Przenoszenie kosztów naprawy pantografu

Przenoszenie kosztów naprawy pantografu. / ShutterStock
Jesteśmy spółką zajmującą się transportem kolejowym. Na jednej z tras doszło do połamania pantografu w naszym pociągu towarowym. Przyczyną powyższego zdarzenia była uszkodzona sieć trakcyjna. Mamy zamiar obciążyć operatora sieci trakcyjnej kosztami naprawy pantografu (naprawę zamówiliśmy u serwisanta). W związku z powyższym mamy wątpliwość czy tego rodzaju obciążenia powinniśmy dokonać wystawiając fakturę (refakturę), czy też notę księgową (obciążeniową). Ponadto usługa naprawy została opłacona w walucie euro. Jaki kurs przeliczeniowy na gruncie VAT powinniśmy zastosować obciążając operatora sieci trakcyjnej.

Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie w pierwszej kolejności należy zbadać czy przedmiotowe obciążenie należne jest z tytułu jakiegokolwiek świadczenia. W myśl art. 106b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), podatnik obowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż. Na gruncie ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Fakturę powinna więc wystawić Spółka wyłącznie w celu udokumentowania dokonanej czynności opodatkowanej.

Zobacz też: Koszty związane z transportem w podstawie opodatkowania importu towarów

W przedstawionej przez Spółkę sytuacji można ewentualnie rozpatrywać czy miało miejsce świadczenie usług. Spółka samodzielnie zamówiła usługę naprawy od podmiotu trzeciego. W takim przypadku należy rozstrzygnąć czy mamy do czynienia z tzw. refakturowaniem usług. W świetle art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zobacz też: Refakturowanie usługi transportu

Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, iż tzw. refakturowanie usług ma miejsce, gdy podatnik działa we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Należy uznać, iż powyższe nie zaistniało w przedstawionej przez Spółkę sytuacji. Spółka nabyła usługę naprawy działając we własnym imieniu, jednocześnie usługa ta została nabyta na rzecz Spółki. To ona jest właścicielem pociągu towarowego, jest bezpośrednim beneficjentem naprawy. W związku z usługą naprawy operator sieci trakcyjnej nie otrzymuje żadnego świadczenia. W konsekwencji nie można przedmiotowego obciążenia udokumentować fakturą. Operator sieci trakcyjnej nie nabywa w rzeczywistości żadnej usługi, pomiędzy Spółką (czy też za jej pośrednictwem) a kontrahentem nie dochodzi do żadnych świadczeń.

Tym samym z uwagi na fakt, iż pomiędzy stronami nie doszło do świadczenia żadnych usług, tego rodzaju obciążenie nie może być dokumentowane fakturą. Znajduje się ono bowiem poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Spółka powinna więc obciążyć kontrahenta wystawiając inny dokument księgowy, np. notę księgową (obciążeniową).

Nabyta usługa naprawy została opłacona w walucie euro. Dla celów ewidencyjnych (czy też w celu sporządzenia deklaracji) Spółka powinna dokonać przeliczenia waluty obcej na złote. Jeżeli nabyta usługa naprawy stanowi import usług (w przypadku gdy serwisant jest podmiotem z innego państwa członkowskiego) to przeliczenie waluty konieczne jest z uwagi na obowiązek wykazania podatku należnego. W myśl art. 31a ust. 1 zd. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

Przepis powyższy zastosowanie znajdzie wyłącznie do transakcji zawartej między Spółką a serwisantem. Nie znajdzie natomiast zastosowania do obciążenia operatora sieci trakcyjnej. Jak zostało wcześniej wykazane, obciążenie to pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Tym samym przepisy ustawy o VAT określające sposób przeliczania walut nie znajdą zastosowania do obciążenia kosztami naprawy operatora sieci trakcyjnej.

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...