Jak zachowywać się na skrzyżowaniach z drogami dla rowerów

Jerzy Bitner
rozwiń więcej
Jak zachowywać się na skrzyżowaniach z drogami dla rowerów / Kross
Przejazdy dla rowerzystów są miejscem, na którym dochodzi do szczególnie niebezpiecznych sytuacji. Wynika to często z nieznajomości przepisów i braku wyobraźni, a często także rozsądku u wielu cyklistów. W dodatku przepisy regulujące pierwszeństwo na przejazdach rowerowych są zupełnie nieprzemyślane i oderwane od realiów.

Przepisy, które omawiam poniżej, były wielokrotnie modyfikowane w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Następowało to na skutek postulatów różnych organizacji rowerowych, a także posłów chcących pozyskać sympatię wyborców. Ponadto obowiązujące prawo starano się dostosować do Konwencji o ruchu drogowym z 8 listopada 1968 r., tzw. Konwencji Wiedeńskiej, mocno już przestarzałej, lecz nadal będącej wytyczną dla przepisów krajowych.

W rezultacie osiągnięto zlepek różnych postanowień, często nielogicznych i sprzecznych ze sobą, a przede wszystkim dających rowerzystom poczucie złudnej ochrony i przeświadczenie o przysługujących im prawach. Spowodowało to, że wielu rowerzystów wjeżdża na przejazdy rowerowe niemal z zamkniętymi oczami, uważając, że każdej sytuacji kierowca pojazdu musi na nich uważać i ustąpić im pierwszeństwa. Skutkuje to bardzo dużą liczbą wypadków, które przynoszą negatywne skutki nie tylko dla cyklistów, ale także kierowców, którzy często niesłusznie obwiniani są o ich spowodowanie.

Zobacz też: Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

Czy rowerzysta na przejeździe rowerowym ma pierwszeństwo?

Art. 27. Ust. 1. ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą – czy winny jest zawsze kierowca samochodu?

Proszę zwrócić uwagę, że kierujący ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe, a nie wjeżdżającemu na przejazd! Oczywiście nie oznacza to, że rowerzysta ma prawo wjechać tuż przed maskę samochodu.

Inaczej natomiast ustawa traktuje sytuację, w której kierujący pojazdem skręca w drogę poprzeczną.

Ust. 1a. ustawy (dodany kilka lat temu) stanowi z kolei:

Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą – jak postępować?

Kierowca skręcający w prawo, a rowerzysta

Wynika więc z tych osobliwych przepisów, że o ile kierowca jadący prosto musi ustąpić pierwszeństwa rowerowi tylko wtedy, gdy jest on już na przejeździe, o tyle podczas skręcania w drogę poprzeczną rowerzysta uzyskuje daleko idące przywileje. Otóż, niezależnie od tego, po jakiej części drogi jedzie rower (nawet po chodniku), jeżeli pojazd skręca, musi ustąpić mu pierwszeństwa.

Pozostaje to w jaskrawej sprzeczności z zakazem wyrażonym w art. 26 ust. 3 pkt. 1 tejże samej ustawy, który wyraża następujący zakaz:

Kierującemu pojazdem zabrania się: (…) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2017 roku?

Czy rowerzysta na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo?

A zatem, rowerzyście nie wolno przejeżdżać po przejściu dla pieszych, ale jeśli już wjedzie na to przejście z chodnika, kierowca ma obowiązek ustąpić mu pierwszeństwa. W ten sposób rowerzyści uzyskali znacznie większe przywileje, niż piesi. Jest to oczywisty absurd.

W rzeczywistości kierowcy pojazdu o wiele łatwiej jest dostrzec nadjeżdżającego drogą dla rowerów rowerzystę, kiedy jedzie prosto, aniżeli wtedy, kiedy skręca.

Co więcej, w 2010 r. zniesiono w art. 33 ustawy ust. 4, który stanowił, że na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się wjeżdżania bezpośrednio pod jadący pojazd.

Wnioskować by zatem można a contrario, że obecnie wolno rowerzyście wjeżdżać wprost pod nadjeżdżający pojazd. To już chyba nie wymaga komentarza…

Tak zredagowane przepisy o ruchu rowerów świadczą, że tworzyły je osoby, które mają niewielkie pojęcie o realiach ruchu drogowego. To właśnie te przepisy i opacznie rozumiana dyletancka ochrona rowerzystów sprawiają, że tak wiele zdarza się wypadków z ich udziałem. Dlatego właśnie w następnym odcinku wskażę, jak rowerzysta powinien postępować na przejeździe dla rowerów, jeśli chce zachować zdrowy rozsądek i uniknąć potrącenia przez inny pojazd.

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...