REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Car Fleet Management w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
flota samochodowa Fot. Fotolia
flota samochodowa Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak w Polsce przyjął się Car Fleet Management? Jakie korzyści tego narzędzia są najczęściej chwalone?

Car Fleet Management

CFM przybywa Klientów. Widać konsekwentny i dynamiczny rozwój usługi wynajmu długoterminowego flot w Polsce. Rok 2014 nie przyniósł radykalnych zmian na plus czy na minus. Ale o ile do niedawana z usług profesjonalnego car fleet management korzystały głównie duże firmy, których floty obejmowały kilkanaście bądź kilkadziesiąt aut, to obecnie po zewnętrzne finansowanie z gwarancją pełnej obsługi floty coraz częściej sięgają również mniejsi przedsiębiorcy. Rosnąca rola auta firmowego jako narzędzia motywacji oraz otwartość fleet managerów, których głównym zadaniem jest dziś generowanie oszczędności, to kolejne argumenty przemawiające na korzyść CFM i dające dobre perspektywy rozwoju branży na kolejne lata.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fleet manager –profesjonalista zarządzający flotą

Czy leasing aut się opłaca?

Samochody firmowe w leasingu operacyjnym z pełną obsługą stanowią już ok. 40% wszystkich leasingowanych aut w kraju. Co powoduje rosnące zainteresowanie firm usługami sektora car fleet management? Dla przedsiębiorców duże znaczenie ma minimalizacja ryzyka związanego z zarządzaniem flotą i możliwość przeniesienia go na dostawcę. Równie ważnym argumentem jest brak konieczności zamrażania własnych środków finansowych. Raty wynajmu długoterminowego stanowią koszt uzyskania przychodu - zmniejszają podstawę opodatkowania, poprawiając tym samym płynność finansową firmy. Mimo tego, że gospodarka krajowa pracuje na zwolnionych obrotach, branża CFM nie ma powodów by obawiać się stagnacji. Wynajem długoterminowy rośnie od lat w tempie blisko 10% rocznie i konsekwentnie zastępuje starsze i mniej rozwinięte formy zewnętrznego finansowania floty, takie jak kredyt czy klasyczny leasing finansowy.

Car Fleet Management: Małe i Średnie Przedsiębiorstwa

Zalety współpracy z CFM zaczęły doceniać również lokalne firmy. Biorąc pod uwagę 5% przyrost liczby aut w stosunku do 17% przyrostu Klientów, możemy śmiało wyciągnąć wniosek, że już nie tylko duże korporacje, ale coraz częściej również mniejsi przedsiębiorcy korzystają z zalet wynajmu długoterminowego. To efekt rosnącej świadomości wśród polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Niezmiennie najpopularniejszą formą finansowania i zarządzania floty aut firmowych
w ramach usług CFM w Polsce pozostaje Full Service Leasing (FSL), zwany inaczej leasingiem operacyjnym z pełną obsługą. W łącznej flocie firm PZWLP samochody znajdujące się w Full Service Leasingu stanowią już blisko 80%, a LeasePlan pozostaje największym dostawcą tej usługi na polskim rynku. Nie musimy już przekonywać naszych Klientów, że Full Service Leasing daje możliwość ograniczenia kosztów każdej firmie – tak małej, jak i dużej – w pełnym zakresie. Chodzi tu nie tylko o koszty obsługi związanej z samym zarządzaniem flotą, ale – szczególnie w przypadku mniejszych firm - także koszty księgowości, HR, jak również czas poświęcony przez dyrektora lub prezesa firmy na negocjowanie warunków kredytu czy planowanie odnowień floty. Po FSL coraz częściej sięgają mali i średni przedsiębiorcy. Od dłuższego czasu obserwujemy zmianę trendu cięcia kosztów za wszelką cenę, na rzecz zainteresowania usługą kompleksową, która w ostatecznym rozrachunku nie będzie generować dodatkowych wydatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Car Fleet Management - dlaczego warto skorzystać z usługi CFM?

