REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić bęben hamulcowy?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Hamulce to najważniejszy element samochodu zapewniający nam bezpieczeństwo. Warto dbać o to, aby zawsze były w jak najlepszym stanie, dlatego podpowiadamy, jak zbadać sprawność bębnów hamulcowych.

Przygotowanie bębnów do kontroli

Aby sprawdzić bęben hamulcowy, należy podnieść auto i zdjąć koło. Upewnijmy się, że lewarujemy samochód w sposób bezpieczny i mamy dość miejsca, aby nic nas nie krępowało.

REKLAMA

Demontaż bębnów

Aby dokonać inspekcji, musimy zdemontować bęben. Jest on przykręcony kilkoma śrubami, a ich liczba jest zależna od marki i modelu samochodu. Nie należy odkręcać środkowej śruby, gdyż mocuje ona piastę, a nie bęben. Po odkręceniu śrub zabezpieczających, możemy delikatnie zsunąć bęben z okładzin.

Inspekcja bębnów

Przed oględzinami warto umyć wnętrze bębna specjalnym preparatem do czyszczenia hamulców. Możemy kupić go w dowolnym sklepie motoryzacyjnym w cenie około 20 złotych. 

Zobacz również: Dlaczego samochód wibruje podczas hamowania?

REKLAMA

Nie wycieramy bębna po spryskaniu go preparatem, a pozostawiamy do wyschnięcia. Obejrzyjmy dokładnie, czy na ścianach bębna nie ma rys i wżer. Głębokie rysy lub wżery mogą znacząco wpływać na obniżenie sprawności hamulca. Nie panikujmy jednak, jeśli zauważymy naprawdę drobne nierówności. Zarówno bęben, jak i tarcza hamulcowa ścierają się podczas hamowania i ich powierzchnia jest idealnie równa jedynie zaraz po zakupie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmierzmy też, czy bęben jest idealnie okrągły. Możemy zrobić to suwmiarką, mierząc cięciwę w kilku lub kilkunastu miejscach, powinna ona w każdym z mierzonych miejsc być taka sama. Jeśli wynik pomiarów będzie negatywny, bęben należy niezwłocznie wymienić, gdyż będzie nieefektywnie pracował i możemy zaobserwować swego rodzaju bicie w pedale hamulca.

Dokonujemy pomiarów we wnętrzu bębna, a nie na zewnątrz.

Zobacz również: Co zrobić w razie awarii ABS?

Dokonajmy tez inspekcji okładzin. Jeśli są cieńsze, niż zaleca producent lub ich powierzchnia jest zeszklona, wymagają one wymiany.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA