Zakaz sprzedaży spalinowych ciężarówek w UE. Kiedy wejdzie w życie?

Zakaz sprzedaży spalinowych ciężarówek w UE / Zakaz sprzedaży spalinowych ciężarówek w UE. Kiedy wejdzie w życie? / Shutterstock

Zakaz sprzedaży spalinowych ciężarówek w Unii Europejskiej nie nastąpi wcześniej niż w okolicy roku 2050. To dobra czy zła informacja?

Zakaz sprzedaży spalinowych ciężarówek w UE. Kiedy może obowiązywać?

W przypadku samochodów osobowych sprawa jest definitywna. Po roku 2035 w sprzedaży pozostaną wyłącznie pojazdy elektryczne. Kiedy w życie mógłby wejść zakaz sprzedaży spalinowych ciężarówek w UE? Tego na razie nie wiadomo. Zgodnie z nową propozycją, w 2030 r. producenci ciężarówek musieliby zmniejszyć średnią emisję CO2 z nowych pojazdów tylko o 45 proc. porównaniu z poziomami z lat 2019/2020. Cel wyznaczony przez UE jest mniej restrykcyjny niż plany samych producentów samochodów ciężarowych. A do tego całkowicie niewystarczający.

W praktyce takie rozwiązanie może oznaczać, że ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym będą jeździć po drogach nawet w 2050 roku. A to oznacza spore zagrożenie dla planu ograniczania emisji szkodliwych związków do atmosfery. Powód? Samochody ciężarowe stanowią zaledwie 2 proc. wszystkich pojazdów w UE, ale jednocześnie odpowiadają za 30 proc. CO2 emitowanego przez transport drogowy.

Konieczne są ostrzejsze regulacje dotyczące ciężarówek z dieslem

W skrócie, zgodnie z opisanym powyżej nowym planem UE ciężarówki o napędzie spalinowym mogą pozostać w sprzedaży po 2040 r. Według osób działających na rzecz klimatu, decyzja ta uniemożliwi Europie osiągnięcie celu zerowych emisji netto. Co mogłoby pomóc? Zdaniem organizacji Transport & Environment ustawodawcy powinni nakazać redukcję emisji CO2 o 65 proc. do 2030 r. I taki cel nie byłby mocno drastyczny, szczególnie że odpowiada celom sprzedaży ciężarówek zeroemisyjnych ogłoszonym już przez Daimler Truck i Volvo Trucks.

Ambitne przepisy klimatyczne UE są niezbędne również dla ciężarówek. Bez ustanowienia bardziej rygorystycznych celów na 2030 r., w następnych dekadach po naszych drogach będzie nadal jeździć wiele zanieczyszczających ciężarówek z silnikami wysokoprężnymi. Brak zdecydowanego działania oznacza też dla Europy niepewność inwestycyjną w sektorze produkcji baterii i przetwórstwa metali – powiedział Rafał Bajczuk, starszy analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Zakaz nie obejmie spalinowych ciężarówek przerobionych na wodór

Jeżeli chodzi o zakaz sprzedaży ciężarówek z silnikami spalinowymi i nowych propozycji UE, pojawiają się jeszcze dwie ciekawostki. Mowa o:

  1. Zgodnie z unijnym planem ciężarówki zasilane bateriami, wodorowymi ogniwami paliwowymi i spalaniem wodoru – w przypadku wykorzystywania już istniejącej technologii silników – zaliczane byłyby do pojazdów bezemisyjnych.
  2. Przepisy klimatyczne miałyby zastosowanie do wszystkich pojazdów ciężarowych o dużej ładowności, z wyjątkiem niektórych pojazdów specjalistycznych, takich jak ciężarówki budowlane, karetki pogotowia lub wozy strażackie, które stanowią około 10 proc. pojazdów ciężkich sprzedawanych w Europie.

Co z zakazem sprzedaży spalinowych autobusów?

Dobre aspekty proponowanych zmian? Te dotyczą rynku transportu osób. Mowa o sprzedaży wyłącznie bezemisyjnych autobusów miejskich do 2030 r. Przepisy te nie dotyczą jednak autokarów poruszających się na dłuższych dystansach. W przypadku nowych autokarów, podobnie jak dla kategorii ciężarówek, Komisja proponuje obniżenie emisji o 90 proc. do 2040 r.

Warto pamiętać o tym, że powyższe propozycje są na razie nowymi, ale nadal propozycjami. Parlament Europejski i rządy krajów członkowskich będą debatować nad uzgodnieniem ostatecznej wersji ustawy jeszcze w tym roku. Wtedy poznamy pewnie wiążące szczegóły.

Moto
100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
11 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte
07 maja 2024

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

pokaż więcej
Proszę czekać...