Polacy w 2023 r. kupowali nowe auta na potęgę. Dwa na trzy pojazdy opuszczają salon z automatem

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
wyniki sprzedaży samochodów w Polsce w 2023 r. / Polacy w 2023 r. kupowali nowe auta na potęgę. Dwa na trzy pojazdy opuszczają salon z automatem / Materiały prasowe Spotawheel

Nadszedł czas podsumowań roku 2023 r. Jakie są wnioski na rynku samochodowym? Ceny transakcyjne spadły, rejestracje samochodów prawie przebiły rekord, a do tego coraz wyraźniej widać, że Polacy odwracają się od przekładni manualnych.

Rok 2023 przyniósł ożywienie na rynku motoryzacyjnym po czasach popandemicznych. I zadecydowało o tym nie tyle zainteresowanie nowymi samochodami ze strony kierowców, co raczej powrót mocy produkcyjnych. Kierowcy zaczęli kupować fabrycznie nowe pojazdy, bo te zaczęły pojawiać się w salonach sprzedaży.

Sprzedaż nowych aut w 2023 r. była prawie rekordowa

W 2023 r. liczba rejestracji nowych pojazdów w Polsce wyniosła 540 tys. To oznacza, że nasz rynek motoryzacyjny idzie na rekord. Rekord, który w XXI wieku padł w roku 2019. To wtedy polskie salony sprzedaży aut opuściło 625 tys. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. W roku 2023 wyniku tego nie udało się przebić. Jest jednak na to szansa w 2024 r. Jak ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, "możliwe jest osiągniecie poziomu 590 – 610  tys. zarejestrowanych samochodów. To oznaczałoby wzrost o ok. 12 proc., czyli utrzymanie dynamiki rynku".

Skąd tak optymistyczne przewidywania? Decydują o tym korzystne informacje płynące z rynku finansowego, a w szczególności spadek inflacji i tzw. miękkie lądowanie gospodarki oraz wzrost siły nabywczej konsumentów i przedsiębiorców. Płace rosną w tempie niemal dwukrotnie wyższym od inflacji. A to zachęca do zakupów, ale także niweluje niepewność, która dominowała w latach pandemicznych.

Samochody drożeją. Rabaty sięgają jednak nawet 15 proc.

W 2023 r. średnia cena nowego samochodu wyniosła 180 tys. zł. Taka kwota była aktualna w miesiącu listopadzie. Okazała się zatem wyższa aż o 11 proc. w stosunku do listopada 2022 r. Ceny katalogowe rosną. To jednak naturalne w obecnej rzeczywistości. Z drugiej strony ceny transakcyjne są obecnie zbliżone, a w niektórych wypadkach nawet niższe niż przed rokiem. To stanowi wynik powrotu do polityki korzyści dla nabywców. Kupując nowe auto, kierowca może obniżyć cenę katalogową nawet o 15 proc. Będzie to wynikać z obniżki ceny, dodatkowego wyposażenia, zniżki na ubezpieczenie czy tańszym finansowaniu.

Aktualnie rabaty mogą dochodzić nawet do 25 proc. Takiej polityce cenowej w styczniu i lutym sprzyja przełom roku i wyprzedaż poprzedniego rocznika. Zwłaszcza że "czyszczenie" placów dilerskich w 2024 r. jest szczególnie intensywne, bo zapasy niesprzedanych pojazdów są duże.

Polacy kupują głównie samochody z automatycznymi skrzyniami biegów

Rok 2023 był mimo wszystko rekordowy dla polskiego rynku motoryzacyjnego w pewnej kwestii. Bo to właśnie w nim swoją dominację szczególnie pokazała automatyczna skrzynia biegów. Przykład? Dwa na trzy auta zamawiane w Carsmile miały właśnie automat. Kierowcy nie boją się dopłacać za wygodę i nie boją się eksploatacji tego typu przekładni. Dziś skrzynie manualne sprzedają się jeszcze w najtańszych autach lub samochodach dostawczych.

Co czwarty kierowca w Polsce kupuje samochód segmentu premium

Polska już dawno zostawiła za sobą motoryzacyjne lata 90. Dziś statystyczny kierowca nie kupuje wersji bazowej. On bardzo chętnie konfiguruje fabrycznie nowy pojazd o dodatkowe opcje. A to nie koniec, bo Polacy upodobali sobie także segment premium. Według danych IBRM co czwarte auto rejestrowane w Polsce należy obecnie do grupy pojazdów luksusowych. Tyle że tendencja ta wkrótce może zostać zatrzymana.

W dalszej przyszłości spodziewam się natomiast, że segment premium będzie stopniowo tracił na znaczeniu na rzecz nowoczesnych aut reprezentujących cenowy środek rynku, których przykładem są dzisiaj marki koreańskie. Wynika to z rosnącej liczby stosunkowo młodych użytkowników aut, dla których logotyp marki premium nie ma tak dużego znaczenia, jak dla  pokolenia, które swoje pierwsze auta sprowadzało z Niemiec w czasach komizmu – Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Co ze sprzedażą samochodów elektrycznych w Polsce?

Mówiąc językiem popkulturowym, samochody elektryczne na rynku motoryzacyjnym w Polsce cały czas "grają ogony". Jedynie w czerwcu i listopadzie udało im się przekroczyć poziom 4 proc. udziału w łącznych rejestracjach nowych aut osobowych. W całym roku ten odsetek sięgnął 3,6 proc., a w roku 2024 nie przekroczy pewnie maksymalnie 7 proc. To marginalne wartości.

Na plus na rynku aut elektrycznych warto zapisać rosnącą ofertę modeli, utrzymanie programu dopłat do zakupu i agresywną strategię cenową Tesli. Polityka amerykańskiej marki zmusza innych producentów do obniżania wyceny e-pojazdów. Minusem jest jednak cała masa opinii negatywnych i barier rozwojowych. Elektromobilność prędko nie stanie się zatem dominującym trendem w Polsce.

Moto
Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją
20 maja 2024

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali
20 maja 2024

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy
20 maja 2024

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

pokaż więcej
Proszę czekać...