Opony wielosezonowe a przepisy. Co mówi prawo?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Opony wielosezonowe a przepisy
Czy każdy kierowca powinien mieć dwa komplety opon sezonowych? No właśnie nie. Dobrym rozwiązaniem mogą być opony wielosezonowe.

Opony całoroczne a przepisy w Polsce i na świecie

W przypadku rynku polskiego opowiedzenie o kwestii opon całorocznych i przepisów jest dość proste. Prawo odnosi się do tematu ogumienia wyłącznie w zakresie minimalnych wymagań technicznych. To oznacza, że opony muszą mieć bieżnik o wysokości co najmniej 1,6 mm oraz nie mogą wystawać z niego elementy konstrukcji wewnętrznej. Co z sezonowością? Przepisy obowiązujące nad Wisłą nie wymagają stosowania zimówek. W żaden sposób nie regulują też zatem kwestii ogumienia wielosezonowego.

Co za granicą? To zależy od kraju, do którego wybierze się kierowca. Bo np. w Austrii czy Niemczech jest nakaz stosowania ogumienia o homologacji zimowej, jeżeli warunki drogowe tego wymagają. Co oznacza zimowa homologacja? Ta jest wyrażana głównie poprzez naniesienie na ścianę boczną znaku trzech szczytów górskich i płatka śniegu - tzw. symbol alpejski, 3PMSF - ang. Three-Peak Mountain Snow Flake. I warto w tym punkcie zaznaczyć, że w zasadzie większość opon całorocznych oferowanych w Europie posiada takie oznaczenie. A to wiąże się z tym, że jadąc do Austrii czy Niemiec kierowca nie ryzykuje mandatem.

Opony wielosezonowe z homologacją zimową. Co to znaczy?

Homologacja zimowa 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake) to standard wyznaczony za pomocą rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w lipcu roku 2009. Oznacza mniej więcej tyle, że ogumienie musi być dostosowane do warunków zimowych oraz w takich warunkach powinno być przetestowane. Pojawienie się symbolu alpejskiego na ścianie bocznej opon całorocznych mówi zatem mniej więcej tyle, że sprawdzą się one także wtedy, gdy na drodze zalega śnieg lub lód i jest naprawdę ślisko. Czy homologacja zimowa jest popularna w przypadku ogumienia wielosezonowego? Tak, to dziś praktycznie rynkowy standard.

Kiedy warto kupić opony wielosezonowe?

Kierowcy często poszukują odpowiedzi na pytanie "Kiedy warto kupić opony wielosezonowe?". Otóż wybór taki jest najbardziej opłacalny wtedy, gdy samochód jest eksploatowany głównie w mieście lub strefie podmiejskiej - tam warunki drogowe nawet zimą nie są tak ekstremalne, a wymagania trakcyjne tak duże. Poza tym lepiej żeby ogumienie całoroczne było użytkowane na mniejszych dystansach. Jakie korzyści dają wielosezononówki? Pozwalają ograniczyć ilość kompletów opon do jednego, a do tego powodują oszczędności wynikające np. z braku sezonowej wymiany ogumienia.

Moto
112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

pokaż więcej
Proszę czekać...