Europejczycy chcą elektryków. Tylko czy rynek sprosta zainteresowaniu?

oprac. Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
samochody elektryczne Europa, produkcja baterii do samochodów elektrycznych, elektryfikacja Europy / Europejczycy chcą elektryków. Tylko czy rynek sprosta zainteresowaniu? / ABB

Wielkie ambicje, gorzej z możliwościami. Tak można podsumować rynek aut elektrycznych. Zapotrzebowanie na surowce niezbędne do ich produkcji wzrośnie do 2030 roku nawet 14-krotnie! Dziś nie jesteśmy w stanie zapewnić takich dostaw.

Po 2035 w salonach dealerów nie zamówimy już nowych aut z silnikiem spalinowym, chyba że…  będą zasilane e-paliwem. Koniec aut z konwencjonalnym napędem miał być rychły i ostateczny, ale dzięki tej "furtce", historia trwająca od 1888 roku będzie toczyć się dalej. Z czego wynika ten nagły zwrot akcji? Być może jednym z powodów jest widmo braku surowców niezbędnych do produkcji ogniw na o wiele większą skalę niż dziś.

Sektor automotive nie wierzy w elektryczną rewolucję

Stary Kontynent chce być centrum elektrycznej rewolucji, na czym paradoksalnie skorzysta… Polska, piąty na świecie i pierwszy w Europie producent ogniw do samochodów EV. Problem w tym, że szacunki ekspertów wskazują, że wzrost popytu wymaga dramatycznego wzrostu podaży metalów potrzebnych do produkcji ogniw, a tych brakuje.

Swojego zaniepokojenia nie ukrywają również osoby, które na produkcji samochodów znają się jak mało kto – reprezentanci sektora produkcji z branży motoryzacyjnej. W badaniu przeprowadzonym przez biznes Robotyki firmy ABB oraz Automotive Manufacturing Solutions, aż 59 proc. respondentów uważa, że przejście na produkcję aut w pełni elektrycznych zgodnie z przedstawianym przez ustawodawców harmonogramem, jest niemożliwe. Tylko 11 proc. wierzy, że wszystkie regionalne cele w zakresie adopcji pojazdów elektrycznych na lata 2030-2040, są realistyczne.

Surowców do budowy baterii już brakuje. A będzie tylko gorzej

Zbliżająca się lawina zamówień na elektryki oznacza nie lada kłopot dla przemysłu wydobywczego, ostrzegają eksperci rynkowi. Z danych opracowanych przez serwis Statista i Bloomberg wynika, że w okresie od 2019 do 2030 roku zapotrzebowanie na metale niezbędne do produkcji ogniw wzrośnie nawet kilkunastokrotnie: nikiel i aluminium – 14 razy, fosfor i żelazo - 13, miedź i grafit – 10, lit – 9 razy, a to wciąż nie koniec listy.

Wzrost zapotrzebowania na metale wykorzystywane w akumulatorach, popycha firmy wydobywcze do inwestowania w pozyskiwanie tych kluczowych materiałów i zwiększania produktywności – mówi Krzysztof Marat z ABB. – W przypadku produkcji ogniw do samochodów elektrycznych najbardziej problematyczne jest "białe złoto", czyli lit.

Czy zwiększenie wydobycia wystarczy? Niekoniecznie – ostrzegają eksperci ze Światowego Forum Ekonomicznego. Przygotowali oni analizę, która powinna zaniepokoić producentów pojazdów z elektrycznymi silnikami. Wg. Departamentu Energii USA, pakiet baterii litowo-jonowych dla jednego samochodu elektrycznego zawiera około 8 kilogramów litu. Jednocześnie w 2021 r. światowa produkcja tego metalu wyniosła 100 tys. ton, a globalne rezerwy szacowane są na około 22 mln ton (US Geological Survey).