Korzyści jakie daje Car Fleet Management

Korzyści płynące ze współpracy z CFM dostrzegają również fleet managerowie. W momencie unowocześnienia sposobu zarządzania flotą, jakim jest współpraca z firmą CFM, rola fleet managera ulega przekształceniu. Zmiana roli managera floty dotyczy przede wszystkim zmiany zakresu jego obowiązków. Wcześniej fleet manager był odpowiedzialny za wszelkie sprawy administracyjne związane z obsługą floty, jak zakup i sprzedaż samochodów, koordynowanie oraz nadzór współpracy z serwisami, czy zarządzanie kartami paliwowymi. W jego kompetencjach leżało również negocjowanie warunków z bardzo dużą liczbą dostawców usług flotowych oraz z firmami ubezpieczeniowymi. W momencie przejścia na zewnętrzne zarządzanie fleet manager z administratora floty, organizującego cały proces zarządzania, staje się koordynatorem współpracy z firmą CFM. Pozwala mu to skupić się na doskonaleniu polityki flotowej w firmie oraz na wprowadzaniu i doskonaleniu procedur w kontaktach zarówno z użytkownikami aut, jak i z partnerem CFM. W wielu firmach uzyskanie oszczędności jest jednym z podstawowych zadań fleet managera. I tu interesy CFM i fleet managera się spotykają, bo firmie zależy na obniżeniu kosztów obsługi floty a zarządcy floty na wykazaniu oszczędności. Kluczem do tego jest dobra polityka flotowa, systemy GPS, narzędzia kontroli kosztów, szybka pomoc użytkownikowi ale i odpowiednie zarządzanie użytkownikiem (m.in. system kar). I w osiągnięciu tych celów sprawdza się wspólne działanie, które przynosi obopólne korzyści.

Nowe możliwości Car Fleet Management

Obecnie coraz więcej firm operujących mniejszymi flotami dostrzega korzyści wynikające z usystematyzowania informacji dotyczących użytkowania samochodów służbowych, w tym również ich nabywania i wymiany. Wiele firm uelastyczniło polityki samochodowe tak, by dać użytkownikom wolną rękę w wyborze auta w ramach określonego budżetu. Również CFM dostosowując się do potrzeb rynku uruchamia nowe narzędzia, jak np. Kalkulacja internetowa LeasePlan Polska, które umożliwiają użytkownikowi wybór samochodu spośród pełnej listy marek i modeli, w ramach obowiązującej raty leasingowej.

Pracodawcy z roku na rok dostrzegają coraz większe korzyści płynące z motywacyjnej roli pojazdu służbowego. Umożliwienie pracownikowi wyboru marki i modelu auta, które będzie jego narzędziem pracy to wartość dodana dla pracownika. Ponadto samochód służbowy jest już dla wielu pracodawców wygodną i przede wszystkim mniej kosztowną alternatywą dla podwyżki, z czego coraz częściej korzystają przedsiębiorcy, którzy decydują się na oddanie zarządzania flotą profesjonalnym dostawcą usług CFM. Auto służbowe, to nie tylko alternatywa dla tradycyjnej „kilometrówki”, której rozliczanie pochłania często godziny pracy administracji, ale również ważny element wizerunku rynkowego pracodawcy i partnera biznesowego oraz element motywujący i wartościujący. Dzięki motywacyjnej roli samochodu służbowego, firma zyskuje zaangażowanie oraz lojalność pracownika.

Dziś w Polsce z wynajmu długoterminowego korzysta kilkanaście procent przedsiębiorstw, podczas gdy w Europie Zachodniej ten odsetek sięga nawet 70-80%.  To dowód na to, że jest jeszcze sporo przestrzeni do budowania świadomości korzyści płynących z tej formy finansowania i zarządzania flotą pojazdów służbowych. Jednocześnie wynajem długoterminowy to jedna z bardziej dynamicznie rozwijających się branż na polskim rynku, co potwierdzają dane publikowane co kwartał przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Źródło: materiały prasowe LeasePlan

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA