Jak wymienić olej w układzie wspomagania kierownicy? Czy warto?

Krzysztof Bednarz
rozwiń więcej
układ kierowniczy fot. Nexteer
W hydraulicznym układzie wspomagania kierownicy olej stale przemieszcza się pomiędzy pompą wspomagania, zbiorniczkiem wyrównawczym, a cylindrem ciśnieniowym w przekładni kierowniczej. Producenci zalecają kontrolę jego stanu, ale o wymianie nie wspominają.

Jeżeli w układzie wspomagania ubędzie oleju należy dolać olej o tej samej klasie jakości. Klasy jakości mogą być określane poprzez normy GM – Dexron (czyli np. DexronII, Dexron III). O wymianie oleju w układzie hydraulicznego wspomagania kierownicy mówi się w zasadzie tylko w przypadku rozkręcenia i naprawy układu.

Zobacz też: Obniż zużycie paliwa w samochodzie

Olej zmienia barwę

Z biegiem lat okazuje się, że olej w układzie wspomagania zmienia barwę i nie jest już czerwony, żółty lub zielony. Klarowny płyn zamienia się w mętną mieszankę oleju i brudu pochodzącego z pracującego układu. Czy warto wtedy wymienić olej? Zgodnie z dewizą „lepiej zapobiegać, niż leczyć” można powiedzieć, że tak. Jednak taką operację możemy wykonać rzadziej, niż raz na kilka lat. Często po wymianie nie poczujemy żadnej różnicy w działaniu układu, ale będziemy mogli mieć satysfakcję, że przez nasze działanie istnieje możliwość przedłużenia bezawaryjnej pracy pompy wspomagania.

Kiedy wymienić olej w układzie wspomagania?

Jeżeli pompa hydraulicznego układu wspomagania kierownicy wydaje dźwięki podczas skręcania kół, może to oznaczać jej awarię i konieczność wymiany. Okazuje się jednak, że czasem warto zaryzykować poświęcenie około 20-30 złotych na litr płynu (plus ewentualną robociznę) i wymienić olej w układzie. Znane są przypadki, w których po wymianie oleju pompa ponownie pracowała cicho i równo, czyli na jej pracę miał wpływ brud, który zgromadził się w niej przez lata.

Zobacz też: Czy warto naprawiać pęknięty zderzak, czy lepiej wymienić na nowy zamiennik?

Wymiana oleju nie jest trudna

Nie jest to podstawowa czynność obsługowa, natomiast przy pomocy osoby towarzyszącej będzie możliwa wymiana na parkingu, czy w garażu. Najważniejszą sprawą w każdym etapie wymiany płynu jest dbanie o to, by nie zapowietrzyć układu.

Aby pozbyć się oleju z układu, musimy odłączyć wężyk prowadzący płyn od pompy z powrotem do zbiorniczka wyrównawczego. Powinniśmy przygotować sobie słoik lub butelkę, do której stary płyn zostanie zlany.

Pamiętajmy, że zużytego oleju nie możemy wyrzucić. Należy oddać go do utylizacji.

Zobacz też: Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Opróżnienie układu wspomagania z oleju będzie możliwe poprzez jego „wypchanie”. Silnik powinien być wyłączony, a druga osoba powinna kręcić kierownicą od jednego do drugiego skrajnego położenia. Czynność tę można wykonywać przy podniesionych przednich kołach, co zmniejszy opory podczas kręcenia kołem kierownicy. Osoba doglądająca procesu opróżniania w komorze silnika powinna kontrolować ilość płynu w zbiorniczku. Jeżeli spada poniżej minimum, by nie zapowietrzyć układu, musimy dolać nowego oleju. Czynności te powtarzamy do momentu, w którym do naszego pojemnika zacznie już wlatywać czysty płyn.

Następnie zamykamy układ zaciskając ponownie wężyk na króćcu w zbiorniczku, dolewamy oleju i kręcimy kołem kierownicy kilkukrotnie w prawo i w lewo. Poziom oleju się obniży. Musimy uzupełnić go do poziomu „max”. Zapalamy silnik, kręcimy kołem kierownicy. Gasimy silnik, gdy zauważymy obniżenie się poziomu oleju i musimy dolać go ponownie. Jeszcze raz startujemy silnik i kręcimy kołem kierownicy. Jeżeli poziom się nie obniża, możemy zakończyć procedurę wymiany.

Zobacz też: Odpowietrzanie układu wspomagania. Poradnik

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...