Jak wymienić świece żarowe w silniku TDI?
REKLAMA
REKLAMA
Niewłaściwe postępowanie podczas wykręcania świec żarowych w silniku TDI może skończyć się nawet koniecznością demontażu głowicy. Do wymiany potrzebne nam będzie:
REKLAMA
Zobacz też: Wymiana świec zapłonowych: jak to zrobić?
- klucz nasadowy z przedłużką
- klucz dynamometryczny
- smar do świec zapobiegający ich zapieczeniu się
- środek penetrujący
W pierwszej kolejności odpinamy plastikową pokrywę silnika TDI, która jest zamocowana na zwykłych zaczepach. Następnie należy odpiąć jeden wspólny przewód elektryczny łączący wszystkie świece. Musimy delikatnie, aby nie połamać fajek, zdjąć każdą ze świec.
REKLAMA
Następnie, za pomocą klucza dynamometrycznego, należy sprawdzić moment, w którym puszczają. Na ogół maksymalny moment to 35Nm więc raczej nie powinniśmy przekraczać wartości 30Nm. Jeśli śruba nie puszcza, należy ją spryskać środkiem penetrującym. Prawdopodobne jest, że będziemy musieli powtórzyć tę czynność nawet kilka razy, zanim pozwoli się odkręcić.
Jeśli jednak świeca żarowa nie chce się odkręcić to znaczy, że została za mocno dokręcona i jej struktura została naruszona. Wiąże się to niestety z dużym prawdopodobieństwem, że pęknie podczas odkręcania. Jeśli została za słabo dokręcona spaliny z powietrza i sadza, która z czasem pozatykała szczeliny i została trwale zapieczone, uniemożliwiają jej odkręcenie.
Zobacz również: Jak wymienić olej?
Aby to sprawdzić możemy zastosować pewien test. Mianowicie popsikajmy śrubę środkiem penetrującym i uruchamiając silnik sprawdźmy czy nie wydostają się bąbelki. Jeśli tak będzie - mamy problem. Skutecznym, ale nie we wszystkich przypadkach, sposobem jest spryskiwanie tej świecy na parę godzin lub dni przed wymianą, podczas normalnego użytkowania auta. Po jakimś czasie powinna w końcu odpuścić.
Przed wkręceniem nowych świec powinniśmy nasmarować je specjalnym środkiem, który zapobiega ponownemu zapieczeniu gwintu. Na koniec zakładamy z powrotem fajki i przypinamy plastikową obudowę silnika.
REKLAMA
REKLAMA