Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Krzysztof Komorowski
Miejska Pracownia Logistyczna
rozwiń więcej
Rowery / Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową / Miejska Pracownia Logistyczna / Źródło zewnętrzne

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

rozwiń >

Promowanie rowerów jako alternatywy dla samochodów stało się jednym z głównych elementów polityki transportowej. Jednak czy jest to rzeczywiście rozwiązanie, które odpowiada na rzeczywiste potrzeby mieszkańców polskich miast, czy tylko modny trend, który nie sprawdza się w polskich warunkach?

Rower to dobry wybór, ale na krótkie dystanse i przy sprzyjającej pogodzie

Rower to świetny sposób na transport, ale tylko w określonych warunkach. W miastach doskonale sprawdza się na krótkich trasach, które nie przekraczają 20–30 minut jazdy. W cieplejsze dni, przy temperaturze powyżej 10°C i bez opadów, rower jest wygodny, szybki i ekologiczny. Problem zaczyna się, gdy pogoda nie sprzyja – w zimie, deszczu czy wietrze- latem, mało kto wybiera rower na długą trasę. W Polsce rower to wybór sezonowy, a infrastruktura rowerowa, mimo że kosztuje setki milionów złotych, jest wykorzystywana tylko przez kilka miesięcy w roku.

Samorządy inwestują w drogi rowerowe, ale bez analizy efektywności

Wielu urzędników uważa, że rower jest odpowiedzią na wszystkie problemy komunikacyjne w miastach. Inwestują więc w drogi rowerowe, likwidując przy tym pasy ruchu dla samochodów oraz miejsca parkingowe. Warto jednak zadać pytanie: czy samorządy przeprowadzają analizy, które wykazałyby rzeczywiste zapotrzebowanie na te inwestycje? Czy wydawane publiczne pieniądze są dobrze lokowane, biorąc pod uwagę, że rowerzyści stanowią mniejszość w porównaniu do kierowców i pasażerów transportu publicznego?

Nie możemy zapominać, że infrastrukturę rowerową buduje się za publiczne pieniądze, a inwestycje te są realizowane w miastach, które borykają się z wieloma problemami finansowymi, w tym z brakiem funduszy na edukację, poprawę bezpieczeństwa czy rozwój transportu publicznego. Likwidacja pasów dla samochodów, tworzenie nowych tras rowerowych – te decyzje powodują realne utrudnienia dla kierowców, a ich koszt dla budżetów miast jest ogromny. Tworzy to kongestię. Pytanie, które powinno się pojawić, to: czy mieszkańcy tych miast są gotowi zrezygnować ze swoich samochodów i masowo przesiąść się na rowery?

Władze samorządowe a wolność wyboru transportu

Samorządowcy, prowadząc politykę rowerową, często zdają się ignorować wolność mieszkańców do wyboru własnego środka transportu. W demokratycznym państwie każdy ma prawo do decyzji, czy chce korzystać z samochodu, komunikacji miejskiej, czy roweru. Urzędnicy nie powinni narzucać obywatelom swojej wizji transportu. To mieszkańcy powinni decydować, jakie rozwiązania będą dla nich najlepsze, a nie być zmuszani do korzystania z rowerów, bo to jest „w trendzie”.

Moda na rower, która nie przekłada się na realne zmiany

Pomimo że „rowerowa rewolucja” trwa już od wielu lat, skutki tej polityki wciąż są mało zauważalne. Przesiadka na rower pozostaje daleką perspektywą dla zdecydowanej większości Polaków, którzy dalej wybierają samochody. Z roku na rok przybywa nowych ścieżek rowerowych, ale to nie przekłada się na zmniejszenie liczby samochodów na drogach. Władze wciąż nie potrafią znaleźć skutecznej drogi do przekonania ludzi do porzucenia samochodów na rzecz rowerów, mimo że na te same inwestycje wydają ogromne sumy. Może warto postawić pytanie: czy jest sens inwestować w infrastrukturalne rozwiązania, które nie znajdują szerokiego poparcia?

Podsumowanie

Rower to świetny wybór, ale w polskich warunkach i przy obecnej infrastrukturze, to tylko rozwiązanie na określony czas – wiosną i latem. Warto rozważyć, czy budowa nowych ścieżek rowerowych jest naprawdę najbardziej opłacalnym rozwiązaniem, czy może lepszym pomysłem byłoby inwestowanie w rozwój transportu publicznego i poprawę bezpieczeństwa na drogach. Rozwój infrastruktury rowerowej to temat na pewno wart dyskusji, ale nie możemy zapominać, że decyzje podejmowane przez władze samorządowe powinny bazować na rzetelnych analizach, a nie tylko na modzie. Polska potrzebuje zrównoważonej polityki transportowej, która będzie odpowiadać na rzeczywiste potrzeby mieszkańców, a nie tylko na chwilowe trendy.

Co Wy o tym myślicie?

Czekam na Wasze opinie! Jakie są Wasze doświadczenia z rowerową infrastrukturą w miastach? Czy warto inwestować w drogi rowerowe, czy może lepiej skupić się na poprawie komunikacji miejskiej i rozwoju innych środków transportu, budowę parkingów wielopoziomowych, obwodnice dzielnic?

oprac. Iga Leszczyńska
rozwiń więcej
Moto
Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową
03 mar 2025

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

KGP: 102 782 interwencji, 285 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
03 mar 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 102 782 interwencji. Byli wzywani do 285 wypadków drogowych.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów
03 mar 2025

Nowe stawki opłat za badanie kontrolne pojazdów są już przesądzone. Ministerstwo Infrastruktury kończy prace nad nowym aktem prawnym. Nieoficjalnie wiadomo, że kierowcy zamiast 98 zł - opłaty nie zmienianej od 2004 roku, za badania kontrolne pojazdu będą uiszczać kwotę rzędu 26-280 złotych. Ponadto teraz nie będzie ona stała, ale zmieniać się będzie wraz z inflacją.

Polskie drogi toną w znakach drogowych! Chaos zamiast bezpieczeństwa
24 lut 2025

Każde skrzyżowanie, każdy przejazd dla pieszych i każda strefa ograniczenia prędkości oznaczone są tablicami informacyjnymi, które mają ułatwiać kierowcom poruszanie się po drogach. Czy nadmiar znaków rzeczywiście zwiększa bezpieczeństwo, czy raczej prowadzi do informacyjnego chaosu i dekoncentracji kierujących? Jakie są koszty takiej polityki drogowej i czy inne kraje radzą sobie lepiej?

KRD: Łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł
24 lut 2025

Wysokość kary za jazdę bez biletu wielokrotnie przewyższa cenę samego biletu, a mimo to pasażerowie ryzykują przejazd bez opłaty. Z danych opublikowanych przez Krajowy Rejestr Długów wynika, że łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł.

KGP: 100 923 interwencji, 268 wypadków drogowych, 19 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
24 lut 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 923 interwencji. Byli wzywani do 268 wypadków drogowych.

Dopłata do elektryka 2025 dla osób fizycznych i JDG [WARUNKI]
20 lut 2025

Dopłata do elektryka w 2025 roku odbywa się w ramach programu NaszEauto. Zastąpił on program "Mój elektryk". W tym roku o dopłaty do elektryka mogą starać się osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Jakie warunki trzeba spełnić? Ile dofinansowania można otrzymać?

Gdzie najtaniej zatankujesz auto na gaz, a gdzie diesla. Jadąc w Polskę, w których regionach tankowania unikać, by za paliwo nie przepłacić [RAPORT]
20 lut 2025

Gdzie paliwo kosztuje najwięcej i co najczęściej kupujemy na stacjach paliw? Eksperci Yanosik i PanParagon ujawniają raport! Jak wiedzę o najtańszych i najdroższych paliwach oraz o ich jakości aktualizować na bieżąco?

Utrzymanie samochodu coraz droższe. Dwucyfrowy wzrost kosztów w rok. Potaniały tylko wymiana oleju
20 lut 2025

Naprawy usterek, wymiana opon, wymiana oleju, serwis klimatyzacji i ubezpieczenie OC – to elementy, które składają się na roczne utrzymanie samochodu. Z wyliczeń Rankomat.pl wynika, że w 2024 r. te koszty wyniosły przeciętnie 2811 zł. To o niemal 200 zł więcej niż rok wcześniej i o niemal 300 zł więcej niż w 2022 r.

Teraz Polacy będą jeździć głównie chińskimi samochodami, bo mają one wiele atutów, którymi biją wszelką konkurencję
19 lut 2025

Chińskich samochodów na polskich drogach przybywa w szybkim tempie. Przekonują one nabywców przede wszystkim atrakcyjną ceną. Sytuacja ta doprowadziła do prawdziwej walki cenowej także wśród europejskich, koreańskich oraz japońskich producentów samochodów.

pokaż więcej
Proszę czekać...