CANARD: 53 systemy odcinkowego pomiaru prędkości, 450 fotoradarów, 44 systemy RedLight działające na skrzyżowaniach i 4 na przejazdach kolejowo-drogowych. Urządzeń do automatycznej rejestracji wykroczeń drogowych będzie jeszcze więcej.

Planujesz kupno nowego auta? Spiesz się, bo będzie problem: najpierw pojazdów zacznie brakować, potem mocno podrożeją
16 paź 2024

W styczniu 2025 r. wchodzą w życie wytyczne dyrektywy CAFE (Clean Air For Europe), która nakłada na producentów samochodów wyśrubowane normy emisji CO2. Nowe limity wpłyną na branżę motoryzacyjną – producenci prawdopodobnie zareagują podniesieniem cen aut spalinowych i zachętami do zakupu pojazdów nisko- i zeroemisyjnych.

 

Poseł PiS: Na przejściu dla pieszych podnieś rękę. Interpelacja poselska
15 paź 2024

Poseł PiS: Na przejściu dla pieszych podnieś rękę. Interpelacja poselska. Nowe zasady na przejściach dla pieszych? Nie, to jedna z propozycji posła PiS Artura Szałabawki mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.

pokaż więcej
Proszę czekać...