Jak dbać zimą o silnik maszyny budowlanej?

Jak dbać zimą o silnik maszyny budowlanej?
Bez względu na to, czy zimą nasze maszyny budowlane mają przestój, czy wciąż pracują warto odpowiednio zadbać o ich układ napędowy, zwłaszcza silnik. Jak to zrobić?

Zima dla maszyn budowlanych może oznaczać przestój i konieczność oczekiwania na wiosnę lub pracę w wyjątkowo trudnych warunkach. Bez względu na to, czy maszyna została odstawiona na plac czy jest wykorzystywana na budowie, szczególnie zimą warto sprawdzić jej stan techniczny, rozpoczynając od kontroli silnika.

Jak dbać zimą o silnik maszyny budowlanej?

Dobry stan techniczny i niska awaryjność silników maszyn mają kluczowe znaczenie dla właścicieli firm budowlanych. Decydują bowiem o tym, czy prowadzona przez nich działalność będzie efektywna i opłacalna. Eksploatacja zaniedbanych pojazdów może wiązać się z koniecznością ponoszenia dodatkowych wydatków na naprawy i części zamienne, opłaty za wynajęcie maszyn zastępczych, godziny nadliczbowe operatorów, a nawet kary umowne za niedotrzymanie terminów wykonania robót. Warto zatem dbać o maszyny budowlane szczególnie zimą, kiedy ich silniki są najbardziej narażone na zużycie. 

Zobacz też: Przydatność systemów telematycznych w efektywnym zarządzaniu flotą

,,Zima dla maszyny budowlanej, która pracuje w trudnych warunkach w śniegu, błocie i ujemnych temperaturach, może stanowić duże wyzwanie. Dlatego należy dbać o jej dobry stan techniczny. Dokonując przeglądu maszyny szczególną uwagę warto zwrócić na kilka istotnych aspektów dotyczących silnika. Podstawą jest wymiana oleju silnikowego zgodnie z zaleceniami producenta. Wśród produktów sprawdzających się podczas zimowej eksploatacji jest rodzina olejów Shell Rimula, które dzięki wysokiej jakości baz olejowych oraz odpowiednim dodatkom uszlachetniającym zapewniają bezawaryjną pracę silnika nawet w najtrudniejszych warunkach.” – powiedział Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.

Zobacz też: Czy oszukujący kierowca może liczyć na odszkodowanie?

Syntetyki i półsyntetyki

Obecnie właściciele i operatorzy maszyn budowlanych mają do dyspozycji całą gamę różnorodnych produktów. Doświadczenie podpowiada, że zimą najlepiej sprawdzają się oleje półsyntetyczne i syntetyczne, które wykorzystują syntetyczne bazy olejowe, powstałe w wyniku syntezy chemicznej. Cechuje je bardzo dobra charakterystyka płynięcia w niskich temperaturach oraz większy stopnień czystości i wyższa jakość w porównaniu z konwencjonalnymi olejami mineralnymi. Pozbawione jakichkolwiek zanieczyszczeń, pochodzących z ropy naftowej, spełniają wymagania współczesnych silników, zapewniając tym samym wyższy poziom ochrony i wyższe osiągi. Co jest szczególnie istotne zimą,  oleje syntetyczne i półsyntetyczne lepiej znoszą cięższe warunki pracy, duże obciążenia oraz skrajne temperatury.

Ochrona w ekstremalnych warunkach

Lepkość oleju silnikowego jest parametrem, który nabiera szczególnego znaczenia podczas mrozów, ponieważ to od niego zależy, jak płynny jest środek smarny w zależności od temperatury. Jeśli w czasie mrozów olej jest zbyt gęsty, nie jest odpowiednio rozprowadzany we wnętrzu silnika i nie zapewnia jego elementom właściwej ochrony.
Brak oleju podczas zimnego rozruchu jest szczególnie szkodliwy dla części, które muszą być smarowane dużą ilością oleju pod odpowiednim ciśnieniem. Takie warunki niekorzystnie wpływają, m.in. na panewki układu korbowo-tłokowego, cylindry oraz pierścienie tłokowe. Ponadto, zanim środek smarny zostanie właściwie rozgrzany i osiągnie pożądaną lepkość, silnik pracuje z większymi oporami. W celu ich przezwyciężenia, jednostka napędowa zużywa więcej paliwa. A to z kolei wpływa na wzrost kosztów eksploatacji. Oleje syntetyczne i półsyntetyczne zachowując optymalną płynność nawet w bardzo niskich temperaturach. Przyczyniają się także do obniżenia kosztów działalności związanych ze zużyciem paliwa oraz mniejszej emisji spalin.

Zimowe wsparcie od Shell

Dobrym przykładem olejów silnikowych, które mają znaczną przewagę nad produktami mineralnymi są Shell Rimula R6 LM i Shell Rimula R6 M. Oleje te zostały zaprojektowane tak, aby zmniejszać tarcie wewnątrz silnika, jednocześnie utrzymując doskonałe parametry płynności w ujemnych temperaturach oraz skuteczne smarowanie elementów jednostki napędowej, zwłaszcza przy zimnym rozruchu. Temperatura płynięcia produktu wynosi
-36ºC. Wyjątkowe właściwości fizyczne i chemiczne środka smarnego przekładają się na wydłużenie dopuszczalnych przebiegów, a także optymalną ochronę silników Diesla. Ponadto Shell Rimula R6 LM jako bardziej uniwersalny olej może być stosowany również w silnikach wyposażonych w filtry DPF.

Innymi olejami do silników maszyn budowlanych, zaprojektowanymi tak, aby zapewnić ochronę w pełnym zakresie temperatur i ciśnień występujących w nowoczesnych silnikach są Shell Rimula R5 LE oraz Shell Rimula R5 E. Półsyntetyczne środki smarne bazują na unikatowej technologii, dzięki której ich właściwości fizyczne i chemiczne dostosowują się do zmieniających się warunków pracy jednostki napędowej. Połączenie syntetycznych olejów bazowych z zaawansowanymi zestawami dodatków ma kluczowe znaczenie dla ochrony silników w niskich temperaturach. To idealne produkty do intensywnie eksploatowanych maszyn.

Zobacz też: Przenoszenie kosztów naprawy pantografu

Zaniedbane maszyny budowlane są awaryjne. Warto pamiętać także o tym, że zły stan techniczny drastycznie obniża ich wartość rynkową. Dlatego warto dbać o ich silniki szczególnie zimą, nawet jeżeli ta jest łagodniejsza niż przewidywały to prognozy.

Źródło: Materiały Shell

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...