Jak sprawdzić bęben hamulcowy?
REKLAMA
REKLAMA
Przygotowanie bębnów do kontroli
Aby sprawdzić bęben hamulcowy, należy podnieść auto i zdjąć koło. Upewnijmy się, że lewarujemy samochód w sposób bezpieczny i mamy dość miejsca, aby nic nas nie krępowało.
REKLAMA
Demontaż bębnów
Aby dokonać inspekcji, musimy zdemontować bęben. Jest on przykręcony kilkoma śrubami, a ich liczba jest zależna od marki i modelu samochodu. Nie należy odkręcać środkowej śruby, gdyż mocuje ona piastę, a nie bęben. Po odkręceniu śrub zabezpieczających, możemy delikatnie zsunąć bęben z okładzin.
Inspekcja bębnów
Przed oględzinami warto umyć wnętrze bębna specjalnym preparatem do czyszczenia hamulców. Możemy kupić go w dowolnym sklepie motoryzacyjnym w cenie około 20 złotych.
Zobacz również: Dlaczego samochód wibruje podczas hamowania?
REKLAMA
Nie wycieramy bębna po spryskaniu go preparatem, a pozostawiamy do wyschnięcia. Obejrzyjmy dokładnie, czy na ścianach bębna nie ma rys i wżer. Głębokie rysy lub wżery mogą znacząco wpływać na obniżenie sprawności hamulca. Nie panikujmy jednak, jeśli zauważymy naprawdę drobne nierówności. Zarówno bęben, jak i tarcza hamulcowa ścierają się podczas hamowania i ich powierzchnia jest idealnie równa jedynie zaraz po zakupie.
Zmierzmy też, czy bęben jest idealnie okrągły. Możemy zrobić to suwmiarką, mierząc cięciwę w kilku lub kilkunastu miejscach, powinna ona w każdym z mierzonych miejsc być taka sama. Jeśli wynik pomiarów będzie negatywny, bęben należy niezwłocznie wymienić, gdyż będzie nieefektywnie pracował i możemy zaobserwować swego rodzaju bicie w pedale hamulca.
Dokonujemy pomiarów we wnętrzu bębna, a nie na zewnątrz.
Zobacz również: Co zrobić w razie awarii ABS?
Dokonajmy tez inspekcji okładzin. Jeśli są cieńsze, niż zaleca producent lub ich powierzchnia jest zeszklona, wymagają one wymiany.
REKLAMA
REKLAMA