Litu teoretycznie starczy. Teoretycznie, bo mówimy o całym wydobyciu

Proste rachunki pokazują, że wydobytego w 2021 r. litu wystarczyłoby na niecałe 11,4 mln baterii do pojazdów elektrycznych. To mniej więcej tyle, ile – zgodnie z danymi Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) – już niedługo będzie sprzedawać się pojazdów elektrycznych w skali roku. Światowych zapasów wystarczyłoby na wyprodukowanie nieco poniżej 2,5 mld akumulatorów do samochodów.

Teoretycznie, światowe rezerwy litu są wystarczające do zaspokojenia spodziewanego wzrostu popytu. Czy powinniśmy jednak zakładać, że całe wydobycie trafi wyłącznie do branży motoryzacyjnej? – pyta retorycznie Krzysztof Marat.

Jednym z rozwiązań jest budowa nowych kopalni, ale musiałoby ich powstać prawie 400 do 2035 roku - wynika z danych londyńskiej agencji raportującej ceny, Benchmark Minerals. Jednocześnie eksperci wskazują, że czas potrzebny do uzyskania pełnej operacyjności zakładu wydobywającego lit wynosi około 5 lat.

Furtką są nie tylko e-paliwa, ale i recykling akumulatorów

Można również mieć nadzieję, że kilkanaście lat to w branży motoryzacyjnej kilka epok, a w tym czasie technologia będzie się dynamicznie rozwijać (i tanieć). Dzięki wspomnianej legislacyjnej "furtce" i możliwości stosowania silników spalinowych na e-paliwa, cena paliw ekologicznych spadnie z kilkudziesięciu złotych za litr do poziomów akceptowalnych przez statystycznego Kowalskiego. Przełoży się to na mniejszy, niż obecnie zakładany, popyt na baterie litowo-jonowe.

Jest jeszcze jedno rozwiązanie. Według Światowego Forum Ekonomicznego, po 2030 roku powinniśmy spodziewać się gwałtownego wzrostu ilości zużytych baterii do pojazdów elektrycznych, które skończą swoją żywotność. Posłużą one do ponownego odzysku niezbędnych surowców, co może zmniejszyć zapotrzebowanie na lit o około jedną dziesiątą do 2040 roku.

Podobne wnioski przedstawia raport WEF „A Vision for a Sustainable Battery Value Chain in 2030", zgodnie z którym w 2030 roku ponad połowa (54 proc.) baterii wycofanych z eksploatacji zostanie poddana recyklingowi. Eksperci szacują, że może to pokryć nawet 7 proc. zapotrzebowania na surowce wykorzystywane do ponownej produkcji. A gdzie najlepiej to robić? Na miejscu. Reshoring, czyli skrócenie łańcucha dostaw, tak by być bliżej rynków, które obsługujemy, to obok robotyzacji i wykorzystania sztucznej inteligencji, jeden z głównych trendów dla przemysłu na najbliższe lata – czytamy w raporcie opracowanym przez ABB.

Elektromobilna moto-szansa dla Polski? Tak może być. Może...

Nakładają się na siebie dwie siły: po pierwsze, Polska już jest hubem dla rozwoju elektromobilności. To tutaj wytwarzane są ogniwa dla większości sprzedawanych w Europie aut, a także opracowywane są rozwiązania i technologie dla sektora EV. Po drugie, ze względu na swoje położenie geograficzne, rozwijającą się infrastrukturę, a także dostęp do europejskich rynków, jesteśmy wymieniani jako ci, którzy mogą najwięcej zyskać na takim „powrocie” produkcji – mówi Krzysztof Marat.

Ekspert uważa, że to duża szansa dla rodzimego rynku, jednak by okazja ta została wykorzystana, musimy inwestować w technologie Przemysłu 4.0, a z tym dziś nadwiślańskie firmy mają jeszcze problem.

