Elektroniczny nadzór transportu: jak wygląda i jak działa?

Elektroniczny nadzór transportu: jak wygląda i jak działa? / ShutterStock
System SENT, czyli System Elektronicznego Nadzoru Transportu, ma za zadanie monitorować przewóz tzw. towarów wrażliwych. Zapisuje dane dostawcy, nabywcy oraz przewoźnika związanego z obrotem paliwa, alkoholu czy tytoniu. Na pytania dotyczące jego działania odpowie Tomasz Czyż, ekspert GBOX z Grupy INELO.

Czym jest system SENT?

System Elektronicznego Nadzoru Transportu, znany pod skrótem SENT to po prostu państwowy odpowiednik monitoringu pojazdów, skonstruowany by nadzorować przewóz oraz obrót tzw. towarów wrażliwych, czyli alkoholu, papierosów, leków, substancji zagrażających środowisku, czy paliwa. Jest on integralną częścią większej informatycznej struktury znanej jako PUESC – Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.  Każdy przewoźnik, czy firma związana z przewozem towarów wrażliwych ma ustawowy obowiązek zgłoszenia się i zarejestrowania na konkretnej platformie. – SENT od początku wzbudzał we wszystkich uczestnikach przewozu towarów nim objętych dużo kontrowersji. Z początku niejasne zasady zgłoszeń, problemy z funkcjonowaniem systemu powodowały wiele nerwów i niepewności. Wizja potencjalnych kar liczonych w dziesiątkach tysięcy złotych nie pomagała. Sama idea powstania takiego systemu była słuszna – ograniczenie szarej strefy i wykrywanie nieprawidłowości w obrocie towarami objętymi SENT. Unikanie płacenia podatków z tego tytułu ograniczały wpływy do budżetu państwa, a "oszczędności" pozostawały w kieszeniach nieuczciwie działających podmiotów – komentuje Tomasz Czyż, ekspert GBOX, Grupa INELO.

Jak działa system SENT?

Przekazywanie danych globalizacyjnych powinno odbywać się poprzez wykorzystanie dowolnego urządzenia bądź aplikacji wykorzystującej system GPS i potrafiących określić położenie pojazdu, czyli dowolny smartfon lub tablet z zainstalowanym specjalnym oprogramowaniem. Przygotowana aplikacja z certyfikatem państwowym nazywa się SENT GEO i jest powszechnie dostępna w internecie do pobrania na dowolne urządzenie.

– Obecnie firmy poruszają się dużo sprawniej w tych przepisach. Samo zgłoszenie przejazdu to formalność - trzeba jednak pamiętać o dotrzymywaniu terminów zgłoszeń i skrupulatnym wypełnieniu wszystkich danych. Błędy zamierzone i niezamierzone traktowane są tak samo, a odwoływanie się potem od kar jest mało efektywne. Samo śledzenie przez system przewozu ułatwili dostawcy usług telematycznych. Posiadając telematykę zintegrowaną z rządowym systemem nie musimy opierać się na aplikacjach zainstalowanych na smartfonach kierowców. Rozwiązanie z aplikacją u kierowcy posiada wiele wad – zasięg telefonów bywa różny, trzeba posiadać odpowiedni pakiet danych i dostęp do internetu, smartfon może łatwo się rozładować, a kierowca nie zauważyć, że aplikacja nie nadaje do systemu. Po 60 minutach przerwy w nadawaniu obowiązkowe jest zatrzymaniu pojazdu do czasu wznowienia przesyłania sygnału, w innym wypadku czeka nas kara pieniążna. W przypadku telematyki nasz dostawca sam wysyła dane do systemu SENT – dane są dostępne online w czasie rzeczywistym, a kierowca nie musi uczestniczyć w całym procesie. Co ważne, jeśli z jakiegoś powodu transmisja zostanie przerwana, to przewoźnik otrzymuje alerty z ostrzeżeniami po 30 i 50 minutach oraz o ponownym wznowieniu nadawania sygnału – dodaje Tomasz Czyż.

W momencie kiedy korzystamy z ogólnodostępnej aplikacji musimy pamiętać o karach, jakie grożą w wypadku przekroczenia 60 minutowej przerwy w transmisji i za dalsze kontynowanie jazdy. Kierowcy grozi kara grzywny w wysokości od 5000 zł do 7500 zł, nierzadko będzie to wyższy koszt od inwestycji w system telematyczny, który nie dopuści do takiej sytuacji.

Jak korzystać z SENT?

  • Obsługę SENT warto powierzyć pracownikom, którzy mają odpowiednią wiedzę i są przeszkoleni w sprawnym operowaniu w ramach tego systemu.
  • Wszelkie wątpliwości dotyczące frachtu trzeba obowiązkowo zweryfikować przed rozpoczęciem przewozu – warto skontaktować się bezpośrednio z operatorem systemu SENT.
  • Wiele informacji dostępnych jest na rządowej stronie PUESC gdzie znajdują się obszerne FAQ i inne materiały rozszerzające wiedzę.
  • Warto sprawdzić, czy nasz dostawca telematyki oferuje integrację z SENT.

Moto
Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte
07 maja 2024

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
07 maja 2024

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki
07 maja 2024

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr
08 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

pokaż więcej
Proszę czekać...