Czy warto wcześniej zamienić ubezpieczenie OC?

Czy warto wcześniej zamienić ubezpieczenie OC? / Fot. Fotolia
Ubezpieczenia OC proponowane przez ubezpieczycieli mają różne ceny, dlatego każdy kierowca szuka oszczędności także na tym polu. Czy warto wcześniej zamienić ubezpieczenie OC?

Różnice cenowe pomiędzy ofertą poszczególnych ubezpieczycieli, zależą od sytuacji konkretnego właściciela samochodu i jego specyficznych cech jako kierowcy (m.in. doświadczenia „za kółkiem” oraz liczby wyrządzonych szkód). Pomimo indywidualnego profilu każdego właściciela samochodu, duże zróżnicowanie kosztów obowiązkowych polis jest powszechne. Świadczą o tym dane z sierpnia 2018 r. W tym wakacyjnym miesiącu, poszczególni ubezpieczyciele oferowali następujące średnie składki OC kierowcom korzystającym z kalkulatora Ubea.pl:

  • Aviva - 1 466 zł

  • Benefia - 1 113 zł

  • Generali - 2 098 zł

  • Gothaer - 1 551 zł

  • Link4 - 1 528 zł

  • MTU - 1 445 zł

  • Proama - 2 026 zł

  • UNIQA - 1 856 zł

  • You Can Drive - 2 133 zł (uwaga: pod marką handlową You Can Drive są sprzedawane tylko polisy dla młodych kierowców, co skutkuje wyższym poziomem przeciętnej składki)

Nawet po pominięciu danych dotyczących oferty You Can Drive (skierowanej do specyficznej grupy klientów) okazuje się, że maksymalna różnica kosztu OC dla wszystkich sierpniowych kalkulacji jest prawie dwukrotna. Czasem zdarzają się sytuacje, w których koszt ochrony oferowany przez „najtańszego” i „najdroższego” ubezpieczyciela różni się nawet czterokrotnie. Z takimi dużymi różnicami mamy do czynienia między innymi w przypadku młodych kierowców oraz właścicieli aut z niedawnym wypadkiem na koncie.

Z OC można zrezygnować w trzech przypadkach

W praktyce wybór „tańszego” ubezpieczyciela może skutkować różnicą kosztów wynoszącą nawet 1000 zł - 2000 zł rocznie. Właśnie dlatego wielu kierowców zastanawia się nad możliwością zamiany zakładu ubezpieczeń przed upływem rocznego terminu ochrony. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że obowiązujące przepisy ograniczają możliwość rezygnacji z aktualnie posiadanej polisy OC dla kierowców. Chodzi tutaj o zagwarantowanie ciągłości obowiązkowej ochrony, która jest ważna z punktu widzenia sprawcy oraz ofiary wypadku drogowego.

W myśl aktualnych przepisów, z ochrony oferowanej przez obecnego ubezpieczyciela może zrezygnować kierowca, który:

  1. zakupił polisę OC przez Internet lub telefon nie wcześniej niż 30 dni temu (uwaga: z obowiązkowego ubezpieczenia OC kupionego zdalnie można zrezygnować w dowolnym momencie jeśli zakład ubezpieczeń podczas sprzedaży nie dopełnił obowiązków informacyjnych - zobacz artykuł 41 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta).

  2. posiada automatycznie przedłużoną polisę OC (po upływie rocznego terminu ochrony) i następnie kupił drugie obowiązkowe ubezpieczenie (zobacz artykuł 28a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).

  3. otrzymał ubezpieczenie komunikacyjne razem z zakupionym samochodem lub innym pojazdem mechanicznym (w takiej sytuacji umowę można wypowiedzieć bez ograniczeń czasowych - patrz artykuł 31 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).

Motywację do zamiany ubezpieczyciela może mieć kierowca z każdym z trzech powyższych przypadków. W kontekście zakupu auta warto przypomnieć, że ubezpieczyciel dysponuje prawem do rekalkulacji składki. Po takim przeliczeniu uwzględniającym m.in. doświadczenie oraz "szkodowość" aktualnego właściciela pojazdu, oferta danej firmy ubezpieczeniowej bywa o wiele mniej korzystna niż wcześniej można by sądzić. Warto jednak pamiętać, że po wypowiedzeniu umowy osoba, która otrzymała polisę OC razem z zakupionym autem, nie dostanie zwrotu składki za niewykorzystany okres ochrony. Taki zwrot przysługuje bowiem poprzedniemu właścicielowi pojazdu. Wyjątek dotyczy sytuacji, w której doszło już do dopłaty składki związanej z jej rekalkulacją.

Sprawa jest mniej skomplikowana w przypadkach z powyższego punktu 1 oraz 2. Wtedy ubezpieczyciel po prostu zwraca klientowi zapłaconą składkę po proporcjonalnym odliczeniu swojego wynagrodzenia za okres faktycznej ochrony. Wyjątek stanowi sytuacja dotycząca niedopełnienia obowiązków informacyjnych przez zakład ubezpieczeń podczas sprzedaży obowiązkowego OC przez telefon lub Internet. W myśl ustawy o prawach konsumenta, ubezpieczyciel łamiący przepisy, później nie może domagać się wynagrodzenia za okres faktycznej ochrony kierowcy.

Wszystkie osoby planujące wcześniejszą zamianę ubezpieczyciela, powinny pamiętać o jeszcze jednej kwestii. Chodzi o to, że na zwrot składki od zakładu ubezpieczeń czasem trzeba poczekać nawet 14 dni. Dlatego właściciel pojazdu musi tak zaplanować wydatki, żeby wystarczyło mu pieniędzy na zakup obowiązkowej polisy u drugiego („tańszego”) ubezpieczyciela.

Źródło: Ubea.pl.

Moto
Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
07 maja 2024

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki
07 maja 2024

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr
07 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...