Używany Mercedes-Benz klasy C W203: sport i komfort w jednym

Piotr Czerniakowski
rozwiń więcej
Mercedes klasy C jest autem, który może podobać się zarówno młodszej, jak i starszej klienteli.
Mercedes klasy C drugiej generacji został zaprezentowany w 2000 roku. Samochód w przeciwieństwie do swojego poprzednika, modelu W202, był reprezentantem całkowicie nowego działu w historii Mercedesa. Na przełomie wieków Mercedes zaczął bowiem produkować auta nie tylko luksusowe i wygodne, ale i ładne, dobrze prowadzące się, a co najważniejsze – skierowane do młodszej klienteli niż dotychczas. Jaki jest więc Mercedes klasy C drugiej generacji?

Nadwozie Mercedesa klasy C

przypadku Mercedesa klasy C można było wybierać wśród trzech rodzajów nadwozia: sedan, kombi oraz coupe. Sedan ma ładną, klasyczną sylwetkę, która bardzo powoli się starzeje. Nadwozie ma kształt klina, czyli „zaostrzony” przód w połączeniu z ostro ściętym, lekko uniesionym tyłem. Nadaje to C-klasie lekko sportowy charakter. Kombi nie wszystkim przypadnie do gustu, lecz taki jest urok aut z tego typu nadwoziem. Na pocieszenie można powiedzieć, że kombi ma znacznie lepsze właściwości przewozowe, gdyż w sedanie, oprócz mniejszego bagażnika, nie ma możliwości złożenia tylnej kanapy. Coupe należy traktować raczej jako auto dwuosobowe. Auto w tym nadwoziu jest bardzo nisko zawieszone, co bardzo utrudnia wsiadanie i wysiadanie. Dlatego też C klasa Coupe najbardziej nadaje się do niedzielnych, dynamicznych przejażdżek.

Zobacz też: Opinie kierowców o Mercedesie klasy C

Wnętrze Mercedesa klasy C

Tutaj dużo zależy czy mamy do czynienia z wersją sprzed czy po liftingu. Do 2004 roku deska rozdzielcza była wykonana z dobrej jakości tworzyw sztucznych, jednak jej stylizacja może się wydawać już trochę przestarzała. Po modernizacji oprócz ładniejszego wyglądu, deska zyskała na czytelności. Dużą tego zasługą było zamontowanie nowych zegarów. W aucie siedzi się dość nisko i wygodnie. Fotele są wygodne, dobrze trzymają w zakrętach i długo zachowują sprężystość. Na tylnej kanapie wyraźnie brakuje miejsca, zwłaszcza na nogi. Osoby mające powyżej 185 cm wzrostu na dłuższych trasach będą narzekać. Bagażnik ma pojemność 445 l w sedanie i 470 l w kombi.

Napęd

Silniki benzynowe Mercedesa klasy C

Paleta silników benzynowych jest naprawdę imponująca. Podstawową jednostką jest silnik 2.0 w wersji 180. Nie polecamy jednak tego silnika ponieważ osiągi są bardzo przeciętne (11s do 100 km/h, a spalanie nie zachęcające (średnio 8,2l na 100 km). Dobrym wyborem jest silnik 1.8 wspomagany kompresorem (wersja 200 K). 170 KM zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 9 s. przy spalaniu o litr większym od wersji podstawowej.  Gdy potrzeba nam ponadprzeciętnych osiągów, możemy wybrać silnik o pojemności 3 litrów, oferowany w wersji 280. Rozpędza on auto do 100 km/h w 7,2 s. Niestety, okupione jest to spalaniem na poziomie 11,2l na 100 km. Na szczycie gamy silnikowej znajduje się wersja C 55 AMG z silnikiem 5.4l V8 o mocy 367 KM. Silnik zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w granicach 5 sekund. Producent podaje, że auto pali średnio 12 litrów na 100 km. Wiadomo jednak, że przy takiej mocy C klasa spali „tyle ile się wleje”. Zresztą, nie tylko wydatki na stacji benzynowej będą niebotyczne.

Zobacz też: Używane BMW serii 3 E90: luksus w cenie

Silniki wysokoprężne Mercedesa klasy C

W palecie silników diesla również jest kilka dobrych propozycji. Podstawową jednostką w gamie jest silnik 2.2 (220 CDI). 129 KM w aucie, którego waga wynosi 1,5 tony, nie robi wrażenia. Dobrym wyborem jest silnik  2.2 (220 CDI) o mocy 143 KM lub 5-cylindrowy 2.7 (270 CDI) o mocy 170 KM. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi odpowiednio 10,3 s. oraz 8,9 s. Średnie spalanie w przypadku tych silników jest umiarkowane i w zależności od wersji waha się od 6,5 l do 6,8 l. Najmocniejszym dieslem w ofercie był silnik V6 o pojemności 3 litrów i mocy 224 KM (wersja 320 CDI).

Co polecamy ?

W przypadku silnika benzynowego, rozsądnym wyborem jest silnik 1.8 wspomagany kompresorem. Trzeba jednak pamiętać, że sprężarka nie nadaje się do regeneracji. W przypadku diesla polecamy wersję 270 CDI lub 320 CDI. Druga z nich jest znacznie droższa w serwisowaniu.

Skrzynia biegów: Skrzynie biegów przekazywały napęd na tył lub na wszystkie cztery koła. Dostępna była 6-biegowa przekładnia manualna lub 5-stopniowy „automat”.

Zawieszenie Mercedesa klasy C

Praca układu kierowniczego zapewnia dużo przyjemności z jazdy. Komfort jazdy na znakomitym poziomie. Niestety, zawieszenie w klasie C jest nietrwałe.

Zobacz też: Używane Volvo S60: Prestiż i bezpieczeństwo

Usterki Mercedesa klasy C

Silnik: awarie pomp wstępnych, zaworów ciśnieniowych, wtryskiwaczy;  zużycie kompresora, trudności z wymianą świec żarowych.

Zawieszenie: nadmierne zużycie łożysk kół, nadmierne luzy.

Elektronika: psujący się system ABS, ESP, sterowanie obiegiem powietrza, centralny zamek.

Skrzynia biegów: wrażliwe na zaniedbania w serwisowaniu (bardzo droga naprawa).

Korozja: rdzewienie aut z początków produkcji.

Zobacz też: Używany Mercedes klasy E: nowa para okularów

Ceny części Mercedesa klasy C:

Wahacz przedni: 785 zł

Amortyzator przedni: 525 zł

Klocki hamulcowe przednie: 255 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 240 zł

Sprzęgło kompletne: 2960 zł

Reflektor przedni: 645 zł

Zobacz też: Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka

Podsumowanie - Mercedes klasy C

Zalety: dobre prowadzenie, wysoki komfort jazdy, dynamiczna sylwetka, bogate wyposażenie.

Wady: problemy z usterkowością (zwłaszcza diesle), kosztowne naprawy, niska trwałość zawieszenia, problemy z korozją.

Mercedes klasy C to dobra oferta na rynku aut używanych. Mimo upływu lat, ponadczasowa sylwetka auta nadal się nie zestarzała. Dużym autem jest fakt, że auto z końca produkcji (2006-2007) kosztuje tyle co nowe, dobrze wyposażone auto klasy B. Przy zakupie trzeba jednak uważać na stan techniczny auta (zwłaszcza zawieszenie i silniki diesla), ponieważ na rynku jest dużo wyeksploatowanych aut, które służyły chociażby taksówkarzom.

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...