Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?

Sebastian Tomaszewski
rozwiń więcej
Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika? / Łukasz Kuźmiuk
Wielu kierowców nie ma zaufania do systemu oszczędzającego paliwo start-stop, nawet w jego najnowszych odsłonach. Jeżeli jest taka możliwość, najczęściej go na stale wyłączają. Czy naprawdę jest się czego bać? Układ start/stop pomaga czy szkodzi?

Układ start-stop wyłączający silnik podczas postoju i włączający go automatycznie po naciśnięciu sprzęgła albo puszczeniu hamulca w automatycznej skrzyni biegów ma za zadanie obniżyć zużycie paliwa w mieście – mówi się nawet o 15% oszczędności, choć są to dane głównie koncernów produkujących takie podzespoły. Nawet jeżeli system nie obniża spalania o deklarowane 15%, to i tak kierowcy jeżdżący w mieście oszczędzą i emitują mniej dwutlenku węgla do atmosfery bez konieczności zmiany stylu jazdy. Co ciekawe, nie jest to żadna nowość. Ta technologia używana była już w latach 70. XX w. Natomiast jednym z pierwszych producentów montujących na szerszą skale system start/stop zostało na początku wieku BMW (np. seria I). System oszczędza paliwo, ale czy nie powoduje większych szkód w okresie eksploatacji?

Układ start/stop – będzie drożej w serwisie

Nie ma wątpliwości, że układ start/stop podnosi koszty serwisu. Choćby rozrusznik do silników wyposażonych w ten układ ma zwiększoną trwałość, aby lepiej znieść trudy codziennej eksploatacji z częstymi rozruchami silnika – m.in. wzmocniono przekładnię planetarną i mechanizmy zazębiające. Tak samo jest z akumulatorem przystosowanych do start/stop o wyższej mocy i szybkim ładowaniu, pomagające mu przetrwać ciągłe gaszenie i zapalanie silnika. Taki akumulator jest wydajniejszy i generuje większą ilość energii przy niskich obrotach. W razie awarii, rozrusznik przystosowany do aut z start/stop kosztuje od 60 do 100% więcej od standardowego. Mniejsza różnica w cenach i lepsza dostępność są w przypadku kupna akumulatora – np. Varta EFB czy Magneti Marelii AGM umożliwiające odzyskiwanie energii podczas hamowania.

Widmo ewentualnych napraw nie musi być takie bliskie. O ile dodatkowa elektronika nie wróży nic dobrego w przyszłej eksploatacji, to nie słyszy się o masowych awariach tego układu. Wadą w niektórych modelach jest brak możliwości wyłączenia start/stop na stałe – np. w Fiacie Grande Punto za każdym uruchomieniem silnika trzeba go wyłączać, jeśli nie życzymy sobie ingerencji w naszą jazdę. Kolejną wadą układu jest jego za wolne działanie w niektórych modelach samochodów – to może irytować, gdy chcemy szybko ruszyć ze świateł. W silnikach, np. trzycylindrowych nie sposób uciec za każdym uruchomieniem od nieprzyjemnych wibracji. Co najgorsze, w razie awarii trudno znaleźć wyspecjalizowany serwis.

Układ start/stop – szkodzi?

Jeżdżąc samochodami wyposażonymi w ten układ, często nie zgadzałem się komputerem sterującym jego pracą. Zdarzało się, że po bardzo dynamicznej jeździe autostradowej, podczas zatrzymania się przy bramce silnik gasł. I nie był to pojedynczy przypadek – nawet jednostki z turbodoładowaniem gasiły się na światłach świeżo po uruchomieniu, kiedy silnik nie miał jeszcze odpowiedniej temperatury. Czy można zaufać komputerowi? Uważam, ze tak. Komputer nie powinien wyłączać jednostki, gdy turbina nie jest dostatecznie schłodzona. Inaczej jej natychmiastowe wyłączenie odcina ją od smarowania, co powoduje jej szybsze zużycie. Według producentów, funkcja start-stop nie wpływa na szybsze zużycie jednostki napędowej, w tym układu turbodoładowania. Jak wspominałem, samochody są przystosowywanie do częstych rozruchów dzięki wzmocnionemu rozrusznikowi i pojemniejszemu akumulatorowi. My jednak radzimy, żeby specjalnie nie dopłacać do tej funkcji, gdy jeździmy głównie poza miastem - ten system ma sens tylko wtedy, gdy wykorzystujemy go głównie przy częstych postojach. Pamiętajcie, że jazdy z włączoną funkcją start/stop należy się nauczyć. Funkcja ma za zadanie oszczędzać paliwo, dlatego dostosujmy do tego nasz styl jazdy – należy jeździć spokojniej. Silniki z start/stop wyposażone w turbosprężarkę są dodatkowo chłodzone za pomocą elektrycznej pompy cieczy chłodzącej, dbającej o optymalną temperaturę korpusu turbo sprężarki. Z tego powodu wszelkie obawy o negatywny wpływ tej funkcji są nieuzasadnione.

Prosimy o podzielenie się swoimi doświadczeniami z układem start/stop w komentarzach.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...