Silnik 1.8 VVT-i 1ZZ-FE Toyota - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Silnik 1.8 VVT-i 1ZZ-FE Toyota - awarie, problemy, opinie / Materiały prasowe Toyota
Silnik 1.8 VVT-i 1ZZ-FE Toyoty jest dość mocny, ma rozsądną pojemność i przyzwoite spalanie. Ideał? Z całą pewnością nie. Motor ma bowiem też jeden, ale dość kluczowy problem z trwałością. Może się zatrzeć!

Przy okazji prezentacji poliftingowej wersji Toyoty Avensis I Japończycy pokazali nową jednostkę napędową. Mowa o silniku 1.8 VVT-i 1ZZ-FE. Motor ma 4 cylindry, 16 zaworów, wielopunktowy wtrysk paliwa i zmienne fazy rozrządu. Do tego z pojemności 1794 cm3 rozwija aż 129 koni mechanicznych. To klasyczny silnik wolnossący. To oznacza, że moc jest osiągana przy wysokim rejestrze obrotów. Mimo wszystko motor był chwalony przez kierowców za wysoką kulturę pracy, dobre osiągi i rozsądne spalanie. Silnik Toyoty był produkowany w Kanadzie w Ontario. Jego montaż trwał od roku 2000 do grudnia roku 2007.

Silnik 1.8 VVT-i 1ZZ-FE Toyoty - modele:

  • Toyota Avensis I
  • Toyota Avensis II
  • Toyota Corolla Verso II
  • Toyota RAV4 II

Silnik 1.8 VVT-i 1ZZ-FE Toyoty - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie  0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
RAV4 II 125 KM 161 Nm 12,2 s. 175 km/h 7,4
Corolla Verso II 129 KM 170 Nm 10,8 s. 195 km/h 7,7
Avensis II 129 KM 170 Nm 10,3 s. 200 km/h 7,2

Zobacz również: Toyota Avensis II

Jeżeli chodzi o procedury serwisowe, kierowca musi tak naprawdę pamiętać o dwóch. Pierwszą jest regularna wymiana oleju i filtrów. Druga zakłada regulację luzu zaworowego - mechanicznie poprzez zmianę stalowych szklanek. Co ważne, silnik 1.8 VVT-i Toyoty posiada bezobsługowy łańcuch rozrządu. Jak jednostka 1ZZ-FE radzi sobie z LPG? Przeróbka z uwagi na zastosowanie wtrysku wielopunktowego nie jest przesadnie droga. Wymaga jednak od kierowcy wzmożenia uwagi. Konieczny jest regularny serwis silnika, jak i instalacji, a do tego skrócenie interwału regulacji luzu zaworowego. Warto też stosować dodatki do paliwa - te odwlekają w czasie usterkę polegającą na wypaleniu gniazd zaworowych.

Silnik 1.8 VVT-i 1ZZ-FE Toyoty - uwaga na zatarcie!

Silnik 1.8 VVT-i 1ZZ-FE Toyoty choć kojarzony z solidną, japońską technologią, niestety może mieć dość poważny problem. Ten dotyczy układu smarowania. Po pierwsze jednostka zużywa duże ilości oleju. To wynika w bezpośredni sposób z wadliwej konstrukcji dolnej części bloku. Po drugie na skutek ubywania oleju smarowanie staje się niewystarczające, a to z kolei prowadzi do przyspieszonego zużycia tak kluczowych elementów, jak pierścienie tłokowe czy wał lub wałki rozrządu. Skutek jest dość łatwy do przewidzenia. Konieczny jest remont silnika warty co najmniej 3 tysiące złotych.

Zobacz również: Używana Toyota Avensis I: jakość ponad wszystko

Toyota po kilku latach zorientowała się, że klienci nagminnie zgłaszają problemy z motorem o oznaczeniu 1ZZ-FE. Właśnie dlatego z czasem zaczęła modyfikować blok. Zmiana konstrukcyjna pojawiła się w roku 2005 i polegała w dużej mierze na dołożeniu dodatkowego kanału olejowego. Co więcej, Toyota w razie pojawienia się problemów wymieniała silniki 1.8 VVT-i na gwarancji oraz wydłużyła na nie ochronę producencką do 7 lat. Usterki najczęściej pojawiały się w modelach Avensis I i II sprzed liftingu. Wynika to z faktu, że w tych autach motor był najczęściej montowany.

Silnik 1.8 VVT-i - jak uniknąć problemów?

Co ma zrobić kierowca, który kupi samochód z wadliwym silnikiem 1.8 VVT-i 1ZZ-FE? Zdaniem mechaników metoda zapobiegania awarii tak naprawdę jest jedna. A ta polega na regularnej kontroli poziomu smarowidła. Właściciel pojazdu powinien co najmniej raz w miesiącu sprawdzać stan oleju i uzupełniać ewentualne braki. Poza tym konieczne jest dbanie o interwały serwisowe. Raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów należy wymieniać olej na nowy oraz zmienić zestaw filtrów.

Zobacz również: Toyota RAV4

Silnik 1.8 VVT-i 1ZZ-FE Toyoty ma japońskie korzenie. To jednak jeszcze nie dało eksploatującym go kierowcom gwarancji trwałości. Szczególnie że problemy ze smarowaniem są poważne i prowadzą do zatarcia. Na szczęście metodą zaradczą jest w tym przypadku zakup auta z poprawioną wersją jednostki, ewentualnie świadomość możliwych problemów. W takim przypadku kierowca jest w stanie kontrolować np. poziom oleju oraz może dość skutecznie zapobiegać ewentualnym problemom z pierścieniami tłokowymi czy wałkami rozrządu.

Silnik 1.8 VVT-i 1ZZ-FE Toyoty - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 9 zł
  • filtr powietrza - od 9 zł
  • filtr paliwa - od 25 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 204 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 275 zł
  • sprzęgło komplet - od 223 zł
  • koło zamachowe - od 781 zł
  • świeca zapłonowa - od 8 zł
  • cewka zapłonowa - od 103 zł
  • sonda lambda - od 125 zł

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...