Polisy AC i assistance nie działają w całej Europie

Polisy AC i assistance nie działają w całej Europie / Fot. Fotolia
Ubezpieczenia autocasco i assistance mogą pomóc w większości krajów Europy. Terytorialne wyjątki od tej zasady są bardzo ważne i warto wiedzieć, że polisy AC i assistance nie działają w całej Europie.

Ubezpieczenia komunikacyjne autocasco (AC) i assistance (AS) zwykle są oferowane w dwóch podstawowych wariantach. Pierwszy z nich obejmuje teren Polski, podczas gdy bardziej rozbudowana opcja AC lub AS zapewnia również ochronę na obszarze Europy. Czasem taki zakres działania polis AC i AS bywa rozszerzany nawet na kraje Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Równocześnie polscy ubezpieczyciele wykluczają lub ograniczają ochronę dotyczącą znacznie bliższych nam państw. Taki wniosek wynika z ciekawej analizy ubezpieczeń autocasco i assistance, którą przeprowadzili eksperci porównywarki polis Ubea.pl.

Wyłączenia ochrony zwykle dotyczą krajów Europy Wschodniej

Na wstępie warto przypomnieć, że komunikacyjne polisy assistance oraz autocasco mają charakter ubezpieczeń dobrowolnych. Właśnie z tego powodu, zakłady ubezpieczeniowe mogą swobodnie kształtować warunki świadczonej ochrony (również w zakresie terytorialnym). Analiza ekspertów Ubea.pl obejmująca ogólne warunki (OWU) polis komunikacyjnych AC i AS wykazała jednak, że ubezpieczyciele w dość jednolity sposób formułują ograniczenia oraz wyłączenia terytorialne ochrony. Zakłady ubezpieczeń w ramach swojej typowej oferty dla konsumentów, zwykle wykluczają możliwość świadczenia pełnej ochrony z AC/AS na terenie trzech lub czterech krajów Europy Wschodniej. Mowa o państwach należących do następującej grupy: Rosja, Ukraina, Mołdawia oraz Białoruś. Częstym rozwiązaniem jest wykluczenie „kradzieżowej” ochrony z tytułu AC na terenie wymienionych krajów. Do takiej polityki ubezpieczycieli przyczyniła się plaga kradzieży aut w państwach Europy Wschodniej.

Po przeanalizowaniu informacji umieszczonych w poniższej tabeli, można również stwierdzić, że ubezpieczyciele stosunkowo często wykluczają możliwość pomocy z assistance, jeżeli awaria zdarzy się na terenie państwa Europy Wschodniej (Rosji, Ukrainy, Białorusi lub Mołdawii). Powodem takiej polityki polskich zakładów ubezpieczeń jest m.in. słabo rozwinięta sieć warsztatów w wymienionych krajach oraz duże ryzyko oszustwa. Warto zwrócić uwagę, że ograniczenia ochrony z AC lub AS mogą dotyczyć również Albanii oraz Gruzji (patrz poniższa tabela). To drugie państwo leżące na pograniczu kontynentów, nie zawsze jest klasyfikowane przez ubezpieczycieli jako część Europy.

Polisy autocasco oraz assistance z oferty krajowych ubezpieczycieli: terytorialne wyłączenia i ograniczenia ochrony (listopad 2018 r.)

Nazwa ubezpieczyciela

Wyłączenia/ograniczenia terytorialne ochrony (kraje europejskie)

w ramach standardowej polisy autocasco (AC) oraz assistance (AS)

AXA Ubezpieczenia

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na terenie Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

  • AS nie działa na obszarze krajów byłego Związku Radzieckiego innych niż kraje bałtyckie.

Allianz

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Białorusi, Ukrainy, Mołdawii i europejskiej części Rosji.

  • AS nie działa na terenie Białorusi, Ukrainy, Mołdawii oraz Rosji.

Aviva

  • AC oraz AS nie działa na terenie Rosji. AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

Benefia

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na terytorium Albanii, Białorusi, Mołdawii, Rosji i Ukrainy.

  • AS nie działa na terenie Albanii, Białorusi, Mołdawii, Rosji i Ukrainy.

Gothaer

  • AC na terenie Białorusi, Mołdawii, Rosji i Ukrainy, nie działa w razie kradzieży, pożaru, wybuchu lub uszkodzenia samochodu.

Generali

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na terenie Białorusi, Rosji i Ukrainy.

Link4

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

  • AS nie działa na terytorium Albanii, Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

Proama

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Rosji, Białorusi i Ukrainy.

  • AC i AS nie działa w Mołdawii.

PZU

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

  • AS nie działa na terenie Mołdawii i Rosji.

Warta

  • AC oraz AS obejmuje Europę (w tym europejską część Rosji i Turcji) z wyłączeniem Gruzji.

Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie OWU analizowanych polis

Uwaga: nie każda polisa będzie działała od dnia zapłacenia składki

W nawiązaniu do omówionych wcześniej terytorialnych ograniczeń polis autocasco (AC) i assistance (AS), warto zaakcentować inną kwestię, która dotyczy nie tylko osób wyjeżdzających na wschód Europy. Mowa o terminie rozpoczęcia ochrony wynikającej z ubezpieczeń AS i AC. Taka ochrona na ogół nie zacznie się od dnia zawarcia umowy. Ubezpieczyciel zwykle poczeka na zaksięgowanie zapłaty składki. Ta kwestia jest szczególnie ważna w przypadku klientów, którzy płacą składkę przelewem. Warto również zwrócić uwagę na klauzule z ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU). Mogą one wskazywać, że ochrona rozpoczyna się dopiero następnego dnia po zapłaceniu składki AC/AS przez klienta. Ze względu na wspomniane ograniczenia, nie warto kupować potrzebnej polisy komunikacyjnej na chwilę przed rozpoczęciem zagranicznego wyjazdu.

Źródło: Ubea.pl.

Moto
Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Teraz benzyna lada dzień po 7 zł za litr, koniec majówkowej promocji na paliwa, ile zapłacimy w wakacje
06 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

pokaż więcej
Proszę czekać...