Moto
Polacy wciąż kupują więcej nowych aut niż przed rokiem. Jaki napęd silników góruje w transakcjach
17 paź 2024

Dane rejestracji nowych samochodów we wrześniu potwierdzają, że rynek ewidentnie przyspieszył. To już kolejny miesiąc ze wzrostem rejestracji rok do roku. Najpopularniejsza niezmiennie jest Toyota, której sprzedaż względem zeszłego roku jednak nieco spadła.

Nowy fotoradar w województwie śląskim już działa! Ograniczenie do 50 km/h
17 paź 2024

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru w województwie śląskim. Dozwolona prędkość wynosi 50 km/h. Dokładną lokalizację urządzeń rejestrujących działających w systemie CANARD można znaleźć na stronie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Rower elektryczny: ledwie zadebiutował już jest przestarzały, a jego miejsce zajmie rower wodorowy - dlaczego
17 paź 2024

Rower elektryczny nie jest aż tak ekologicznym rozwiązaniem, jak mogłoby się wydawać. Produkcja i utylizacja baterii litowych generuje kolejne wyzwania środowiskowe, które wciąż czekają na rozwiązanie.

Nowy odcinkowy pomiar prędkości już działa! Ograniczenie do 50 km/h. Długość odcinka to prawie 1,4 km
17 paź 2024

Nowy odcinkowy pomiar prędkości już działa! Ograniczenie do 50 km/h. Długość odcinka to prawie 1,4 km. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości w województwie pomorskim.

Opłaty za badania z psychologii transportu zostaną podwyższone? RPO interweniuje u MI
17 paź 2024

Opłaty za badania z psychologii transportu zostaną podwyższone? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje u Ministra Infrastruktury. Opłata za badanie psychologiczne w zakresie psychologii transportu wynosi 150 zł.

Akademia Puchatka – pierwszoklasista bezpieczny na drodze, ale i w Internecie
17 paź 2024

Nowy rok szkolny to początek nauki o bezpieczeństwie najmłodszych. Ruszyły zapisy do XVI edycji programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”, którego Patronem jest policja. W tym roku dzieci poznają zasady bezpieczeństwa aż w sześciu obszarach.

Ci kierowcy przesiadają się z elektryków z powrotem do aut spalinowych. Zakup elektryka? Tylko pod przymusem
16 paź 2024

Niemieccy kierowcy samochodów elektrycznych przy zakupie kolejnego pojazdu coraz częściej decydują się na auta z silnikiem spalinowym. Co więcej, wielu mówi, że zdecydowałoby się na samochód elektryczny tylko pod przymusem. 

System CANARD: 53 systemy odcinkowego pomiaru prędkości, 450 fotoradarów, 44 systemy RedLight działające na skrzyżowaniach i 4 na przejazdach kolejowo-drogowych
16 paź 2024

System CANARD: 53 systemy odcinkowego pomiaru prędkości, 450 fotoradarów, 44 systemy RedLight działające na skrzyżowaniach i 4 na przejazdach kolejowo-drogowych. Urządzeń do automatycznej rejestracji wykroczeń drogowych będzie jeszcze więcej.

Planujesz kupno nowego auta? Spiesz się, bo będzie problem: najpierw pojazdów zacznie brakować, potem mocno podrożeją
16 paź 2024

W styczniu 2025 r. wchodzą w życie wytyczne dyrektywy CAFE (Clean Air For Europe), która nakłada na producentów samochodów wyśrubowane normy emisji CO2. Nowe limity wpłyną na branżę motoryzacyjną – producenci prawdopodobnie zareagują podniesieniem cen aut spalinowych i zachętami do zakupu pojazdów nisko- i zeroemisyjnych.

 

Poseł PiS: Na przejściu dla pieszych podnieś rękę. Interpelacja poselska
15 paź 2024

Poseł PiS: Na przejściu dla pieszych podnieś rękę. Interpelacja poselska. Nowe zasady na przejściach dla pieszych? Nie, to jedna z propozycji posła PiS Artura Szałabawki mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.

pokaż więcej
Proszę czekać...